Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Martin Prokop - Chtěl jsem víc

Deset let trvá spolupráce mezi zastoupením Ford ČR a Martinem Prokopem, tedy od chvíle, kdy se v roce 2009 rozhodl soutěžit s Fordem Fiesta S2000. V roce 2016 opustil svět rallye WRC a začal se věnovat Dakaru. S Fordem Raptor s pětilitrovým osmiválcem Ford Mustang. A partnerství trvá dodnes.

Martin Prokop odjížděl na Dakar s poměrně velkými ambicemi, a po příjezdu do Prahy bylo vidět na jeho tváři zklamání. Určitě chtěl, po sedmém a šestém místě z minulých let, dosáhnout lepšího výsledku, než je dvanáctá příčka. Ale jak se říká, člověk míní a situace mění. Když se ale podíváme na konkurenci, tak umístění lze považovat za dobrý výsledek, zvláště po tom, co startu předcházelo.

Koncem roku měl ošklivou havárii v Maroku, která skončila zničeným Fordem a zraněním spolujezdce Jana Tománka. Mechanici se ihned pustili do stavby, a zároveň ještě připravovali druhý vůz pro Martina Kolomého. Sehnat kvalitního spolujezdce není jednoduché, a proto oslovil Viktora Chytku, bratra vynikajícího profesionálního fotografa dálkových rally.
„Taková nabídka se neodmítá. Nic lepšího, než spolupráce s Martinem Prokopem mě nemohlo potkat. Určité malé zkušenosti jsem měl. Čtyřikrát jsem jel Dakar, šestkrát jako fotograf. Dakar je hodně emotivní věc, obrovská zkušenost a velká čest být součástí tak úžasného týmu. Jedinou kaňkou byla situace s Jendou Tománkem. Martin není zvyklý moc chválit. Takže když mlčí, je to dobré znamení. Pokračování bych se určitě nebránil,“ prohlásil v cíli Viktor Chytka.

Spolujezdec byl vyřešen a zdálo se, že už tým MP-Sport nemůže překvapit. Ale přeci. Při zkoušení vozu skončil Martin Kolomý v kotrmelcích a následně v nemocnici. Martin Prokop se najednou ocitl bez rychlé asistence, musel začít improvizovat a také taktiku pozměnit. „Nepříjemných chvilek jsem už v životě zažil hodně, a tak mě snad už nic nepřekvapí. Naštěstí jsme měli s sebou vlastního doktora. Po nahlášení nehody jsem ho naložil do závoďáku a jeli za ním. Martin, jakmile viděl nad sebou prasklý rám, tak věděl, že to není dobrý. Rozplynul se mu sen, nechtěl nic zkazit. Bylo třeba rychle dopravit Martina do nemocnice, aby zranění nebylo ještě horší. Doktor pak ještě zachraňoval cestujícího v letadle při cestě domů. Měl tak víc práce, než by si představoval,“ přibližuje nepříjemnou událost Martin Prokop.

Během dvanácti etap se pohyboval v druhé desítce, a to jak zajížděnými časy (krom páté speciálky, kde dojel až na 30.místě), tak v průběžném pořadí. Do první desítky nakoukl jen po třetí a čtvrté etapě, kdy byl na devátém místě. Po všech útrapách skončil na dvanáctém místě, jako nejlepší z našich, jedno místo před Fernandem Alonsem. Na Top 10 chybělo nějakých třináct minut.

„Každý Dakar je těžký a je skvělé, že jsme zvládli dokončit pátý ročník v řadě. Auto, posádka a celý tým jsou bezpečně v cíli. Bohužel je tu malinko příchuť ne úplné spokojenosti, protože po celoročních přípravách a úsilí jsme nebojovali o přední pozice, jak jsme byli zvyklí, a výsledek není takový, jak jsme si představovali. Kromě těžko ovlivnitelných technických potíží jsme nebyli úplně připraveni na extrémně rychlé etapy a v kombinaci s havárií v Maroku jsem nebyl schopen jet a držet na maximum jako dříve. Poděkovat musím narychlo povolanému navigátorovi Viktorovi Chytkovi, který vše zvládnul skvěle a bez penalizace za neprojeté waypointy. Celý můj tým v přípravách před i po celý Dakar předváděl skvělou profesionální práci a udržoval si pozitivního ducha a perfektní atmosféru. V etapách jsme se pohybovali v první desítce, snažili jsme se, zdálo se nám, že jedeme rychle, ale čas byl špatný. S tímto handicapem jsme nedokázali hnout. Tempo bylo stejné jako v Jižní Americe, ale přesto jsme ztráceli. K tomu několik zaváhání. První týden jsem bojoval i s hlavou, která říkala přibrzdi a tím ztrácíte. Kolikrát jsem se vracel ve špatné náladě. Naštěstí mám skvělý tým, které mě dokázal podržet a povzbudit i když jsem se vracel ve špatné náladě. Celý tým v přípravách před i po celý Dakar předváděl skvělou profesionální práci a udržoval si pozitivního ducha a perfektní atmosféru. Je radost s nimi jet takový závod, zhodnotil účast Martin Prokop.

Lepší výsledek by si zasloužil už jen proto, že má smysl pro fair-play a Borisi Vaculíkovi zapůjčil svůj náhradní motor a k tomu ještě mechaniky kteří pracovali celou noc. Jen tak mohl bývalý mistr republiky v autokrosu soutěž dokončit. I takový je Dakar. O přátelství. Martin Prokop by si zasloužil cenu Fair play,


JL 24.1.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar