Hlavní obsah

Nejlepší období na koupi ojetiny? Teď v zimě!

Foto: Shutterstock / Irzhanova Asel

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Válet se ve sněhu, blátě a mrazu někde po zemi pod autem nikdo nechce, ale koupě ojetiny v zimě smysl má. Snadno totiž poznáte, jestli je kupované auto opravdu dobré a jestli za to stojí.

Článek

Začátek nového roku je ideální období na koupi ojetiny. Ne jen, že tabulkově jsou auta zase o rok starší a prodejci je musí trochu zlevnit, aby zůstala atraktivní, ale především vám hraje do karet chladné počasí. To totiž dokáže důležité věci na autě dobře prověřit.

Zima je pro auta vždycky náročnější období a určitě z vlastní zkušenosti víte, že když se o auto dobře staráte, právě v nízkých teplotách v zimě vám to oplatí bezvadnou funkcí. Naopak zanedbaná péče se vám vrátí v problematických startech a nespolehlivém provozu. Na své auto se pak nemůžete pořádně spolehnout.

Zákazník bazaru tak může těžit z toho, že vybírá auto v té nejnáročnější době. Když bude fungovat teď v mrazu, zřejmě bude fungovat i v lepším počasí. Hlavně zima dokáže spoustu možných problémů lépe odhalit a kupující má hned další argumenty při vyjednávání o konečné ceně.

Diesel na pokraji sil

Nejnáročnější je toto období pro diesely, a jestli chcete koupit opravdu slušný diesel, kupujte ho právě v zimě a v co nejnižších teplotách. Ukáže se, jestli motor před startováním dostatečně žhaví a v jakém stavu je palivové vedení.

Už při pokusu nastartovat auto se může ukázat, že tahle ojetina za to nestojí. Zatuhlý olej má větší odpor a opotřebovaný startér v kombinaci se slabým akumulátorem mohou stát za tím, že motor vůbec nenaskočí. Případně může startér motorem točit beznadějně dlouho. Pokud startér točí a motor nestartuje, může být zatuhlá nafta v přívodu paliva, ale motor může mít i nižší kompresní tlaky, což by svědčilo o jeho nadměrném opotřebení.

Foto: Shutterstock /Andrii Chagovets

Slabý nebo vybitý akumulátor je nejčastější příčinou nenastartování v zimě. Ale pozor, auto může špatně dobíjet a vy kromě baterie budete řešit také drahou opravu alternátoru

Občas se stane, že promrzlý diesel naskočí třeba jen na pár válců a další se přidají za chvíli. To často bývá důkazem vadných žhavicích svíček. Jdou samozřejmě vyměnit a není to nic extrémně složitého, ale aspoň máte prostor k vyjednávání o ceně auta.

Benzinové motory také v chladném počasí startují hůře. Pokud má motor už horší kompresi, nechytne na všechny válce a po nastartování mu silně kolísá volnoběh. Problém může být i v zapalovacích cívkách a svíčkách.

Zkoumejte detaily...

Otevřete kapotu a sáhněte na motor a výfukové svody, jestli jsou opravdu studené, doslova ledové. Prodávající auto před předváděním často projedou, čímž ho oživí a ono se pak při prohlídce jeví v lepším světle. Pokud prohlížené auto někdo před tím startoval, je možné, že se snažil maskovat problémy se startováním v chladném počasí.

Už při otevírání kapoty si všímejte, jestli drží plynokapalinové vzpěry. Stejně to vyzkoušejte i u kufru. Mráz prověří funkci zámků, pantů a vlastně všech pohyblivých částí. Jistě, na základní funkci auta to zas takový vliv nemá, ale chcete se hned po koupi štvát s opravou centrálního zamykání a dalších detailů?

Foto: Shutterstock/Thomas Dutour

Pokud kupované auto vypadá po příjezdu takhle, je to dobré znamení, že s ním prodávající hodinu před tím nejezdil a nezahříval ho. Sníh s námrazou ale snadno skryje škrábance, promáčkliny a jiná větší poškození

...ale hlavně důležité věci

Na testovací jízdu vyrazte hned po nastartování, ať víte, jak se auto chová za studena. Všímejte si funkce převodovky (u některých aut, typicky BMW, půjde řazení zpočátku velmi obtížně), spojky, a pokud kupujete zadokolku a čtyřkolku, tak jestli to nekřupe v diferenciálech. Auto nesmí po přidání plynu cukat a škubat. Nízké teploty také dobře prověří automatickou převodovku, která rovněž často za studena škube a odmítá řadit.

Sledujte, co dělá teplota motoru, pokud vůz tedy má ukazatel teploty chladicí kapaliny. Když se auto rychle ohřeje a pak drží teplotu, bude zřejmě vše v pořádku. Rozbitý termostat stojí často za tím, že se vůz neohřívá, případně nedrží teplotu a třeba při delší jízdě z kopce bez plynu se začne motor přechlazovat. To může být rizikové hlavně u dieselů s filtrem pevných částic. Pokud se motor neohřeje, řídicí jednotka nespustí regeneraci DPF a ten se takhle snadno ucpe a zničí.

Zima umí problémy i maskovat

Ovšem v zimě lze i pár věcí přehlédnout. Špatně se ověřuje funkce klimatizace. Snad jediný funkční návod je ten, že s ohřátým autem zajedete do podzemních garáží nebo někam, kde je vyšší teplota, a přepnete klimatizaci na maximální chladicí výkon. Měl by začít ihned foukat typický studený vzduch. Stejně tak lze ve velmi nízkých teplotách přehlédnout, že autu nefunguje větrák chladiče. Zpravidla totiž nikdy teplota motoru nedosáhne takové výše, aby se větrák musel sepnout.

V letních teplotách, kdy se z výfuku normálně nekouří, lze rychle poznat, jestli auto nebaští olej, ale v zimě typická pára z výfuku může tento problém maskovat. Proto se vžijte do role feťáka a vedle zraku k rychlé analýze výfukových plynů použijte i čich. Smrad spáleného oleje po ohřátí auta na provozní teplotu by vás měl ale hned praštit přes nos.

Foto: Shutterstock/ nulinukas

Většina velkých prodejců ojetin auta pravidelně ometá a udržuje v pohotovosti, aby byla pro kupce atraktivní, takže takovýhle obrázek uvidíte ve velkém bazaru spíše výjimečně. Technický stav ale kontrolujte i tak, ideálně v nezávislém servisu

Nesmíte se bát umazat

Rozhodně věnujte prohlídce vozu náležitou pozornost, nenechte se odradit horším počasím a nebojte se kleknout si do bláta a sněhu. Prozkoumejte spodek auta a hlavně nechte auto očistit od námrazy a sněhu, ať si můžete pořádně prohlédnout všechny detaily. Sníh a špína často maskují poškození karoserie.

Ve slušném bazaru mají auta většinou očištěná a hlavně se nebrání prohlídce na zvedáku nebo dokonce proti záloze prověření auta v nezávislém servisu. Při koupi u soukromníka nebo v malém bazaru to bude horší, ale už přístup prodávajícího naznačí dost. Zase si ale nenechte nabulíkovat pohádky o důchodci ze Švýcarska. Typickým bazarnickým povídačkám a báchorkám se budeme věnovat někdy jindy.

Reklama

Načítám