Hlavní obsah

Pražská opozice žádá hlavu šéfa DPP Witowského kvůli miliardám na servis metra

Právo, trj

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Pražská opozice, ODS a ANO, žádají odvolat Petra Witowského z pozice generálního ředitele pražského dopravního podniku (DPP). Jako důvod uvedly mnohamiliardovou zakázku na servis vozů metra z linek A a B. Kontrakt se Škodou Transportation ze skupiny PPF už byl podepsán, aniž by o tom vědělo město jako jediný akcionář či dozorčí rada.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Šéf DPP Petr Witowski

Článek

ODS mluví o zakázce za 22 miliard korun, podle DPP jde o 14,6 miliardy. Witowski všechny výtky odmítl a řekl, že nerezignuje.

„Budeme požadovat, aby byl generální ředitel odvolán,“ řekl exprimátor Bohuslav Svoboda (ODS). Podle něho to není proto, že by se Witowski dopustil chyby, ale „protože takto nemůže jednat se svým majoritním vlastníkem“.

DPP nemá dokumentaci k soupravám

O zakázce přidělené v jednacím řízení bez uveřejnění (JŘBU) rozhodlo představenstvo DPP. Witowski řekl, že to byl jediný možný postup a že dozorčí rada informace dostane. Otevřené výběrové řízení podle Witowského nebylo možné vypsat, protože dodavatel neposkytl DPP přes jeho opakované žádosti technickou dokumentaci k vlakům.

Praha ukázala, jak mají vypadat stanice metra D 

Domácí

„Je to pokračování kontraktu z roku 2009, který je plánován na dalších 15 let,“ řekl Witowski. Pokryta má být doba, v níž bude dopravní podnik nakupovat nové vlaky metra. „Abychom zajistili provoz vlaků, představenstvo nemělo jinou možnost než vypsat JŘBU,“ poznamenal.

Na šéfa DPP zaútočilo opoziční ANO, i když šéf jeho klubu Patrik Nacher uvedl, že odbornost společnosti nezpochybňuje. „Teprve dnes (ve čtvrtek) jsme se dozvěděli, že o tom nevěděli Piráti, druhý subjekt z koalice, a dozorčí rada,“ řekl Nacher. Podle jeho kolegy Radomíra Nepila (ANO) nejde jen o Witowského. „Podle mě nese stejnou odpovědnost náměstek Adam Scheinherr. Pokud půjde on (Witowski), měl by jít i Scheinherr,“ řekl Nepil.

DPP se servisu metra vzdal v roce 2009

Podle Scheinherra tkví problém v minulosti, ve vyvedení servisu metra z DPP a v uzavření smlouvy s externím dodavatelem. „V roce 2009 DP propustil 300 zaměstnanců, zároveň přeprodal veškeré vybavení, které měl pro zajištění servisu metra,“ uvedl Scheinherr.

Scheinherr řekl, že k odvolání Witowského a změnám v představenstvu DPP nevidí důvod. „Důvod k odvolání pana Witowského žádný není, protože nic nenasvědčuje, že by se stalo něco, co není v souladu se zákonem nebo bylo špatné po hlavní město,“ řekl Scheinherr novinářům. Postup podle něho odpovídal stanovám a byl v minulosti několikrát aplikován. Správnost postupu vedení DPP u zakázky podle něho předem potvrdilo několik renomovaných právních posudků.

Přesto Scheinherr hodlá navrhnout změnu stanov, při níž by při určité výši kontraktu muselo představenstvo DPP předem dát informaci valné hromadě podniku, jíž je městská rada.

ÚOHS potvrdil správnost postupu dopravního podniku k revitalizaci stanice metra

Ekonomika

Podle primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) jde o klasický případ závislosti na dodavateli (tzv. vendor lock-in), z něhož se DPP nepodařilo dosud vyvázat. Aktivitu opozice proto Hřib označil za „chucpe“.

„Ještě chvíli potrvá, než se vyřeší ty věci, které napáchala ODS, ale budu trvat na tom, aby se vyřešily všechny,“ odkázal Hřib na politické vedení města z roku 2009. Šéf pražské ODS Tomáš Portlík ale upozornil, že ODS v Praze není u moci už sedm let.

Reklama

Výběr článků

Načítám