Filmová upoutávka týdne: Dokonalá matka, nebo perfektní astronautka? Eva Greenová míří do kosmu

Cesty do vesmíru popichují fantazii nejen inženýrů, kteří se je snaží uskutečnit, ale i mnoha filmařů. Patří mezi ně francouzská autorka Alice Winocourová, která na příkladu astronautky zkoumá v novém snímku Proxima vazbu mezi rodinným a profesním životem. V hlavní roli Eva Greenová.

Sarah se připravuje na roční pobyt na oběžné dráze. Ve vesmírné misi Evropské kosmické agentury je jedinou ženu. Zatímco podstupuje psychicky a fyzicky náročný trénink, stará se také sama o svou sedmiletou dceru Stellu.

Jako perfekcionistka se Sarah snaží, aby v práci podala bezchybný a soustředěný výkon, s blížícím se odloučením od dcery je to však čím dál složitější. Stella totiž nemá tolik pochopení pro to, že by ji matka měla opustit a ona by se měla přesunout k otci. Snímek tak prozkoumává téma hledání rovnováhy mezi osobními sny a rodičovskou láskou.

Přestože je cesta do kosmu stěžejní zápletkou díla, režisérka a scenáristka Alice Winocourová je přesvědčená, že nenatočila vesmírný film. „Je to sen o vesmíru, ale více je to o životě na Zemi,“ podotkla v rozhovoru pro kulturní portál The Skinny. Původní záměr byl natočit film o matce a dceři a byla spíš náhoda, že právě profese astronauta nabídla příhodnou metaforu pro jejich vztah. „Myslela jsem, že by to ustanovilo myšlenku vzájemného odloučení, protože astronauté se musí oddělit od ‚Matky Země',“ přiblížila.

Alice Winocourová
Zdroj: Aerofilms

Kvůli přípravám na film Proxima se autorka potkala s astronauty i astrofyziky a navštívila výcviková střediska včetně Evropské kosmické agentury v Kolíně nad Rýnem. Jelikož se snímek natáčel na skutečných lokacích, překvapilo Winocourovou, kolik lidí výsledný film přirovnává k dokumentu. „Je to zvláštní, nechtěla jsem vytvořit nic blízké dokumentu, spíš jsem chtěla vyprávět emocionální, fiktivní příběh,“ uvedla.

Filmaři míří ke hvězdám

Proxima se může zařadit po bok plejády snímků, které v posledních letech pohlížely na vliv vesmíru na člověka a jeho vztahy. Loni třeba Ad Astra na pozadí cesty napříč Sluneční soustavou zkoumala vztah otce a syna, o rok dříve zase nabídlo pohled na úskalí cesty na Měsíc drama První člověk.

Ženu čelící nástrahám kosmu před sedmi lety zase přinesla Gravitace, v níž musela doktorka Ryan Stoneová v podání Sandry Bullockové po nehodě na oběžné dráze najít sílu přežít, což jí ztěžovala skutečnost, že jí nedávno zemřela dcerka.

Film Proxima
Zdroj: Aerofilms

Matku astronautku v Proximě si zahrála Eva Greenová, která ve své filmografii mixuje velké hollywoodské snímky s malými evropskými projekty. Debutovala v roce 2003 filmem Snílci, ale už záhy se objevila v bondovce Casino Royale, historickém eposu Království nebeské nebo fantasy adaptaci Zlatý kompas. Zahrála si také v komiksových pokračováních 300: Vzestup říše a Sin City: Ženská, pro kterou bych vraždil.

Tyhle nákladné trikové produkce pak u Greenové doplňují dramata Trhliny, Lůno nebo Perfect Sense. Opakovaně také pracovala s režisérem Timem Burtonem – Temné stíny, Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti a loňský Dumbo.