Spolupráce mezi společnostmi SpaceX a Tesla nabírá na intenzitě i v oblasti materiálů. Už v roce 2016 přetáhl Elon Musk z Apple předního materiálového experta.
foto: Tesla
Oním expertem, který z Apple odešel vyvíjet nové materiály pro Tesla/SpaceX, není nikdo jiný, než Charles Kuehmann. Dnes zastává oficiálně pozici „vice prezident pro materiálové inženýrství“ ve SpaceX a Tesla.
Jedním z plodů jeho práce jsou podle nejnovějšího patentu nové hliníkové slitiny. Tesla se s nimi snažila vyřešit klíčový problém: dnešní běžné hliníkové slitiny jsou buďto vysoce vodivé, nebo pevné.
Jenže pro některé komponenty elektromobilů, jako jsou rotor či invertor jsou potřeba takové slitiny, které jsou velmi pevné a zároveň dobře vodivé. Navíc je potřeba takové komponenty vyrábět odléváním.
Nové hliníkové slitiny od Tesly podle patentu zvládnou mechanické napětí 90 MPa až 150 MPa a zároveň mají elektrickou vodivost 40 % až 60 % IACS. A navíc je lze snadno vylévat.
Další nový Tesla patent ukazuje volant budoucnosti. Ten je vybaven třemi dotykovými plochami – v každém ze tří paprsků po jednom. Prostřední spodní umožňuje „řadit“, tedy volit jízdní mód P/R/N/D.
Dvě postranní dotykové plochy pak slouží například k ovládání klimatizace nebo multimédií. Ovládání na volantu může být reflektováno na centrálním displeji.
foto: Tesla
Za patentem na nový volant stojí Felix Godard a Joris Aerts. Godard je průmyslový designér, který předtím pracoval např. na elektromobilu Porshe Taycan a navrhnul také volant pro Tesla Model 3. Dnes už pracuje v Lucid Motors. Ani Aerts už dnes v Tesle nepracuje.
Nakonec je třeba dodat, že samozřejmě zdaleka ne všechny patentované vynálezy se nakonec dostanou reálně do výroby. Ba naopak. V případě nových hliníkových slitin a nového typu volantu jde ale o věci natolik praktické, že bychom se divili, kdyby je Tesla v průběhu následujících let nezačala skutečně využívat.
hliníkový 21″ kolo stojí 50.000 CZK…
hliníkový 21″ kolo stojí 50.000 CZK… ;))
https://youtu.be/ord-c4G4cN8?t=858
35.000 cca přední sklo s prací.. hmmm 😉
45.000 havarijko ročně
4.500 povinný ročně
Podobne alukola budou u bmw, porsche, db, jaguaru atd. stat
Podobne alukola budou u bmw, porsche, db, jaguaru atd. stat uplne stejne. S elektromobilitou to moc nesouvisi. Nekdo da za alukola vic penez nez nekdo za male nove auticko. A co teprve takove Ferari a jine italske mimozy. Tam vas sveklnou i za jednu zapalovaci svicku.
picnul né víc než bůro bych za to nedal
picnul né víc než bůro bych za to nedal 🙂
https://www.e-pneumatiky.cz/Alu-kola/tesla/model-s-002/75d-85d-90d-p85d-p90d-p100d-awd-180kw-0ccm
https://www.aluapneu.cz/alu-kola/TESLA–MODEL%20S%205×120–22
To jste nasel ty nejvetsi sunky v tom rozmeru. Ty budou vazit
To jste nasel ty nejvetsi sunky v tom rozmeru. Ty budou vazit alespon 20 kilo, spis vic. To opravdu nejde moc srovnavat , ta neodpruzena hmota se projevi obzvlast na nerovnostech… min to sedi, vic trpi pneu, tlumice i posadka.
nikdy sem hmotnost hlinikáčů neřešil a nikdy je origo
nikdy sem hmotnost hlinikáčů neřešil a nikdy je origo nekupoval a taky jezdil. 50 za blbý kolo je prostě sponzoring kerý časem omrzí a nakonec nase*e 😉
kolik stojí origo liták na TM3?
Ty ne, ale někdo jiný řeší a je ochoten si za kvalitní
Ty ne, ale někdo jiný řeší a je ochoten si za kvalitní disky zaplatit. Stejně jako u jiného zboží, někomu stačá „šunka“ za stovku za kilo…
no jasně, přepal kola za 50 jako standart :)) směšný,
no jasně, přepal kola za 50 jako standart :)) směšný, legrace tě přejde na výmolu ;))
Tak je rozdíl, když kolo váží 20 kilo a něco přes 10.
Tak je rozdíl, když kolo váží 20 kilo a něco přes 10. Nikdo si na starou bramboru nebude kupovat kvalitní kola, to chápu, tam stačí od Poláka 🙂 Ale kdo má slušné, drahé nebo luxusní auto, je připravený na servis a vše kolem utratit víc než za servis Fabky, to se asi shodneme, že Františku? 🙂
?? padlej na hlavu?? jezdím na origo kolech 20 let a nikdy
?? padlej na hlavu?? jezdím na origo kolech 20 let a nikdy sem si nový nekupoval, ty poslední mě stály tisícovku foriginále :))))
Padlej na hlavu jsi tady jedině ty, podle toho co
Padlej na hlavu jsi tady jedině ty, podle toho co předvádís 🙂
https://www.aluapneu.cz/i4068-originalni-alu-kola-bmw-styling-4
https://www.aluapneu.cz/i4068-originalni-alu-kola-bmw-styling-411-5×120-16-et40/
:))))))))))))))))))))))))
Vime tady oba, ze se bavime o aute za 2,5milionu?! Lidi co si
Vime tady oba, ze se bavime o aute za 2,5milionu?! Lidi co si to kupujou, tak asi vi, ze se da jezdit i 5x levnejsim autem, ale z nejakeho duvodu jsou proste ochotni zaplatit vic.
Hodinky za 100 tis neukazuji cas o nic lip, nez hodinky za petistovku.
?? za 1,5 milionu a bazary začinaji byt naprásklý Skama,
?? za 1,5 milionu a bazary začinaji byt naprásklý Skama, takže kupovat vojetinu s bouchlým kolem nikdo pak nechce že když má tesla na jednom blbým kole rejžo… 🙂 néé zas přeháním, 21″ kupujou jen blázni a sponzoři, naštěstí se dá sehnat rozumný áftrmarket kola 19″ za 3jku ;))
Slo to z pojistky, tak je to vicemene jedno jinak spickove
Slo to z pojistky, tak je to vicemene jedno jinak spickove kolo v rozmeru 9×21 od OZ, nebo BBS stoji do 17 tis, dobra pneu tak za 7 tis. nejaka prace a znackovy servis, to neni zas tak prepalena cena. Original dil vychazi vzdycky draz, nez podobny z druhovyroby umerne tomu, jak moc automobilka bere ty vyrobce pod krkem.
Nezapomente ze originalni alu kola od Tesly, Porsche a jinych
Nezapomente ze originalni alu kola od Tesly, Porsche a jinych power automobilek jsou kovana alu kola. Obycejne OZ jsou lite a maji mensi pevnost. Samozrejme je i cena nekde jinde.
Ted se na to divam 21″ kolo ma 13.5 kg tak to je jeste dobra
Ted se na to divam 21″ kolo ma 13.5 kg tak to je jeste dobra cena.
Ad multifunkcni volant… nechapu tento krok Tesly vzdyt jeji
Ad multifunkcni volant… nechapu tento krok Tesly vzdyt jeji zastanci tady jeste nedavno zatvrzene tvrdili, ze mit veskere ovladani tohoto typu na v menu na hlavni obrazovce je dostatecne a neni treba proto zadnych tlacitek a vsichni kdo to nechapu jsou neandrtalci.
Ale jdete. Tesla ma nejvyssi dojezd a efektivitu ze vsech
Ale jdete. Tesla ma nejvyssi dojezd a efektivitu ze vsech dostupnych EV a vetsine to bohate staci. A kdyz Tesla vylepsila dojezd, tak to bylo fajn. Take jste stekal ze nechapete jako ted? Tesla umozni vzdy neco navic co muze byt prijemne doplneni, proc vam to vadi, kdyz se vas to nikdy nebude tykat?
Pozor to spatne chapete, tohle neni nic proti Tesle, jejiz
Pozor to spatne chapete, tohle neni nic proti Tesle, jejiz snahu jednoznacne ocenuji. To je spis proti nekterym nabozenskym Tesla fanatikum tady.
Kdyz se argumentovalo, ze patlat kvuli nastaveni teploty na centralni tablet je nesikovne, dostavila se odpoved ze 3 lete dite to svede a kdyz se to nekomu nelibi, tak je problem v dotycnem a ne v Tesle… A hle po par mesicich Tesla dava prime ovladani z volantu… me to proste pobavilo, nemejte mi to za zle 😀
Jinak kvality Tesly co se tyka elektricke platformy jsem uznal uz nekolikrat a sam jsem byl hodne blizko koupi TM3, protoze z dostupnych BEV se nejvic blizi me predstave o funkci auta. Bohuzel nektere ne zrovna pozitivni vlastnosti, jako reznuti a kvalita vyroby v zacatku, ci prave ta tlacitkova politika me zbrzdily v mem rozhodovani. Pak zasahl osud, ja se prestehoval do bytu ve meste a potreba ultimatniho dojizdedla na 170km dene odpadla. Ted jezdim tramvaji 🙂
Az doslouzi Passat a budu mit pobliz bytu kde rozume nabijet, tak dam myslence BEV zase sanci, ale to trh BEV bude snad ponekud dal.
Fajn ze jste se outoval jako priznivce (kriticky) Tesly. Jinak
Fajn ze jste se outoval jako priznivce (kriticky) Tesly. Jinak teplotu lze nastavit i hlasove. Osobne to nemam odzkousene, protoze nemam potrebu menit. Mam rezim auto a 21°C a s tim vystacim celou zimu. Jinak i na disleji jsou stale virtualni tlacitka na teplotu a tudiz to neni zadny rozdil k jinym autum. Nic neni treba hledat v menu. Na dolni strane displeje je vic stalych „tlacitek“. A mozna ze teplotu lze nastavit uz ted na volante pomoci obou cudliku. Nevim presne jak, protoze to nepotrebuji menit. Koncept je hodne propracovany a kdo chce muze hodne veci customizovat. Kdybyste jezdil par dni Teslou, vubec by vam nic nechybelo.
Nejsem ani priznivce Tesly ani odpurce Tesly. Jsem jen
Nejsem ani priznivce Tesly ani odpurce Tesly. Jsem jen priznivce rozumnych reseni a odpurce hloupych reseni. Omlouvam se priznivcum hloupych reseni, pokud me komentare berou osobne, neni to tak mysleno, k cloveku se vzdy snazim chovat s respektem.
Ovladani teploty je individualni. Ja napriklad ovladam teplotu podle pocitu treba 2x dene vetsinou zalezi jestli je prime slunce, nebo ne. V prochladlem aute pak zapinam vyhrivani vseho mozneho, sedacku pak po par minutach vypinam. Ostatni se vypina samo. Zato pritelkyne s tim laboruje porad, jrsteze je to vicezonove a nemusim se vztekat. V kazdem pripade je pro mne dulezite to moci udelat poslepu se zpetnou vazbou (cvaknuti, pipnuti, vibrace) hlasovr ovladani z duse nesnasim, stejne jako ovladani gesty. Patent Tesly k ovladani na volante je urcite krok blize memu zpusobu vnimani, jak to ma vypadat a jsem za to rad. Ikdyz nechpu co ke na tom k patentovani.
Teplotu na teslach je mozne a vzdy bolo mozne nastavit aj
Teplotu na teslach je mozne a vzdy bolo mozne nastavit aj ovladacmi na volante.. no tiez ich nepouzivam, ked treba nastavim na displeji.
Vcera prisel update hlasovych funkci. Pry to celkove zlepsili
Vcera prisel update hlasovych funkci. Pry to celkove zlepsili a melo by to lepe fungovat. Nemel jsem moc casu na cteni vsech zlepseni, tak jsem to odkliknul. Jako od Lenina, ucit, ucit, ucit.
Tesla hošíci jsou kašpaři. A dnes má službu za teslí
Tesla hošíci jsou kašpaři. A dnes má službu za teslí úderku kašpar největší, že, Vendulko? Čus, Dlaždič.
Cus Dalibore, jak je v Olomouci? Nebo zeby v Ostrave?
Cus Dalibore, jak je v Olomouci? Nebo zeby v Ostrave?
Neruš ho, je s kolegou běhačem na pivu.
Předchozí
Neruš ho, je s kolegou běhačem na pivu.
Předchozí komentáře z neznámých důvodů smazány adminem.
Z neznámých důvodů sotva….
Prostě admin začíná mazat
Z neznámých důvodů sotva….
Prostě admin začíná mazat nadávky, urážky, invektivy…
Čistič….
S tím nelze než souhlasit. V mém komentáři, stejně jako
S tím nelze než souhlasit. V mém komentáři, stejně jako v žádném jiném nic takového nebylo.
Souhlas,
Já osobně bych si netroufl Don Padre smazat ani
Souhlas,
Já osobně bych si netroufl Don Padre smazat ani jedinou tečku 🙂
Čistič docela riskuje
Dík :-)))))))
Dík :-)))))))
Off… Zmizelý
Off… Zmizelý autopilot
https://www.auto.cz/koupil-si-ojetou-teslu-s-autopilotem-o-par-dni-pozdeji-funkce-zmizela-133201
Co cekat od auto.cz. Zakladni autopilot tam urcite zustal a
Co cekat od auto.cz. Zakladni autopilot tam urcite zustal a pokud FSD nebyl zakoupeny, tak tam jednoduse nemuze byt. Alec se musi obratit na dealera, ten mu auto prodal a ten mu ve smlouve neco prodal. Pokud tam ma potvrzeny FSD, tak ma narok na dodatecne odemknuti a zaplati to dealer. Pokud ve smlouve nic neni, nic nedostane. Kdyz si koupim PC s nelegalnim SW, tak ho take nemuzu narokovat.
Dotykové plochy místo tlačítek měl Opel Ampera. Moc lidí
Dotykové plochy místo tlačítek měl Opel Ampera. Moc lidí z toho odvázanejch nebylo.
Jedině tam dát nějakou odezvu jako má mobil. Pak by to možná bylo lepší.
Haptická odezva dotykových plošek je součástí patentu.
Haptická odezva dotykových plošek je součástí patentu.
Je pravda, že v Ampeře je těch dotykovek fakt hodně a ten
Je pravda, že v Ampeře je těch dotykovek fakt hodně a ten prst na ploše musíš podržet docela dlouho, než to cvakne, ale furt lepší, než to hledat někde na tabletu… V tomhle jsem tradicionalista.
opravdu displaye?
opravdu displaye?
Pravda, jde spíše o dotykové plochy, upravili jsme. Díky
Pravda, jde spíše o dotykové plochy, upravili jsme. Díky za upozornění.
Dotykový displej se tomu říká česky, a samozřejmě bude
Dotykový displej se tomu říká česky, a samozřejmě bude s haptic feedback tj. česky dotykovou odezvou. Nevím odkud čerpáte ale tady je to jasně.
https://electrek.co/2020/02/06/tesla-new-steering-wheel-touchscreen-gear-stalk/
Tak je to displej nebo jenom dotyková plocha? Protože to už
Tak je to displej nebo jenom dotyková plocha? Protože to už má Mercedes nějakou dobu, dotykovou plochu na volantu, jen to není displej.