Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Sierra RS500 Cosworth: Třetí ze čtyř prototypů míří do aukce a nebude levný

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (13)

Ford Sierra RS500 Cosworth patří mezi automobily, které přitahují pozornost prakticky vždy. Exemplář, který zařadila do katalogu své aukce společnost Silverstone Auctions, však vyniká nad ostatními svou historií.

Ford Sierra představuje prvního zástupce své značky, jehož nejsportovnější verze nesla vedle označení RS i jméno Cosworth. Premiéra tohoto provedení se odehrála v březnu roku 1985 během autosalonu v Ženevě. Ford Sierra RS Cosworth vznikl v souvislosti s homologací modelu Sierra pro závody podle předpisů pro skupinu A, což znamenalo, že muselo být vyrobeno a prodáno minimálně 5000 vozů.

Za vývojem tohoto modelu stálo oddělení Special Vehicle Engineering automobilky Ford, které spolupracovalo v případě pohonné jednotky s ladičskou firmou Cosworth. Výsledkem se stal dodnes obdivovaný automobil s třídveřovou karoserií, ozdobenou dvojicí přítlačných křídel na zádi a ukrývají přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, který poháněl kola zadní nápravy.

Ford Sierra RS Cosworth byl uveden do prodeje v červenci roku 1986 a celkem brány automobilky opustilo 5545 vozů, z nichž však bylo 500 odesláno do Aston Martin Tickford, kde došlo k jejich proměně ve Ford Sierra RS500 Cosworth. Ten se na první pohled od výchozího provedení lišil jen absencí mlhových světlometů a mírnými změnami aerodynamických prvků, ale po technické stránce představoval výraznou evoluci, kterou umožňovala tehdejší pravidla pro skupinu A.

Ford Sierra RS500 Cosworth byl představen v červenci roku 1987. Pod jeho kapotou se ukrýval důkladně přepracovaný motor s výkonem zvýšeným na 170 kW (227 k). Vedle decentních změn vzhledu, upraveného motoru bylo novinkou i zdokonalení brzdového systému. Výsledkem všech provedených úprav se stal automobil, který se řadí mezi nejvýraznější sportovní modely značky Ford a zároveň je jedním z nejpopulárnějších vozů osmdesátých let dvacátého století.

Ford spolu se svými partnery využíval pro vývoj modelu Sierra RS500 Cosworth čtveřici prototypů, kterou spojovala bílá barva karoserie a po sobě jdoucí registrační čísla. Všechny čtyři vozy byly navíc přihlášeny k provozu společností Ford Motor Company v Brentwoodu ve stejný den před odjezdem k Aston Martin Tickford do Bedworthu.

V pořadí třetí vůz z této čtveřice, který se v letošním roce řadí mezi hvězdy aukce společnosti Silverstone Auctions, byl používán při vývoji a homologaci přepracovaného přeplňování s větším turbodmychadlem Garrett a v souvislosti s ním upraveným mezichladičem. Tyto automobily údajně nebyly předurčeny k tomu, aby přežily vývoj verze RS500 Cosworth, ale její třetí prototyp se i díky výměně různých komponentů dočkal dnešních dnů.

V rámci vývoje byl tento konkrétní automobil osazen postupně několika různými motory a nakonec pod jeho kapotu zamířila pohonná jednotka z desátého exempláře modelu Sierra RS500 Cosworth. Tento motor se mohl pochlubit tím, že byl laděn odborníky společnosti Eggenberger Motorsport, stojící za úspěchy vozů Sierra na závodních tratích.

Společnost Ford Motor Company vlastnila třetí prototyp modelu Sierra RS500 Cosworth až do června roku 1989, kdy byl prodán prostřednictvím Hensley Ford ve Walsall. Novým majitelem se stal pan Barbour, který jej vlastnil do roku 1993, kdy jej získal pan Hanson ze Scunthorpe. Dalším majitelem třetího prototypu se stal Darren Barber, jeden z nejznámějších odborníků na RS500 ve Velké Británii, který i za pomoci odborníků ze společnosti Aston Martin Tickford uvedl tento vůz do skvělého stavu. V roce 2012 došlo k další změně majitele a vůz se stal součástí malé sbírky výjimečných automobilů, kterou nyní opouští ve vynikající kondici s kompletní historií a platnou registrací pro běžný silniční provoz.

Společnost Silverstone Auctions tento Ford Sierra RS500 Cosworth nabídne v rámci své aukce Race Retro Classic & Competition Car Sale 2020 ve druhé polovině února letošního roku a odhaduje, že bude vydražen za částku od 60.000 do 70.000 britských liber (zhruba 1.790.000 až 2.080.000 Kč).

Zdroj: Silverstone Auctions

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (13)

Doporučujeme

Avatar - Emel
10. 2. 2020 11:07
Re: Tenkrát
Auta rostou, tak se prostě posunulo rallye ze střední třídy do kompaktů a pak do béčkového segmentu. Pro homologaci už dneska není ta série potřeba, tak občas vyjede nějaké Polo WRC nebo Yaris GRMN, ale už toho není tolik.
10. 2. 2020 07:02
Re: Re: Tenkrát
Je to pekne urobene v grant tour tusim 3 sezona 14 diel, dufam, ze ozzman to videl
9. 2. 2020 17:31
Re: Tenkrát
Gule mali, ale kto si to vtedy mohol dovolit?
Avatar - Dzakobo
9. 2. 2020 16:56
Tenkrát
Měly i mainstreamové vozy koule, závodní Sierry s výkony kolem 500k... 500k Mondea si nějak neumím představit, spíš to, že by byly přijatelně spolehlivá (FWD koncepce + haldex).