Filmaři přestavěli Nissan GT-R na pekelně rychlý stativ
Pokud chcete pořídit kvalitní záběry pekelně rychlého auta, potřebujete k tomu pekelně rychlý stativ. A pokud ho nemáte, nezbude vám nic jiného, než si ho vyrobit.
Většina profesionálních filmařů používá k natáčení dynamických scén s auty velká SUV, na nichž je připravena speciální konstrukce s dálkově řízeným ramenem a kamerou. Tyto vozy sice umožňují vytvářet neuvěřitelně kvalitní a stabilní záběry, vysoké tempo v kombinaci s náročnějšími tratěmi jim ale moc dobře nedělá.
Jaký stroj tedy použít, když potřebujete vytvořit například záběry Nissanu GT-R Nismo na okruhu? S jednoduchou odpovědí přichází britská společnost Automotive Exposure, která si z klasického Nissanu GT-R postavila speciální kamerový vůz.
Zapomeňte ale na nějakou fušeřinu s přísavkami, střešními nástavbami, demontovanými dveřmi, atd. Při vytváření základní nosné konstrukce byly z vozu sundány karosářské díly a hlavní hliníkový nosný rám byl navařen přímo na konstrukci vozu. Poté byly karosářské díly upraveny a vráceny zpět.
Celý systém je přitom vymyšlen pro maximální univerzálnost, díky čemuž lze přemístit kameru z předního rámu na zadní během cca 20 minut. Veškerá elektronika, včetně motorů a stabilizátorů, je přitom vyrobena přímo na zakázku a filmařům tak dovoluje vytvářet záběry z různých úhlů a s různou natáčecí technikou.
Celý systém byl současně navržen tak, aby příliš neovlivňoval jízdní vlastnosti a charakteristiky vozu. Když měli tedy filmaři natáčet záběry Nissanu GT-R Nismo, mohli s ním v klidu držet krok a nemuseli žádat jeho řidiče o zpomalení.
Interiér kamerového GT-R navíc pojme až čtyři osoby, což je pro natáčení rovněž důležité. Kromě řidiče je v kabině kameraman, režisér a v některých případech i člověk zodpovědný pouze za ostření.
Kamerový Nissan GT-R však není jediným podobně unikátním strojem. V zámoří vzniklo za podobnými účely speciální Lamborghini Huracán, tvůrci označované HuraCam, které má speciální konstrukci s kamerou uloženou v místě předního zavazadelníku.
V extrémně rychlý stativ se pak proměnilo i Bugatti Chiron, které natáčelo vytváření rekordu při akceleraci z 0 na 400 km/h a následném zastavení. Kamerový Chiron však vznikl na rozdíl od upraveného Nissanu a Lamborghini pouze za jediným účelem a navíc si ho postavila sama automobilka.