Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dvoupodlažní autobusy: Setra S 531 DT

Ladislav Černý
Diskuze (0)

V Evropě potkáme dvoupodlažní autobus nejčastěji pod značkou Setra. Co k této volbě dopravce vede, a čím se jim autobus odvděčí?

Model S 531 DT je poslední, který v „pětistovkové“ řadě přijel na silnice. Důvodem je velká prestiž a oblíbenost předchozího modelu S 431 DT, ale také nutnost přijít s mnoha dalšími vylepšeními. Silně klenuté přední sklo a velké zaoblení hran umožňují vpředu optimální proudění vzduchu, vzadu pak vzduch cíleně směřují různá vybrání a obrysové hrany. Vývojáři šli až do nejmenších detailů.

Skvělá aerodynamika

Stěrač horní paluby tak v klidové poloze směřuje kolmo směrem dolů – jedná se o inspiraci ze světa motorového sportu. Výsledkem je součinitel odporu vzduchu cw = 0,35, což je nejlepší hodnota v tomto segmentu. Aerodynamika je základem rekordně nízké spotřeby pohonných hmot. V závislosti na konkrétním použití klesá ve srovnání s předcházejícím modelem o sedm až deset procent. K tomu pomáhá snížení celého autobusu po překonání rychlosti 95 km/h o dva centimetry a další snížení odporu vzduchu.

Důležitou roli při snižování odporu vzduchu hraje u tohoto patrového autobusu aero stěrač. Ve spodním podlaží používá Setra osvědčené stěrače Aquablade, které pochází z konstrukční řady 500, tedy ploché stěrače s integrovaným rozvodem vody z ostřikovače, bez rušivých ramínek.

Zvláštní pozornost si zaslouží stěrač horního čelního skla. Místo dvou stěračů zde nastupuje uprostřed umístěný jednoramenný stěrač s plochou stírací lištou. Při 100 000 ujetých km za rok tak tento nový patrový autobus ušetří v porovnání se svým předchůdcem asi 3000 litrů paliva.

Pohon již známý

Model S 531 DT převzal 12,8litrový šestiválec o výkonu 375 kW od předchozího modelu, protože již splňoval emisní požadavek Euro VI. S točivým momentem 2500 N.m a speciálně vyvinutou osmistupňovou automatizovanou převodovkou Go 250-8 dokáže i plně obsazený velmi dynamické jízdy. Pro cestovní rychlost 100 km/h má dostatek síly i ve stoupání.

Pro cestující

Různé skupiny sedadel s krásnými stolky ve spodním podlaží, prostorné a bezbariérové WC, velkorysá kuchyňka či oblíbená první řada v horním podlaží – všechny tyto jedinečné prvky vybavení propůjčují novému patrovému autobusu Setra nádech speciálního, s ničím nesrovnatelného zážitku. Speciální pozornost věnovali designéři kabině v první řadě: Díky opticky náročnému a funkčnímu uspořádání komfortních sedadel pro cestující v první řadě by měla tato sedadla opět patřit k oblíbeným místům autobusu S 531 DT – stejně jako obě pracoviště pro řidiče a průvodce přímo pod nimi.

Vyšší koupelna a WC

Umývárna a toaleta nové Setry se podobá moderní kompaktní koupelně. Nápadité je diagonální uspořádání zařízení – na stejné základní ploše jaké dříve přináší maximální možný prostor pro nohy při používání toalety i umyvadla, které je umístěno po levé ruce. K novému pocitu prostornosti přispívá také výška k stání, která byla výrazně zvětšena z dosavadních 1,70 na 1,82 m. Pro použití v dálkové dopravě lze opět dodat také variantu se zesíleným zařízením. Beze změny přitom zůstává nádrž na odpadní vodu, ta byla totiž již v sériovém provedení zvětšena z dosavadních 105 litrů na dnešních 150 litrů objemu.

Ochrana chodců a cyklistů

Odbočovací manévry vpravo patří v městské dopravě k těm nejnepříjemnějším úkolům řidiče, protože navzdory vnějším zrcátkům má řidič velmi omezený přehled o dění na pravé straně vozidla. Musí se současně soustředit na semafory, značky, protisměrnou a křižující dopravu, a kromě toho neustále kontrolovat chodce a cyklisty po straně. Dopravní situace se navíc může během jediné sekundy změnit. Cyklisté a chodci si také nejsou vždy zcela vědomi toho, že je řidič autobusu za určitých situací nemůže vidět. Jako první značka autobusů proto Setra nabízí odbočovacího asistenta Sideguard Assist s detekcí osob.

Sideguard Assist pracuje v několika stupních. Nejprve řidiče informuje, pokud se ve výstražné zóně objeví nějaký objekt. Ve druhém kroku je řidič varován, pokud provádí nějakou akci, a přitom přetrvává riziko kolize.

Jestliže se pohybující se objekt nachází v monitorované zóně, obdrží řidič optickou informaci. Ve venkovním zrcátku na straně spolujezdce se v pohledové výšce řidiče žlutě rozsvítí LED dioda ve tvaru trojúhelníku. Toto světlo intuitivně upoutá pozornost řidiče a upozorní ho na situaci vedle jeho vozidla. Jakmile snímače detekují nebezpečí kolize, je vydána další výstraha, tentokráte optická. LED světlo několikrát červeně zabliká se zvyšující se intenzitou, po dvou sekundách zůstane permanentně červené. Sedadlo řidiče navíc začne vibrovat stejně jako u asistenta jízdního pruhu.

Dobrovolný crash-test

Speciálně u patrového autobusu až pro 83 cestujících na palubě, s impozantními rozměry a celkovou přípustnou hmotností 26 tun je zásadní aktivní bezpečnost, tedy předcházení nehodám. Pokud k nehodě i přesto dojde, těží řidič i cestující z maximální možné pasivní bezpečnosti. Již dosavadní patrová Setra má již od svého rozsáhlého přepracování na podzim roku 2015 zesílenou konstrukci, a dobrovolně tak splňuje nárazový kyvadlový test podle ECE-R-29. Kromě toho poskytuje Setra záchranným složkám pro všechny své autobusy online listy pro záchranáře.

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Doporučujeme