E-dálniční známky: Bude to fungovat? Otázky a odpovědi | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 26. dubna 2024

Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav

E-dálniční známky: Bude to fungovat? Otázky a odpovědi

Běžné dálniční známky
Běžné dálniční známky (ARCHIV BLESKU)

Za jediný víkend parta ajťáků dokázala, že kvůli systému na elektronické dálniční známky není nutné z okna vyhodit stovky milionů. Svůj výtvor chtějí státu nabídnout zadarmo. Jenže i když tím ze státních úředníků možná udělali bandu diletantů, ukazuje se, že tudy cesta vždy nevede.

1. Jak se ajťáci chytli problematické zakázky za 401 milionů? Ministr dopravy Vladimír Kremlík (47, za ANO) zaštítil zakázku na internetový obchod, kde by si řidiči mohli koupit elektronickou vinětu. Jenže za to si vybraná firma Asseco Central Europe řekla o 401 milionů, což bylo podle expertů více než dost. Kremlíka to stálo křeslo – nahradil ho šéf rezortu průmyslu Karel Havlíček (50, za ANO) a společnost řekla, že se zakázky vzdá, jelikož ji humbuk kolem ní poškozuje. Kvůli hrozbě, že se celá věc nestihne spustit včas, a také aby ukázali státu, že to jde i levně a jinak, se asi 60 programátorů o víkendu sešlo na akci nazvané hackathon a naprogramovali zdarma větší část celého systému. Výsledky můžete najít na webu ferznamka.cz.

2. Co v nabízeném systému oproti původnímu chybí? Ještě před pádem Kremlíka ministerstvo dopravy argumentovalo, že zakázka, kterou Státní fond dopravní infrastruktury přiklepl firmě Asseco Central Europe, není jenom e-shop, který připravili odborníci v rámci hackathonu. Součastí tendru měla být také mobilní aplikace, call centrum, evidence zaplacených dálničních poplatků, ale také registr všech osvobozených automobilů od úhrad časového poplatku a další věci. Toto vše bude nejspíš nutné vysoutěžit znovu a zvlášť.

3. Může stát systém vytvořený dobrovolníky převzít? Je to ošemetné. Programátoři sice teď systém nabízejí zadarmo, ale podle vládního zmocněnce pro IT Vladimíra Dzurilly nejsou záruky, že po jeho převzetí nebudou požadovat peníze. „Zároveň musíme mít i dokumentaci systému a pak se můžeme bavit, jakým způsobem to převzít. Další krok je pak vysoutěžení podpory (viz otázka č. 2 – pozn. red.),“ popsal Aha! možné svízele. A to není všechno: „Kdyby Státní fond dopravní infrastruktury měl odborníky, kteří to budou podporovat, šlo by to, jenže jimi nyní nedisponuje,“ upřesnil Dzurilla.

4. V čem jsou podobné nabídky rizikové? Nový systém právě proto nebude zadarmo. Rozhodně však vyjde na zlomek hodnoty původní zakázky. „Bude se to dolaďovat. Ale cena je v řádu milionu korun, ne desítek nebo stovek,“ komentuje Jakub Nešetřil z platformy Česko.Digital úsilí autorů webu ferznamka.cz. Jenže podle dalších oslovených expertů je třeba být opatrný. Podle šéfa portálu Hlídač státu Michala Blahy je velkou otázkou, zda každý dodavatel dokáže u podobně významných zakázek zajistit i související služby. „V takových případech je stát zvyklý dostat kompletní software, garance, servis,“ vypočítává Blaha. To připouští i Nešetřil. „V momentě, kdy je nulová pořizovací cena, tak se těžko reklamuje,“ řekl expert Radiožurnálu.

5. Je tohle přesto cesta do budoucna? Má přes výše uvedené komplikace přesto cenu do toho jít? Tedy šetřit peníze daňových poplatníků? „Iniciativa nepochybně přispěje k efektivnějšímu zadávání IT zakázek, protože jejím výsledkem bude zvýšený tlak veřejnosti na státní instituce i na podnikatelský sektor působící v oblasti IT,“ sdělil Jakub Vintrlík, mluvčí ministerstva financí. Zároveň ale dodává, že vše je třeba posuzovat individuálně: „A to především z pohledu kvality zpracování, bezpečnosti, robustnosti a otázky autorských práv nabízeného řešení.“

6. Jak předcházet předraženým tendrům? Zaplatili jsme zbytečně moc? Letíš! Tímto zdánlivě jednoduchým způsobem by chtěl předejít dalším předraženým tendrům premiér Andrej Babiš (65, ANO). „Proto přijdu s návrhem novely zákona o státní službě, abychom měli možnost se zbavit úředníků, kteří pochybí a můžou způsobit daňovým poplatníkům ztráty,“ uvedl šéf vlády a pro Aha! dodal, že by rád navázal spolupráci s IT odborníky: „S těmito zakázkami měl náš stát historicky ohromné problémy.“ Podle Dzurilly půjdou nově všechny informačně-technologické zakázky v hodnotě přes 6 milionů přes specializovaný odbor ministerstva vnitra, který je posoudí.

Víte, že...

...elektronické dálniční známky se mají rozjet už od letošního prosince? Podle Dzurilly se dělá vše pro to, aby nedošlo k odkladu termínu.

Co je hackathon

Jde o setkání programátorů a někdy grafiků a designerů internetových stránek. Principem je, že velká skupina lidí pracuje na zadaném softwarovém projektu za účelem rozvoje svých schopností. Původně se takto zdokonalovali studenti v 60. letech na prestižní americké univerzitě MIT. Většinou tyto akce trvají od jednoho dne do jednoho týdne.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.