Modelář – Zelenka zkouší hranice spravedlnosti a žene k soudu hlavu USA

9.2.2020 at 13:34  •  Posted in Recenze by

Aktuální, odvážný, přemýšlivý, ale ne zcela dotažený. Přízviska, kterým se nový film Petra Zelenky (a jeho přátel) nevyhne.

 

   Pavel se vrací do Česka po traumatickém zážitku v Izraeli. Přiváží si s sebou neochvějnou víru v absolutní spravedlnost. Asi ji má i v krvi – zatímco u jeho sestry, která mu nabídla dočasné ubytování, se to projevuje aktivitou kolem sirotků, on se i v tuzemském prostředí snaží pomoct dostat k soudu mezinárodní případ zločinů proti lidskosti, jenž se táhne až k vrcholům americké politiky. Když se mu ozve se mu dávný kamarád ze školy Plech a nabídne práci u jeho firmy specializující se na natáčení pomocí dronů, přijme ji, jelikož kdysi dělal s modely letadel. Navíc mu tenhle džob pomůže nakouknout do zákulisí politiky a justice.

   Teď už je snad zřejmé, že tenhle snímek není jen příběhem o tom, jaké veselé historky zažije člověk, který pracuje s drony. Režisér a scenárista Petr Zelenka patří mezi nemnoho českých tvůrců, jejichž cílem není jen odvyprávět zápletku nebo pobavit publikum, ale v jehož díle se zračí touha také o něčem vypovídat. Naposledy se ovšem jeho netradiční pohled na trauma mnichovské zrady zamlžil v odvážném, ale zároveň sebezničujícím konceptu, který zahrnoval imitaci špatného filmu. Po Ztraceni v Mnichově (2015) přichází mnohem přímější Modelář, který tím ovšem o dost účelněji může pracovat s postavami, jejich motivy i reflexí společnosti.

 

Bez iluzí, nebo s nadějí?

   Zelenkův počin je navrch nebývale ambiciózní – kdy naposledy český film prosáknul až do americké politiky? Ostatně mantru „nemít malé cíle“ sdílí Zelenka s hlavní postavou Pavla. Ve své spletitosti se autor scénáře neztrácí, hloubku odkrývá postupně, jak napříč jednotlivými scénami krystalizují světonázory ústřední dvojice Pavla a Plecha.

  S nadsázkou lze říct, že zatímco Pavel je idealista, který na spravedlnost pohlíží až s romantickou mlhou, Plech je pragmatik, který hybnou sílu systému vidí v penězích. Jak Matěj Hádek jako Pavel, tak Jiří Mádl coby Plech hrají své postavy se sympatickou zarputilostí, díky níž vytvářejí fantastickou dvojici, jejichž přátelství si udržuje dynamiku a zábavnou jiskru. Dominantní je ale ve filmu Pavel.

  Scénář skrze něj ilustruje střet nespokojeného jedince se systémem. Poměrně přirozeně posouvá postavu Pavla od jednoho setkání k druhému, které ho jako na osudovém tobogánu směřují od naivity vstříc revoltě. Snímek je silnou ilustrací toho, co může člověka přivést k radikálnímu kroku.

   Modelář tak působí vyzrále, tedy většinu času. Shazuje ho především to, že se dopouští zkratkovité expozice (bylo vůbec nutné točit v Izraeli?), samoúčelné nahoty i zakončení, které v úplně posledních minutách vyznívá naprázdno.

 

 „Od pantáty vedou dráty“

   To je však po tom všem škoda. Oproti běžným zvyklostem českých hraných filmů je totiž Modelář příklad společenského až politického snímku, přestože sám Zelenka odmítá, že by šlo přímo o politický film. K politice je však příběh vztažený přímo ve svém jádru, navrch je zasazený do té nejaktuálnější reality obývané Milošem Zemanem i Andrejem Babišem. V tom je i jisté úskalí.  

   Reálná jména tuzemské politiky figurují spíš jako časové určení. Nejsou v centru zápletky tak, že by se tvůrci analyticky zabývali vlivem jejich působení. Pro kontext pracuje Zelenka s obecnějšími trendy jako populistické nabízení bezpečnosti a snaha měnit fungování spravedlnosti, což v rámci své typické mystifikace mimo jiné vtěluje do fiktivní figury prezidentského kandidáta. Filmu se daří zachycovat ducha současného tuzemského prostředí, alespoň jak se jeví v mediálním a politickém narativu.

  Zelenkův Modelář se tak sice neproměnil v útočící politický pamflet, ale politický komentáře skrze nespokojené postavy přináší. Nevhodným až hloupým momentem je v tomhle ohledu ovšem chvíle, kdy se mluví o polotajné sbírce na atentát na Zemana – o takových věcech není dobré ani vtipkovat, obzvlášť ve filmu, kde aktivismus hlavní postavy získává s časem agresivnější obrysy.

   Jinak ale Zelenka uchvacuje skoro tak, jako když s Ivanem Trojanem prožíval Příběhy obyčejného šílenství (2005) nebo zkoušel Karamazovi (2008). S jiným týmem by Modelář mohl klidně vyústit v tragikomický příběh o dvou kamarádech, kteří podnikají s drony. A byla by z toho jen další výplňovka programu tuzemských kin. Tady se ale povedlo něco neobyčejného.

(8/10)

 

Foto: Falcon

  • Info
  • Trailer
  • Plakát
Originální název: Modelář

Režie: Petr Zelenka; Scénář: Petr Zelenka

Hrají: Kryštof Hádek, Jiří Mádl, Veronika Khek Kubařová, Zuzana Fialová, Richard Stanke, Helena Dvořáková, Miroslav Hanuš, Jiří Štrébl, Kristýna Frejová, Jiří Svoboda, Kamil Halbich a další

Žánr: drama, psychologický, thriller; Země původu: ČR; Stopáž: 110 minut

Premiéra: 6. února 2020

Adam Fiala