Tesla vyvinula nové hliníkové slitiny, patentovala dotykový volant

Spolupráce mezi společnostmi SpaceX a Tesla nabírá na intenzitě i v oblasti materiálů. Už v roce 2016 přetáhl Elon Musk z Apple předního materiálového experta.

Tesla neustále inovuje každý aspekt výroby svých elektromobilů a čím dál častěji využívá synergií, které jí přináší úzké provázání se sesterskou společností SpaceX
foto: Tesla

Oním expertem, který z Apple odešel vyvíjet nové materiály pro Tesla/, není nikdo jiný, než Charles Kuehmann. Dnes zastává oficiálně pozici „vice prezident pro materiálové inženýrství“ ve SpaceX a Tesla.

Jedním z plodů jeho práce jsou podle nejnovějšího patentu nové hliníkové slitiny. Tesla se s nimi snažila vyřešit klíčový problém: dnešní běžné hliníkové slitiny jsou buďto vysoce vodivé, nebo pevné.

Jenže pro některé komponenty elektromobilů, jako jsou rotor či invertor jsou potřeba takové slitiny, které jsou velmi pevné a zároveň dobře vodivé. Navíc je potřeba takové komponenty vyrábět odléváním.

Nové hliníkové slitiny od Tesly podle patentu zvládnou mechanické napětí 90 MPa až 150 MPa a zároveň mají elektrickou vodivost 40 % až 60 % IACS. A navíc je lze snadno vylévat.

Další nový Tesla patent ukazuje volant budoucnosti. Ten je vybaven třemi dotykovými plochami – v každém ze tří paprsků po jednom. Prostřední spodní umožňuje „řadit“, tedy volit jízdní mód P/R/N/D.

Dvě postranní dotykové plochy pak slouží například k ovládání klimatizace nebo multimédií. Ovládání na volantu může být reflektováno na centrálním displeji.

Budou takhle nějak vypadat budoucí volanty elektromobilů Tesla?

Budou takhle nějak vypadat budoucí volanty elektromobilů Tesla?
foto: Tesla

Za patentem na nový volant stojí Felix Godard a Joris Aerts. Godard je průmyslový designér, který předtím pracoval např. na elektromobilu Porshe Taycan a navrhnul také volant pro Tesla Model 3. Dnes už pracuje v Lucid Motors. Ani Aerts už dnes v Tesle nepracuje.

Nakonec je třeba dodat, že samozřejmě zdaleka ne všechny patentované vynálezy se nakonec dostanou reálně do výroby. Ba naopak. V případě nových hliníkových slitin a nového typu volantu jde ale o věci natolik praktické, že bychom se divili, kdyby je Tesla v průběhu následujících let nezačala skutečně využívat.

39 Comments on “Tesla vyvinula nové hliníkové slitiny, patentovala dotykový volant”

    1. Podobne alukola budou u bmw, porsche, db, jaguaru atd. stat
      Podobne alukola budou u bmw, porsche, db, jaguaru atd. stat uplne stejne. S elektromobilitou to moc nesouvisi. Nekdo da za alukola vic penez nez nekdo za male nove auticko. A co teprve takove Ferari a jine italske mimozy. Tam vas sveklnou i za jednu zapalovaci svicku.

                1. Tak je rozdíl, když kolo váží 20 kilo a něco přes 10.
                  Tak je rozdíl, když kolo váží 20 kilo a něco přes 10. Nikdo si na starou bramboru nebude kupovat kvalitní kola, to chápu, tam stačí od Poláka 🙂 Ale kdo má slušné, drahé nebo luxusní auto, je připravený na servis a vše kolem utratit víc než za servis Fabky, to se asi shodneme, že Františku? 🙂

                2. ?? padlej na hlavu?? jezdím na origo kolech 20 let a nikdy
                  ?? padlej na hlavu?? jezdím na origo kolech 20 let a nikdy sem si nový nekupoval, ty poslední mě stály tisícovku foriginále :))))

                3. Padlej na hlavu jsi tady jedině ty, podle toho co
                  Padlej na hlavu jsi tady jedině ty, podle toho co předvádís 🙂

                4. Vime tady oba, ze se bavime o aute za 2,5milionu?! Lidi co si
                  Vime tady oba, ze se bavime o aute za 2,5milionu?! Lidi co si to kupujou, tak asi vi, ze se da jezdit i 5x levnejsim autem, ale z nejakeho duvodu jsou proste ochotni zaplatit vic.

                  Hodinky za 100 tis neukazuji cas o nic lip, nez hodinky za petistovku.

                5. ?? za 1,5 milionu a bazary začinaji byt naprásklý Skama,
                  ?? za 1,5 milionu a bazary začinaji byt naprásklý Skama, takže kupovat vojetinu s bouchlým kolem nikdo pak nechce že když má tesla na jednom blbým kole rejžo… 🙂 néé zas přeháním, 21″ kupujou jen blázni a sponzoři, naštěstí se dá sehnat rozumný áftrmarket kola 19″ za 3jku ;))

    2. Slo to z pojistky, tak je to vicemene jedno jinak spickove
      Slo to z pojistky, tak je to vicemene jedno jinak spickove kolo v rozmeru 9×21 od OZ, nebo BBS stoji do 17 tis, dobra pneu tak za 7 tis. nejaka prace a znackovy servis, to neni zas tak prepalena cena. Original dil vychazi vzdycky draz, nez podobny z druhovyroby umerne tomu, jak moc automobilka bere ty vyrobce pod krkem.

  1. Ad multifunkcni volant… nechapu tento krok Tesly vzdyt jeji
    Ad multifunkcni volant… nechapu tento krok Tesly vzdyt jeji zastanci tady jeste nedavno zatvrzene tvrdili, ze mit veskere ovladani tohoto typu na v menu na hlavni obrazovce je dostatecne a neni treba proto zadnych tlacitek a vsichni kdo to nechapu jsou neandrtalci.

    1. Ale jdete. Tesla ma nejvyssi dojezd a efektivitu ze vsech
      Ale jdete. Tesla ma nejvyssi dojezd a efektivitu ze vsech dostupnych EV a vetsine to bohate staci. A kdyz Tesla vylepsila dojezd, tak to bylo fajn. Take jste stekal ze nechapete jako ted? Tesla umozni vzdy neco navic co muze byt prijemne doplneni, proc vam to vadi, kdyz se vas to nikdy nebude tykat?

      1. Pozor to spatne chapete, tohle neni nic proti Tesle, jejiz
        Pozor to spatne chapete, tohle neni nic proti Tesle, jejiz snahu jednoznacne ocenuji. To je spis proti nekterym nabozenskym Tesla fanatikum tady.
        Kdyz se argumentovalo, ze patlat kvuli nastaveni teploty na centralni tablet je nesikovne, dostavila se odpoved ze 3 lete dite to svede a kdyz se to nekomu nelibi, tak je problem v dotycnem a ne v Tesle… A hle po par mesicich Tesla dava prime ovladani z volantu… me to proste pobavilo, nemejte mi to za zle 😀

        Jinak kvality Tesly co se tyka elektricke platformy jsem uznal uz nekolikrat a sam jsem byl hodne blizko koupi TM3, protoze z dostupnych BEV se nejvic blizi me predstave o funkci auta. Bohuzel nektere ne zrovna pozitivni vlastnosti, jako reznuti a kvalita vyroby v zacatku, ci prave ta tlacitkova politika me zbrzdily v mem rozhodovani. Pak zasahl osud, ja se prestehoval do bytu ve meste a potreba ultimatniho dojizdedla na 170km dene odpadla. Ted jezdim tramvaji 🙂
        Az doslouzi Passat a budu mit pobliz bytu kde rozume nabijet, tak dam myslence BEV zase sanci, ale to trh BEV bude snad ponekud dal.

        1. Fajn ze jste se outoval jako priznivce (kriticky) Tesly. Jinak
          Fajn ze jste se outoval jako priznivce (kriticky) Tesly. Jinak teplotu lze nastavit i hlasove. Osobne to nemam odzkousene, protoze nemam potrebu menit. Mam rezim auto a 21°C a s tim vystacim celou zimu. Jinak i na disleji jsou stale virtualni tlacitka na teplotu a tudiz to neni zadny rozdil k jinym autum. Nic neni treba hledat v menu. Na dolni strane displeje je vic stalych „tlacitek“. A mozna ze teplotu lze nastavit uz ted na volante pomoci obou cudliku. Nevim presne jak, protoze to nepotrebuji menit. Koncept je hodne propracovany a kdo chce muze hodne veci customizovat. Kdybyste jezdil par dni Teslou, vubec by vam nic nechybelo.

          1. Nejsem ani priznivce Tesly ani odpurce Tesly. Jsem jen
            Nejsem ani priznivce Tesly ani odpurce Tesly. Jsem jen priznivce rozumnych reseni a odpurce hloupych reseni. Omlouvam se priznivcum hloupych reseni, pokud me komentare berou osobne, neni to tak mysleno, k cloveku se vzdy snazim chovat s respektem.

            Ovladani teploty je individualni. Ja napriklad ovladam teplotu podle pocitu treba 2x dene vetsinou zalezi jestli je prime slunce, nebo ne. V prochladlem aute pak zapinam vyhrivani vseho mozneho, sedacku pak po par minutach vypinam. Ostatni se vypina samo. Zato pritelkyne s tim laboruje porad, jrsteze je to vicezonove a nemusim se vztekat. V kazdem pripade je pro mne dulezite to moci udelat poslepu se zpetnou vazbou (cvaknuti, pipnuti, vibrace) hlasovr ovladani z duse nesnasim, stejne jako ovladani gesty. Patent Tesly k ovladani na volante je urcite krok blize memu zpusobu vnimani, jak to ma vypadat a jsem za to rad. Ikdyz nechpu co ke na tom k patentovani.

                1. Souhlas,
                  Já osobně bych si netroufl Don Padre smazat ani

                  Souhlas,
                  Já osobně bych si netroufl Don Padre smazat ani jedinou tečku 🙂
                  Čistič docela riskuje

    1. Co cekat od auto.cz. Zakladni autopilot tam urcite zustal a
      Co cekat od auto.cz. Zakladni autopilot tam urcite zustal a pokud FSD nebyl zakoupeny, tak tam jednoduse nemuze byt. Alec se musi obratit na dealera, ten mu auto prodal a ten mu ve smlouve neco prodal. Pokud tam ma potvrzeny FSD, tak ma narok na dodatecne odemknuti a zaplati to dealer. Pokud ve smlouve nic neni, nic nedostane. Kdyz si koupim PC s nelegalnim SW, tak ho take nemuzu narokovat.

Napsat komentář