Reklama ve WhatsAppu nebude. Zatím

čtvrtek, 23. ledna 2020, 11:00 Internet & Mobil MediaGuru

Facebook ruší své plány s reklamou v chatovací aplikaci WhatsApp. Tým, který měl reklamní systém připravit, byl rozpuštěn.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Facebook zatím upouští od svých dřívějších plánů prodávat reklamní prostor i ve své chatovací aplikaci WhatsApp. Podle informací The Wall Street Journal byl tým, který pracoval na vytvoření reklamního systému, v uplynulých měsících rozpuštěn a jeho dosavadní práce vymazána. Aplikace, kterou v současnosti používá 1,5 miliarda lidí, tak v blízké budoucnosti nebude přispívat k reklamním výnosům největší sociální sítě na světě. Jak však deník zároveň upozornil, reklamy ve WhatsAppu se Facebook úplně nevzdává.

Facebook přidal WhatsApp do svého portfolia v roce 2014, kdy aplikace vydělávala přibližně 20 milionů dolarů ročně na předplatném ve výši jednoho dolaru na 12 měsíců. V roce 2016 však nový majitel poplatky zrušil s tím, že ji chce zpeněžit prostřednictvím reklamy. Nicméně jak se za poslední čtyři roky ukázalo, reklama v soukromých konverzacích je mnohem tvrdší oříšek, než se zpočátku zdálo. Cílení reklamních sdělení se navíc neobejde bez přístupu k citlivým uživatelským údajům.

Právě kvůli snaze aplikaci co nejvíce monetizovat odešli z firmy její zakladatelé Jan Koum a Brian Acton. Koum, jenž Facebook opustil před dvěma lety, vyjádřil své obavy z dopadu komercionalizace konverzace na bezpečnost šifrování. Acton rovnou vyzval ke smazání FB profilu. 

Místo reklamy se chce Facebook nyní soustředit na vývoj funkcionalit, které umožní firmám v aplikaci komunikovat se zákazníky a lépe organizovat své kontakty. Věnovat se chce také možnostem plateb, tzv. WhatsApp Pay, a zaměří se i na rozvojové země, kde uživatelé WhatsApp často používají nejen pro osobní komunikaci, ale i jako prodejní platformu. Už v srpnu loňského roku tak začal zkoumat terén v Indii a Indonésii, kde aplikaci používá 500 milionů lidí. Na indickém trhu investoval také do e-commerce platformy Meesho, jež propojuje prodejce se zákazníky na WhatsAppu a dalších sociálních sítích.

Facebook tak může prostřednictvím WhatsApp Pay a platforem typu Meesho pro svou aplikaci do budoucna vytvořit komplexní obchodní ekosystém, který bude generovat příjmy například z jednotlivých plateb.  

-stk-