AMD oficiálně: Radeon bude jako RYZEN a chceme zemětřesení v High endu a 4K hraní! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 26 leden 2020
altZatím se AMD soustředí na potřeby 90% hráčů se svými grafikami. Teď zbývá těch 10%.

 

 

 

 

 

Takže to tu máme oficiálně. AMD přímo potvrdilo a slíbilo, že stejně jako byl evolucí RYZEN na procesorovém trhu a znamenal výrazné změny poměrů a toho, jaký výkon má běžný procesor za běžnou cenu, ale neuvěřitelně posunul hranice maximálního výkonu, to samé chystá grafická divize s novými Radeony.

Ta má proti té procesorové nevýhodu, že dlouhá léta byla silně podfinancována, jak se ale pochopitelně AMD snažilo hlavně přežít a dodělat ZEN architekturu, která byla správně prioritou. A ukázalo se to být velmi dobrým tahem. Grafická divize navíc v roce 2014 začala prakticky na zelené louce a od nuly. Takže zatímco novou procesorovou architekturu ZEN představilo AMD ve 14nm RYZEN 1000 a EPYC procesorech „už“ v roce 2017, grafická divize představila svou novou NAVI RDNA 1 architekturu na Radeon RX 5000 sérii karet až v roce 2019. Z toho je patrné, že grafická divize má za tou CPU trochu „zpoždění“. Ale evidentně již nyní jede ve stejném stylu.

V posledních dvou letech AMD výrazně stabilizovalo věci a fungování grafické divize, v posledním roce zejména pak výrazně navýšilo financování, posílilo teamy s plným návratem druhého hlavního vývojového teamu. A strategie je podobná, jako u procesorové ZEN architektury. Tedy každý rok nová vylepšení architektury RDNA, dílčí vylepšení atd.

Ke zklamání některých, AMD tak stále neuvedlo žádný skutečný high endový NAVI Radeon, ale to nic neznamená. Společnost se správně rozhodla začít u důležitějších čipů, které používá a kupuje většina uživatelů. Proto jsme se nejdříve dočkali středního čipu NAVI 10 (RX 5700/5600 série) a menšího NAVI 14 (RX 5300/5500 série). NAVI 10 bylo důležité i proto, že podobně velký/výkonný grafický čip žádali i tvůrci konzolí, tedy Microsoft a SONY, pro své nové generace. A této platformy a obou konzolových novinek se letos oficiálně dočkáme v druhé polovině roku.

  • AMD vyřešilo 90% trhu, zbývá těch 10%!

Společnost oficiálně potvrdila, že její současná strategie je nejdříve vyřešit mainstream, tedy potřeby 90% zákazníků a uživatelů, a pak teprve řešit zbytek. No a jsme prakticky v bodě, kdy můžeme říci, že AMD má grafický mainstream vyřešen. Radeon RX 5700/5600/5500 karta jsou na trhu v desktopu, existují i PRO verze pro profesionály, a ohlášeny jsou již i mobilní Radeon RX 5300M/5500M/5600M/5700M, které dorazí do notebooků na trh v této polovině roku. Současně AMD má i nový APU, tedy procesor s integrovanou grafikou (ačkoliv ta je stále architektury VEGA). RYZEN 4000U a H modely jsou oficiálně vydány a velmi pravděpodobně se v polovině roku dočkáme i jejich desktopových variant. Osobně bych tedy řekl, že pokud AMD chtělo vyřešit nabídku pro 90% uživatelů, tak se tak tento kvartál definitivně stalo.

V posledních prezentacích společnosti tak nápadně chybí jedna věc. AMD tam mluví o skvělých 1080p a 1440p grafikách, ale zcela vynechává zmínky 4K kartách. Pokud to tedy nebylo někomu jasné, kam míří dál, AMD oficiálně říká, že chce výrazně rozčeřit vody v high endu a ve 4K hraní. K tomu tedy bude potřebovat opravdu pořádné GPU. Velké NAVI už ostatně bylo oficiálně potvrzeno a začíná se o něm mluvit stále více, což naznačuje, že je na dohled, a hlavně na řadě. Co je zajímavé, tak to vypadá, že se ho nedočkáme jako Radeon RX 5900 série. Velké NAVI jako RDNA 2 už ponese označení Radeon RX 6000 a naznačují to i některé oficiální vyjádření AMD v poslední době, kdy o RX 5000 mluví specificky jako o řešení pro 90% uživatelů. Je možné, že velké NAVI jako RDNA 2 tedy buď ponese název RX 6000 série a nebo dokonce nějaký unikátní vlastní, jako tomu bylo u FURY série apod.

Značení je nám ale asi celkem jedno, důležité je, co nabídne produkt samotný. AMD říká, že chce revoluci ve 4K hraní srovnatelnou s tím, co pro CPU trh znamenal RYZEN. Takže bych očekával nejen útok na absolutní grafický trůn, ale také zajímavější ceny za ten vysoký grafický výkon. Jediné, co nevíme, zda to AMD zvládne jedním čipem už letos, nebo dvěma v horizontu následujícího roku. Stále silnější spekulace naznačují, že chystané velké NAVI bude představeno ještě v Q2 2020 na Computexu a bude prakticky dvojnásobkem toho, co má NAVI 10. Ovšem postavené na výrazně vylepšené RDNA 2 architektuře s výrazným výkonovým i efektivním posunem a na 7nm+ EUV výrobě. Stále se samozřejmě zdráháme věřit takovému ohromnému skoku, který by to znamenalo, kdy realisticky, pokud by NAVI 20 mělo ty spekulované parametry, tak karta s ním by nutně převálcovala RTX 2080 Ti rozdílem až několika desítek % výkonu. Ač se to v současnosti zdá nerealistické, ještě nedávno se to samé dalo říci o 16jádrovém mainstreamovém procesoru apod. A jak jsem řekl v nedávném článku, pokud chce AMD udělat co slibuje, tak jednoduše nemůže mířit jen na vyrovnání stávající RTX 2080 Ti natož jen 2080, tím spíše, že ta je na trhu už přes rok. Podle mě prostě není otázkou, jestli AMD letos RTX 2080 Ti překoná, ale s čím a o kolik.

Každopádně na rozdíl od procesorového trhu, kde konkurenční Intel nepochopitelně zaspal a nepředstavuje dnes technologicky ani výkonově vlastně moc konkurenci, na grafickém trhu stojí AMD proti NVIDIA. A ta úplně nespí. Nemůžeme tedy přesně tvrdit, že TURING architektura je vynikající a osobně ji řadím spíše mezi ty slabší série od NV. Nikdy také není napsáno, že nástupce bude také povedený, ale minimálně říci můžeme, že NVIDIA nepřešlapuje jen tak na místě a chystá na letošní rok i 7nm novou generaci karet. AMD to tedy na grafickém trhu nebude mít tak snadné. Tím spíše, že NVIDIA nemá žádné výrazné problémy s vývojem ani výrobou nových čipů, jaké má Intel na CPU trhu. NV je navíc tradičně extrémně silná v marketingu a zvyklá jít a pohybovat se za hranou, což je její hlavní zbraň proti AMD, které marketingově hraje v úplně jiném stylu a zdaleka není tak agresivní. Nicméně už jen to, že AMD má nyní slušnou novou generaci grafik a brzy kompletní nabídku od low endu po high end nové generace v desktopu i mobilní platformy, to zcela mění situaci, která tu panovala posledních několik let, kdy AMD v mnoha segmentech vlastně vůbec nebylo.

Stejně jako procesory RYZEN začínaly poměrně pomalu a až nyní už jsou vnímány po více jak 2 letech jako výrazný úspěch, a rychle získávají pozice, to samé bude pravděpodobně NAVI. To loni teprve začalo, takže zatím jen nabírá dech, seznamují se s ním vývojáři (včetně těch u AMD) a druhá generace je teprve na cestě. NAVI bude hodně pomáhat jeho přítomnost v konzolích nové generace, kdy se tak pracovat s touhle architekturou na míru učí prakticky všichni herní vývojáři. A již u prvních her pro novou generaci konzolí tento rok, a hlavně těch pro příští rok, uvidíme výsledky. AMD RX 5000 série grafik, je jako první generace RYZEN 1000. Slušný začátek! Ale to nejlepší teprve přijde. A myslím, že se máme na co těšit. Zejména proto, že AMD co v posledních 3 letech slíbilo, do puntíku splnilo. Takže pokud mluví o tom, že stejně jako RYZEN chce s velkým NAVI „disrupt“ 4K hraní, nemáme v tuto chvíli vlastně žádný důvod tomu nevěřit.

  • Jaké bude velké NAVI?

Ale samozřejmě s hodnocením počkáme na novou grafiku. Můj osobní odhad? Dvě nové „RX 6900“ high end Radeon grafiky, postavené na stejném RDNA2 7nm+ GPU s rozdílnými parametry. Jedna levnější s levnějšími GDDR6 paměťmi a celkovým výkonem +/- úrovně RTX 2080Ti, s cenou kolem 699+ dolarů (20 tisíc korun). Druhá výkonnější, tedy TOP model s drahými a rychlejšími HBM paměťmi a s výkonem alespoň 25% nad RTX 2080 Ti, a cenou kolem 1000 dolarů (30 tisíc). Ale opravdu jen hádám, kdy nic menšího by podle mě nedávalo moc smysl. Za současné situace. Berte to tedy jako můj tip, co by bylo minimálně ideální. Nic víc. Jaký je váš tip (realisticky)?

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
nenazranej [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD jede, ale nevím pro koho.. 2020-01-26 20:03:26
avatar
Jde jen o drobnost, ale kam směřuje RX 5600, když stojí nějaké rozumné edice stejně jako RX 5700. Jako pardon, ale přijde mi, že se někde stala chyba. Vycházím z kontroly na HEU.cz. Tohle srovnávání se s Nv je na velké prd.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-26 20:49:03
avatar
ceny si musí sednout .... a sednou si, očekávám že brzy budou všechny pod 8
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-27 08:30:55

... A kdo by kupoval ty "předražené" ASUS a MSI, které navíc mají paměti na max. 12Gbps? Skladem jsou Sapphire Pulse za 8 a je pro ně BIOS zvedající takty GPU. A pamětí na 14Gbps. Jasně, zvedá se i TBP ale jen o kousek...
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-27 19:26:03

2304 jader: 5700 i 5600XT
2560 jader: 5700XT (+10%)

všechny čipy jsou moc blízko u sebe
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-26 21:39:49
avatar
vypadá to že tu konečně přijde karta co převálcuje 2080Ti ( případně 3080) a Nvidia možná nebude ještě několik měsíců potom ready na to aby vydala nástupce, tedy 3080Ti, otázkou zůstává jestli tu kartu AMD dokáže vydat bez nějakých komplikací s BIOS, ovladači, chladiči atd jako tomu bylo před rokem s Radeon VII a někteřé redakce jí tak zařadili na seznam nejhorších PC kompoment za rok 2019 viz třeba Gamers Nexus Odkaz
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-26 22:39:21
avatar
No a zasloužila si ta karta něco jiného?
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-26 22:11:36

Podle mě je na tuto výkonostní masáž nového highendu ještě brzy. Čím dříve se začne a budou se zvětšovat nároky ze stran pc nadšenců, tím budou kladeny větší nároky na big Navi.
Možná by stačilo 10% nad RTX 2080Ti za 22 tisíc. Na 4K to stačí a cena je a byl dosud styl AMD a toho bych se osobně držel. Překvapit mohou vždycky a někdy je to lepší než marketing dopředu a ve výsledku to co se čekalo :/
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-27 10:28:49

"možná by stačilo 10% nad RTX 2080Ti za 22 tisíc. Na 4K to stačí a cena je a byl dosud styl AMD" Nie nestaci.Lebo nejak sme sa na tom 1080P/1440p hrani nasekli na velmi dlhu dobu. Mame bezne dostupne 4K monitory/TV takze chceme 4K hranie v mainstreame (200 euro za grafiku). A pre fajnsmekrov dostatocne vykonne hiend karty na 8K/3x4K Eyfinity. Ale chyba lavky ,dodavatelia nam to neposkytuju, na 4K treba kupovat top hi-end grafiky za 600+ a na 8K neni dostatocne vykonna ziadna GK. SLI/CF /MGPU zomiera na nepodporu SW. Cest vynimkam ked funguje NVLINK 2x NV 2080Ti ale to je finacne dostupne pre 1% hracov
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-27 22:40:48

Trošku nepoměr v argumentaci.
Podle Tebe chceme v mainstreamu výkonné grafiky na 4K a na 8K highendové grafiky. Přitom sám píšeš, že nic tak výkonného na 8K neexistuje. Takže kde vzít v současné době highend grafiku na 8K?

Tak jak je to nastaveno, tak je to dobře. AMD a NV vyrábí tak výkonné čipy, jak na současné výrobní technologii mohou být.
To že má jeden zpoždění a druhy přechází na již vyladěný proces je už jen otázka pohledu a priorit každého z nás.
Já si třeba cením i toho, kdo cestu nového výrobního procesu vyšlape a pomáhá ji vyladit od začátku.

Boj je to cenový a není to moc zábavné, zvlášť v takových cenových hladinách. O fous lepší poměr cena/výkon by to chtělo. V mainstreamu.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-28 09:09:09

Esteraz trochu inak.Pisal som co ocakavam ako zakaznik a ze to vyrobcovia&obchodnici neponukaju. Sam pouzivam Eyefinity 5040x1050 takze upgrade z RX 380XGB by sa celkom hodil. Ibaze nieje to pre mna taka priorita aby som za to vyvalil kolko pytaju za za RX5700/ NV 2080. Ponuky v mojom cenovom limite niesu dost vyonne takze moje peniaze zatial neuvidia.
cernakus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pokud jako ryzen 2020-01-26 22:17:14

Tak opravdu jako ryzen. Měli by zužitkovat zkušenosti ze ZENů a použít stejnou architekturu. Tj. nějaký základní čip, například s 2048 CU naletovaný na nějakém tom interposeru s nějakým ekvivalentem Infinity fabricu, to vše pod pouzdrem velikosti Threadripperu.

Tím, že by mohli kupit 1-4 "CCX" by jim maximalizovalo výtěžnost, minimalizovalo náklady a umožnilo zvalchovat Nvidii tak jako nikdy (plné monstrum s 8192 CU by bylo takřka dvakrát výkonnější než 2080Ti). Nvidia by tomu nedokázala konkurovat, protože by byla ve stejné situaci jako intel, s jedním velkým jádrem se těm prťavcům konkurovat prostě nedá a díky faktu, že grafika je hlavně o masivní paralelizmu, tak by ani neexistovala situace, kde by mohla nvidia vyhrát (jako to zvládá intel v single core). Díky obrovské převaze výpočetních jednotek by si mohlo amd dovolit snížit takty a tím se dostat do energetického "sweetpotu", proti kterému by opět zelené monolity neměly šanci a navíc by se AMD stalo suveréně největším odběratelem 7nm procesu od TSMC, takže by nvidia měla smolíka a zaostávala by i technologicky.

Bohužel mám tušení, že AMD tuhle možnost nevyužije a tím si to dost posere.
fagot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-26 23:06:48

Datová propustnost grafických karet dosahuje 600GB/s tedy cca desetinásobku propustnosti čtyřkanálového CPU. Až vyřeší, jak takové množství dat procpat přes infinity fabric, tak to půjde udělat. Zatím to možné není, u ZEN2 se uvádí, že má IF s propustnosti 100GB/s.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-27 17:35:22

Tak třeba VEGY používají interposer pro připojení hbm pamětí a při zmíněné datové propustnosti. Takže by to úplně nereálné asi nebylo, jen cena bude vysoká ale při těchto výkonech určitě akceptovatelná... Už před rokem se spekulovalo o vícečipových monstrech ale v poslední době je nějak ticho...
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-26 22:52:12
avatar
Bylo by to fajn, kdyby to AMD dokázalo. Ale ten rozdíl mezi RX 5700 a "RX 6900" by byl opravdu hodně veliký, pokud nic mezi tím nebude a bylo by to tak výkonné. Info o "5800" řadě přitom nikde žádné a ta by se přitom přímo nabízela. Těžko říct jak to bude, něco mi tam nesedí. Možná nějaký refresh 5700 řady na 7+ procesu ?
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-27 14:56:15
avatar
Jde o RDNA 2 architekturu s HW podporou raytracingu, proto RX 6xxx a né už 5800 atd, prozatím se dá říct že bude čip Navi 21 ( pravděpodobně s max 64 CU) s podporou GDDR6 a je v ořezané podobě i v novém APU pro Xbox a bude asi tak v té RX 6700/6800 a pak by měl existovat větší čip - Navi 23 ( minimálně 80 CU) s podporou HBM2e a ten bude v té RX 6900 XT
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - cenotvorba 2020-01-27 00:51:08
avatar
když se dívám na poměr cena/výkon u CPU, je AMD na tom proti Intelu skvěle. Na poli GPU vůči Nvidii už však tolik ne - prostě radeony 5x00 jsou naceněné tak, aby byly "jen" výhodnější než Nvidia.
Kam mířím - analogicky -> pokud bude velké NAVI výkonné jako 2080Ti, bude stát jen o pár set korun méně a pokud ho předběhne o desítky %, bude stát více. Zaujaté weby budou sice psát jaký je to "AMD triumf" když po 1-2 letech vydá stejně výkonné GPU jako má Nvidia s cenou o 20-30 dolarů lepší. Jiné zaujaté weby budou psát že AMD nestojí za řeč, což pochopitelně taky nebude pravda, protože člověk sáhne raději po tom 20-30 dolarů levnějším GPU když má stejný výkon.

Tipuji tedy spíš opět zase takové "nemastné a neslané" vítězství AMD, což nevidím jako důvod k oslavám. Ale rád bych se mýlil, chtěl bych zase vidět hiend, tedy karty úrovně 2080Ti do 20 tis.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-27 06:32:09
avatar
2080Ti je draha protoze je vyrobne mehga draha ten cip je skoro 2x tak velikej nez 1080Ti pritom vykonem je jenom o 1/3 vejs.. Turing je silene neefektivni architektura a vyzaduje pro lepsi vykon nez Pascal mnohem vetsi cip a to je jeste 2080Ti postavena na 12nm vuci 16nm u 1080Ti tj pokud by oba cipy byly na stejnym procesu vychazelo by to v pomeru vykon/plocha pro Turing tak o 100% hure a to je proste pruser.. Nvidia proste vyvoj RTuringa jako herni architektury totalne nezvladla a proto sou ceny tam kde sou aby si Nvidia zachovala svoje pohádkove marze na ktere byla zvykla prave z Pascala.. A proto byla obecne Turing rada tak chladne prijimana prvni rok na trhu nez prisla trosku atraktivnejsi verze Super a take levnejsi rada bez RTX.. AMD je na tom v tomto ohledu mnohem lepe protoze jejich Navi cipy sou vuci Turing opravdu malickate a nabizeji pri stejne cene lepsi vykon..
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-27 09:24:40
avatar
Jasně, AMD může prodávat své malé čipy s lepším poměrem výkon/plocha za menší cenu, pointa mého příspěvku byla, že to AMD ale nedělá, respektive nedělá to v dostatečné míře jako v případě Ryzenu. Prostě výhody co mají proti konkurenci přetaví ve vyšší marže. Mě jako zákazníkovi jsou ale ukradené výrobní náklady, respektive to je přesně naopak - když jsou marže co nejmenší nebo záporné, tak dostávám velký čip se silovými parametry za co nejmenší pořizovací cenu. Stačí vzpomenout na obrovský Fiji čip se 4mi HBM moduly a 1024-bit sběrnicí, které jsem kupoval za 12 tisíc! AMD krvácelo a já jako zákazník dostal výkonný revoluční hiend čip za babku.
Za takové peníze tak velký čip mě už nikdo nikdy nenabídne. Nejlepší co se může stát tedy bude, když se povede jak velké NAVI, tak nová 7nm generace od Nvidie. Čas pro nákup GPU pak bude až budou na trhu obě řady, nikoliv jen jedna - to stejné jsem tvrdil i v době, kdy AMD tahalo za kratší konec

Osamocený launch velké NAVI znamená jen a pouze pozicování proti předražené 2080TI, to je na skutečné sražení cen v hidendu trochu málo.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-27 11:16:24
avatar
Přesně, pokud si někdo myslí že AMD přijde s kartou co překoná 2080ti o 25% minimálně a zároveň bude minimálně o 25% levnější tak je silně naivní, třeba bude levnější ale určitě ne nějak dramaticky, to raději upraví BIOS aby ta karta běžela na vyších taktech a měla vyšší TDP než aby šli s cenou dolů tak jako to předvedli u RX 5600 XT
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-27 10:19:39

vy tady vsichni delate jak kdyby gtx 2080 ti byla na trhu sotva mesic. ta karta je ted rok a ctvrt stara!. v dobe vydani toho velkyho navi to bude skoro 2 roky stara karta. kdy naposled byla nejaka jedna karta 2 roky to nejvykonnejsi co se dalo poridit?? jedine 1080ti vydrzela rekordnich cca rok a pul, drive nic tak dlouho nevladlo. to jestli amd nedokaze prekonat pri vyhode vylepseneho 7nm procesu proti 12nm (coz ma byt jen vylepseny preznaceny 16nm proces) - tedy pomalu o 3 generace lepsi vyrobni proces, tak to bude pruser jak svina a takovou kartu nema vubec cenu vydavat...jaka bude cena se uvidi, snad zafunguje konkurencni prostredi (hlavne bude zalezet na rtx3080/ti) a ceny se vrati do jakehosi normalu..tedy treba na nejakych 22k nebo co stala pri uvedeni 1080ti.. pochybuju totiz ze by i pres velky jadro 2080ti nebyla ziskova za 22k, tech 30k+ je jen snaha brutalne vydelat a udelat z toho nejakou exkluzivitu, protoze zkratka konkurence porad chybi.

s DDho odhady vykonu souhlasim, to je takove realisticke minimum pri kterym ma smysl takove karty vydat. jen to moc pozitivne nevidim ohledne HBM, protoze to by znamenalo 2 ruzne cipy. mixovat gddr6 a hbm u jednoho cipu asi jen tak nelze, kvuli totalne odlisne pametove sbernici.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-27 13:19:10
avatar
Já mám 2080ti od října 2018 tak vím, vím jak je to stará karta a technologie viz jak jsem psal níže ale dokud nepřijde nástupce 2080ti, tedy 3080ti který tu kartu od AMD překoná tak si myslím že AMD nebude tlačit tu cenu zas tak dolů a bude ji držet kolem těch 30ti tisíc a ta 3080ti možná nepřijde dříve než koncem roku tedy minimálně 2 měsíce po tom co vyjde ta RX 6900 XT ( předpokládám že RX 6900 XT by mohla vyjít v červnu a případná 3080ti by mohla vyjít oficiálně nejdříve koncem srpna jako vyšla 2080ti s tím že reálně dostupná bude třeba až koncem října jako tomu bylo i u 2080ti), jedině že by třeba Nvidia ve stejnou dobu vydala 3080 ( bez Ti) a měla stejný nebo o něco lepší výkon za 20-25 tisíc tedy za stejnou cenu jako současný 2080, pak by samozřejmě AMD nemohlo prodávat tu kartu za 30...a tento scénář se taky nedá úplně vyloučit.. jinak existuje čip Navi 21 který je menší ( 64 CU) a podporuje GDDR6, částečně aktivní je pravděpodobně v APU xboxu a ten by mohl být v takové RX 6700/6800 XT a pak existuje větší čip - Navi 23 ( 80 CU) a ten podporuje HBM2e paměti a ten tak bude v té RX 6900 XT a pravděpodobně i v nějaké výpočetní kartě
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-27 06:43:24

Problém bych viděl v tom, že když Zen přišel na trh, Intel měl takové marže, že nabídnout dvojnásobně výhodný poměr cena/výkon nebyl zas takový problém. U grafik ta nenažranost nestihla zajít do takových rozměrů...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-27 09:54:31
avatar
mě 30K+ (40 za pěkné verze - ASUS ROG White) za herní grafiku co nic nevydělává jako "nenažranost" přijde. Velká NAVI to přinejlepším stlačí na 25K za základní verze a 30-35K za ty TOP? To v globále masovému rozšíření 4K hraní nenahrává
Iperitas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-27 08:17:45
avatar
Ja verim tomu ze radeony budu ako ryzeny a teda ze sa v hernych testoch konecne priblizia 2 roky starej konkurencii.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-27 09:10:28
avatar
otázkou právě je jak si povede proti kartám konkurence které v následujících měsících přijdou také na 7nm+ a ne to jestli dorovná nebo překoná výkon 2 roky staré karty jako 2080ti postavené na staré technologii výroby - 12nm z roku 2017 ( na 12nm byli už vyráběny čipy pro karty s Volta architekturou které se prodávaly od června 2017 viz Odkaz a později, koncem roku 2017 např. Titan V Odkaz )
Moas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ATi - AMD 2020-01-27 09:04:51

Co myslíš tím "Grafická divize navíc v roce 2014 začala prakticky na zelené louce a od nuly." ?
Mám za to, že už od dob akvizice ATi mělo AMD v ruce všechno potřebné...
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-27 11:22:01

Ona bola zoškrtaná úplne kompletne chvíľu pred nástupom Lisy Su do pozície CEO. V podstate akoby ani nebola.
Moas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-29 06:19:34

Aha, pokud to tak tedy je, tak se AMD do stavu, kdy muselo začít "na zelené louce", dostalo vlastní neschopností udržet grafickou divizi...
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Smelo do toho AMD 2020-01-27 11:21:00

Ja mám momentálne Radeon VII a čakám na niečo výkonnejšie. Chcel by som 3440*1440p 144Hz vo všetkých hrách čo hrám prípadne do budúcna 5120*1440p(to asi zatiaľ preháňam, heh ) pri normálnom zahriatí karty.

Takže držím palce AMD a verím, že Radeon bude raz ako je teraz Ryzen. Ak sa RDNA2 karty podaria, môžu u mňa počítať s kúpou.
Kubicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-27 12:37:23

Já to vidím tak, že AMD dorovná výkon RTX2080Ti, bude levnější, nVidia na to srazí cenu k nové AMD GPU a jak vyjde RTX3080Ti, bude zase král výkonu.
Deenz0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD Drivery jsou peklo 2020-01-28 15:35:35

AMD by v první řadě mělo zapracovat na driverech, protože je to naprostý PEKLO!

Z vlastní zkušenosti můžu říct, že na Polarisu si to dělá co chce, vynucené nastavení pro hru z 90% vůbec nefunguje.

Wattman auto OC hodí přetakt pouze jádra a způsobem, že to je okamžitě nestabilní.

Manuální OC pro Polaris ať už přes Afterburner nebo Wattmana většinu času nemá žádný vliv, v softech je takt zvednutý, výsledný výkon je stále stejný, fyzicky se frekvence nezmění. Po čisté instalaci posledních lednových ovladačů to na chvíli funguje, nespolehlivě.

A to nemluvím o tom, co to dělá pod 5700(XT).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-28 16:11:47
avatar
já to nechápu, RX 5700 XT mám, používám a žádné černé obrazovky ani restarty a to jsem jich vyzkoušel několik v různých situacích ...

všechno šlape bez nejmenších problémů. Vážně by mě zajímalo, co s tím někteří děláte ....
Deenz0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-28 16:13:29

Budu konkretní, přešel jsem z R9 280X na RX 590.
Přeinstalovla jsem drivery, přes AMD cleaner a nainstalovla nové.

A dál už patří jen tohle:
Citace:
Z vlastní zkušenosti můžu říct, že na Polarisu si to dělá co chce, vynucené nastavení pro hru z 90% vůbec nefunguje.

Wattman auto OC hodí přetakt pouze jádra a způsobem, že to je okamžitě nestabilní.

Manuální OC pro Polaris ať už přes Afterburner nebo Wattmana většinu času nemá žádný vliv, v softech je takt zvednutý, výsledný výkon je stále stejný, fyzicky se frekvence nezmění. Po čisté instalaci posledních lednových ovladačů to na chvíli funguje, nespolehlivě.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-28 17:40:16
avatar
Já mám od září RX 5700 xt a až na vyjímky aktuálně (GTA 5, Forza 4, Gears 5, tak mám v jiných hrách (SW Jedi Fallen order, Watch Dogs 2, Mafia 3, SW Battlefront 2) občas citelný pokles snímků a trhání obrazu. U přehrávání videa zase zaseknutí filmu, s funkčním zvukem a black screen. Takže by si tady mohl udělat článek jak všechno nastavuješ, když všichni ostatní kromě tebe mají nějaký problémy.
Deenz0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-28 18:02:49

I po další reinstlaci a vyčištění, ovládání taktů na mé RX 590 nejde!
Respektive frekvence se "na pohled" mění, ale vliv na výkon 0.
Musel jsem smazat komplet drivery a nainstalovat jen zakladní balíček přes Windows update, pak to funguje, AMD kvalita.
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-28 18:17:55
avatar
Z vlastní zkušenosti můžu říct, že je jedno zda máš Nvidia nebo AMD, to samé jestli máš desku Asus,MSI či Gigabyte, problemy se najdou vždycky a všude.. mám rx 580 2hym rokem a problem sem měl 1x s novyma ovladačema Adrenalin nefungovalo gpu scaling a další funkce, ale vypl sem to a už vše fungovalo.. předtím sem měl nvidii a i stou byly problémy..
Deenz0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-28 18:27:23

Proč nefunguje zvedání taktů? Respektive zvednu je, vše se tváří jako přetaktované, ale výkon se ani nehne? Protože fyzicky se ta frekvence nezmění...

Pak nainstaluju basic AMD drivery přes update a najednou to funguje, jen nejde nastavit nic, protože plné drivery nemám. Skvělé! AMD FTW
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-28 18:33:57
avatar
Osobně s drivery taky nemám žádný problém. Aktualizuju jednou za 1/4 roku, nebo když náhodou driver řeší nějakou potíž s hrou, kterou zrovna hraju.

Jinak co jsem tak vysledoval, největší problémy s AMD drivery mají ti, kdo používají cleanery a tunery, případně si systém rozmašírovali jiným způsobem (cracky, apod.) Většinou to kolečko bývá takové, že uživatel nejprve do PC doslova nasere různé nesmyslné aplikace (a neřeší jejich spouštění, kolize, atd.) a následně začne "řešit" rychlost PC nějakým CCleanerem, Super-Duper-Hyper tunerem, který poškodí nastavení v registrech, což se projeví se zpožděním při updatu ovladačů.

Poslední chybu, co jsem objevil, byla v nějakém prvotním 2020 Adrenalinu, kdy byl problém jej nainstalovat na notebook se starou HD8850M. Hned další update to ale opravil. Předtím si pamatuju jen na chybu s driverem, který podstrkával zpátky obecný MS driver AMD grafik (neakcelerovaný), ale to je už dobré dva roky.

Naopak AMD je jednoznačná jednička v podpoře nestandardních monitorů a obecně kvalitě zobrazení.
Deenz0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-28 18:44:56

Jediný co jsem chtěl, je přetaktovat svou RX 590.

Když jsem po dvou dnech došel k tomu, že ta karta zvládne 10,4GHz na pamětech bez zvednutí skore, fps... tak mi došlo, že něco je špatně.

Fyzicky se frekvence vůbec nezvedají. Až po odinstalaci všech AMD srágor a nainstalování základního Adrenalin zobrazovače, to zas chvíli funguje - FPS reagují na zvednutí taktů.
Neostep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-28 19:14:10

No , mě ty ovladače způsobovali , black screeny , kdy zvuk jel pořád , ale monitor zhasnul a vypisoval no signal, na čisté instalaci win 10 pro , různé verze ovladačů jsem zkoušel , a když už to nedělalo black screen pak hry padali na plochu bezdůvodně, nic sem netaktoval ani nijak si nehrál s nastavením karty . Později jsem zašel na AMD reddit kde na tohle je krásné obří vlákno , kde se tohle dělo uživatelům 5700 XT nehledě na značku, vlákno bylo taky plné rad typu , vypni freesync, povypínej hw akceleraci ve všem atd. Nakonec jsem to vyřešil snadno , karta letěla do šuplíku a nvidia do pc a od tý doby mi krevní tlak dost klesnul Někomu to prostě jede dobře , někomu to nejede vůbec, někdo se spokojí s tím že to pc restartuje po black screenu a dá to chvilku pokoj , já ale ne, kartu sem si koupil na hraní her ne na to , abych hledal a pořád řešil něco proč mi hry nejdou , a zkoušel trilion verzí ovladačů.
Deenz0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-28 19:21:40

Bohužel to s RX 590 vidím dost podobně, kartu mam necelý týden a 4 dny řeším jen problémy.
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-28 21:18:39

týden? tak to RX5500XT bude mít těžký(je slabší a dražší)
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-28 20:04:26

Je to přesně tak. Nejvíc problémú si paradoxně vytváří sami uživatelé.
Oxbowww [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-28 17:22:34

Těším se na to a přeju, ať to AMD vyjde. Nvidia bude muset pod tlakem zlevnit a já si od nich zase koupím novou, levnější kartu :-)
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-01-28 18:24:20
avatar
Já bych s tím nadšením počkal, až se ukáží aspoň první důvěryhodné nástřely výkonu.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 511x
Komentářů: 0
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 421x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciČtvrtek, 11 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 718x
Komentářů: 1
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Středa, 10 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1565x
Komentářů: 6
Star Wars Outlaws – vypadá pěkně, ale UBI przní vydání
Star Wars Outlaws – vypadá pěkně, ale UBI przní vydáníÚterý, 09 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1725x
Komentářů: 1
MATRIX dostane pátý film, i když ten poslední zklamal
MATRIX dostane pátý film, i když ten poslední zklamalPondělí, 08 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1543x
Komentářů: 5