Nové trolejbusy díky bateriím obsluhují i trasy bez elektrického vedení

  13:58
Novými trolejbusy se už dnes mohou svézt cestující v Ústí nad Labem. Dopravní podnik nasazuje na linky takzvané parciální vozy, tedy takové, jež jsou částečně na bateriový pohon a mohou jezdit i v ulicích bez trolejového vedení.

Nové trolejbusy svedou jízdu i bez trolejového vedení, díky baterii v zadní části vozu. To umožní zachování provozu při opravě Benešova mostu, ale i obecně obsluhu míst, kam troleje nevedou. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

„Hlavním důvodem pro pořízení těchto trolejbusů byla plánovaná oprava mostu Dr. Edvarda Beneše přes Labe a zajištění přepravy obyvatel ze Střekova,“ uvedl ředitel ústeckého Dopravního podniku Libor Turek.

Devět nových trolejbusů vyšlo dopravní podnik zhruba na 152 milionů korun, o dotaci 122 milionů je zažádáno. Zavedením nových trolejbusů musí dopravní podnik nahradit nejstarší naftové autobusy.

„Podmínkou dotace je vyřazení vozů, které jsou emisně náročné pro dopravu ve městě,“ doplňuje Libor Turek.

Zlepšení a ochrana životního prostředí v „uhelném kraji“ jsou podle Richarda Brabce, ministra životního prostředí, který se předání trolejbusů do provozu také zúčastnil, důležité.

„Mám velkou radost z obnovy vozového parku, protože Ústecký kraj je zatížen uhelným hendikepem a týkají se ho všechny neduhy let minulých,“ podotkl ministr.

Budoucnost dopravy, kromě elektromobility a CNG, vidí ale spíše v pohonu na vodík. A právě v Ústeckém kraji by měla vzniknout první vodíková čerpací stanice.

Nízkopodlažní parciální trolejbus pojme 150 cestujících, jeho maximální rychlost je 65 kilometrů za hodinu. Garantovaná životnost v městském provozu je minimálně 15 let, baterie vydrží zhruba 5 let, záleží na terénu.

Trolejbusy jsou vybaveny kamerovým systémem, což umožní řidiči pohodlný dohled nad prostorem u všech dveří.

Souprava má také nabíječky telefonů, což ocení zvláště mladí cestující. Sedadla mají plastová opěradla a koženkové sedáky. Dojezdová vzdálenost mimo trakční trolejové vedení je 10 až 12 kilometrů.

V Ústí jezdí i nízkoemisní autobusy na stlačený zemní plyn

Vozový park dopravní podnik obměňuje dlouhodobě. Kromě nových trolejbusů pořídil v loňském roce nízkoemisní autobusy na stlačený zemní plyn (CNG).

„Pořídili jsme devět autobusů v délce 12 metrů, z toho už čtyři jezdí a dalších pět bude dodáno v příštích měsících, a pět autobusů v délce 18 metrů,“ sdělil Libor Turek.

Nákup vyšel dopravce na 114 milionů korun, dotace činila 90 milionů. I dopravní podnik vidí budoucnost ve vodíku, což je zatím nejekologičtější palivo, a jeho cena, protože jde o odpadní produkt, aktuálně klesá.

„V současné chvíli řešíme dotaci na vodíkové autobusy. Až bude jasno, vypíšeme veřejnou zakázku na jejich dodání,“ sdělil Turek.