Lamborghini vzkřísilo vzácnou verzi svého nejslavnějšího modelu, vznikly jen 4 takové

Svět sportovních aut by dnes možná vypadal úplně jinak, kdyby nejlepší technici Lamborghini nepřesvědčili Ferruccia, že svět potřebuje sporťák s motorem uprostřed a do hry nevtáhli Marcella Gandiniho. Tak vznikla Miura a toto je její nejvzácnější verze.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Lamborghini vzkřísilo vzácnou verzi svého nejslavnějšího modelu, vznikly jen 4 takové

8.2.2020 | Mirek Mazal

Lamborghini vzkřísilo vzácnou verzi svého nejslavnějšího modelu, vznikly jen 4 takové

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Svět sportovních aut by dnes možná vypadal úplně jinak, kdyby nejlepší technici Lamborghini nepřesvědčili Ferruccia, že svět potřebuje sporťák s motorem uprostřed a do hry nevtáhli Marcella Gandiniho. Tak vznikla Miura a toto je její nejvzácnější verze.

Miura je jméno nejdůležitějšího Lamborghini v dějinách značky a jednoho z přelomových supersportů automobilových dějin. Svět by dnes možná vypadal úplně jinak, kdyby v roce 1965 Gian Paolo Dallara, Paolo Stanzani a Bob Wallace ve volném čase nezačali pracovat na vývoji zcela nově koncipovaného supersportu a nepřesvědčili Ferruccia Lamborghini, že tohle musí být další nový model značky.

Ferruccio souhlasil a do hry vtáhl tehdejšího nováčka studia Bertone, Marcella Gandiniho. Právě díky jeho designu vůbec první sportovní auto s motorem uprostřed ohromilo publikum na autosalonu v Ženevě v roce 1966 a z Gandiniho přes noc udělalo designérskou hvězdu, kterou je dodnes. Každá vyrobená Miura je dnes zlatem vyvažované auto, i mezi nimi ale existují verze, které jsou vzácnější než jiné.

V jejich rámci existuje malinkatý klub nejcennějších exemplářů, které jsou v žebříčku exkluzivity absolutně nejvýš. Jde o Lamborghini Miura SVJ inspirovaná ultimátním provedením Jota. Na zvláštní žádost technika a testovacího jezdce automobilky, jednoho z otců vozu Boba Wallace vznikly pouze čtyři tovární kusy SVJ a jeden z nich se objevil na autosalonu Rétromobile v Paříži.

Miura SVJ s podvozkem číslo 4860 byla postavena v roce 1973 pro bývalého německého závodního jezdce Huberta Hahneho, který byl v té době dovozcem Lamborghini do rodné země. Původně bylo auto opatřeno černým lakem s bílo-černým koženým interiérem, ovšem v roce 1977 majitel nechal vyniknout stříbrnou karoserii s černým kokpitem. Lukrativní sběratelský unikát zůstal na západě do přelomu tisíciletí, kdy byl už v zanedbaném stavu prodán do Japonska.

Stříbrný stroj od té doby nebyl vidět a v zemi vycházejícího slunce zůstal až do této dekády, kdy se jej majitel rozhodl poslat zpět do Itálie s cílem uvést jej do perfektního stavu. To se podařilo a renovované auto bylo velkolepě odhaleno na pařížském výstavišti. Vzhledem k historickému významu podvozku č. 4860 došlo na nekompromisní renovaci prostřednictvím pracovníků sekce Lamborghini Polo Storico.

Originální vozy byly složeny z hliníkových panelů a průhledného plastu místo skla. Kabina bez zbytečných vymožeností pomohla ušetřit 360 kilogramů hmotnosti. Lehké tělo poháněl kupředu výkonnější V12 produkující 309 kW (420 koní). Od běžnějších konfigurací se rovněž lišily širší blatníky, větší disky kol, jiná světla a k tomu nové aerodynamické prvky. Funkční úpravy byly provedeny v souladu s předpisy kategorie J sportovních předpisů FIA, proto i označení SVJ.


Lamborghini vzkřísilo vzácnou verzi svého nejslavnějšího modelu, vznikly jen 4 takové - 1 - Lamborghini Miura SVJ po renovaci 01Lamborghini vzkřísilo vzácnou verzi svého nejslavnějšího modelu, vznikly jen 4 takové - 2 - Lamborghini Miura SVJ po renovaci 02Lamborghini vzkřísilo vzácnou verzi svého nejslavnějšího modelu, vznikly jen 4 takové - 3 - Lamborghini Miura SVJ po renovaci 03Lamborghini vzkřísilo vzácnou verzi svého nejslavnějšího modelu, vznikly jen 4 takové - 4 - Lamborghini Miura SVJ po renovaci 04Lamborghini vzkřísilo vzácnou verzi svého nejslavnějšího modelu, vznikly jen 4 takové - 5 - Lamborghini Miura SVJ po renovaci 05Lamborghini vzkřísilo vzácnou verzi svého nejslavnějšího modelu, vznikly jen 4 takové - 6 - Lamborghini Miura SVJ po renovaci 06Lamborghini vzkřísilo vzácnou verzi svého nejslavnějšího modelu, vznikly jen 4 takové - 7 - Lamborghini Miura SVJ po renovaci 07Lamborghini vzkřísilo vzácnou verzi svého nejslavnějšího modelu, vznikly jen 4 takové - 8 - Lamborghini Miura SVJ po renovaci 08Lamborghini vzkřísilo vzácnou verzi svého nejslavnějšího modelu, vznikly jen 4 takové - 9 - Lamborghini Miura SVJ po renovaci 09
Zrenovované Lamborghini Miura SVJ se v Paříži ukázala vedle jednotlivých komponentů vozu, které nejlépe ukazují genialitu jeho konstrukce

Zdroj: Lamborghini

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.