InzerujTEĎ

 
 
 

Kdy a kam

  • Bohumil Melichar: Normalizační zpravodajství – komentované pásmo dobových reportáž

    Úterý 23.4 17:00 - Muzeum Středního Pootaví, Strakonice

  • Klub deskových her

    Úterý 23.4 18:00 - Čajovna Na Půdě, Strakonice

Zobrazit všechny události
 
 
 
 

Letní a zimní čas

V roce 2018 skončila v EU debata o letním a zimním času. Každý stát se má zařídit podle svého. Téma se odsunulo do pozadí, momentálně není na stole. Co vyhovuje vám?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Výjezdy z Drahonic berou někteří řidiči jako závodní dráhu. Nově je přibrzdí zpomalovací ostrůvky

Rovné úseky silnic vedoucí do Drahonic ve směru od Strakonic i od Vodňan lákají řidiče k rychlé jízdě a nedodržení předepsané rychlosti. , Autor: JčTeď

Rovné úseky silnic vedoucí do Drahonic ve směru od Strakonic i od Vodňan lákají řidiče k rychlé jízdě a nedodržení předepsané rychlosti.     Autor: JčTeď

DRAHONICE – Nepřiměřená rychlost vozidel projíždějících obcí. To je dlouhodobá bolest Drahonic. „Problematické jsou oba výjezdy z obce, které si většina řidičů plete se závodní dráhou. Nezodpovědní řidiči si zde poměřují sílu svých vozů,“ prohlásil starosta Václav Vokáč. To by se však letos mělo změnit. V rámci plánované rekonstrukce silnice I/22, průtahu obcí, je počítáno s výstavbou zpomalovacích ostrůvků na příjezdu do vsi ve směru od Strakonic i od Vodňan.

 

Václav Vokáč akci, jejímž investorem bude Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), považuje za velmi významnou hlavně pro bezpečnost místních obyvatel a plynulost silničního provozu v obci. „Současný stav je takový, že na této vozovce jsou vyjeté koleje od přetížených kamionů, které dnes a denně otravují jinak poklidný život občanů. Komunikace je zvlněná, od Strakonic se i rozpadá, vždy po zimě je opravována. Kvitujeme tedy záměr rekonstrukce. K tomu jsou stejně tak problematické oba zmíněné výjezdy z obce," upřesnil. „Řekl bych, že dvě auta z deseti jedou předepsanou rychlostí, jinak si to ostatní pletou se závodní dráhou. Do Drahonic směrem od Vodňan i od Strakonic vede rovinka, takže to svádí. Čím jsou auta silnější a výkonnější, tím horší. I kamiony to vpálí do vsi třeba v devadesátikilometrové rychlosti a pak vše dobržďují na poslední chvíli v zatáčce na návsi. A to samé směrem od Vodňan," popsal běžný stav Václav Vokáč.

Nebezpečí hrozí chodcům rovněž v obou úsecích. Ve směru od Vodňan je mateřská škola, přecházejí zde tedy děti. Od Strakonic není místo na přecházení dokonce vůbec, ale lidé zde přecházejí, když jdou třeba na procházku. „Byly zde i nehody, kdy auto pustilo někoho přejít a jiné do něj narazilo, protože nestačilo dobrzdit. Nově by zde mělo vzniknout i místo pro přecházení. Po pravé straně je vodní nádrž, kam se chodí děti koupat nebo v zimě bruslit, chodí se tudy i do lesa," upřesnil starosta.

Vedoucí oddělení dopravního inspektorátu Policie ČR Strakonice Martin Dvořák uvedl, že v souvislosti s nedodržováním rychlosti v Drahonicích nebyl nikým z obce osloven. „Kdyby ano, možná bychom tam zajížděli častěji. Nebudeme se bránit tam případně zajet častěji, ale je nutné zmínit, že máme na starosti celý okres. Měříme, kde to zrovna jde," prohlásil. Václav Vokáč uvedl, že problém s policií řešil. „Dojezdová vzdálenost pro ni ale asi není ideální," řekl s poukazem na to, že její dohled v obci není tak častý.

Rekonstrukce přinese dopravní omezení

V úterý 28. ledna bylo na ŘSD České Budějovice doručeno právoplatné stavební povolení z 22. ledna a předána projektová dokumentace ve stupni dokumentace pro stavební povolení. Na základě toho bude nyní vypsáno výběrové řízení na zhotovitele stavby, termín její realizace je od června do prosince. „Jedná se o výměnu asfaltových vrstev v rozsahu podkladní vrstva, ložná vrstva a obrusná vrstva. Při výjezdu z Drahonic směrem na Strakonice po levé straně bude z důvodu zpevnění svahu vybudována opěrná zeď," popsala tisková mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Stavba vyjde na 36 milionů korun bez DPH.

Oprava silnice si však vyžádá i dopravní omezení, jež bude řešeno až zhotovitelem stavebních prací. „Je ale uvažováno s částečnou uzavírkou po etapách, kdy doprava bude řízena kyvadlově, v pracovní dny ručně a mimo pracovní dny a v noci semafory," doplnila Nina Ledvinová.

Starosta: Slušný řidič nebude mít problém

Rekonstrukce komunikace už se podle starosty Václava Vokáče měla uskutečnit před dvěma lety, kdy proběhla v nedalekých Cehnicích. Komplikace a posunutí termínu v Drahonicích však mělo opodstatnění. Právě zmíněné zpomalovací ostrůvky, ty celou akci zbrzdily a protáhly. „Tento nápad vznikl čtyři roky zpátky. ŘSD chtělo v obci měnit povrch, my jsme si k tomu ale prosadili zmíněné zpomalovací ostrůvky. A k tomu jsme vymysleli i podpůrnou zeď, která bude ve směru od Strakonic. Vybudována bude od místa k přecházení až po místo, kde končí svah, tedy nějakých 200 metrů," vysvětlil starosta.

Jak konkrétně budou zmíněné zpomalovací prvky vypadat? „Nebude to nic malého, ale objekt 25 metrů dlouhý a asi 1,5 metru široký. Komunikace bude vyosená na obě strany, což by mělo rychle jedoucí auta zpomalit. Vše bude osvícené, na obě strany dojde k prodloužení veřejného osvětlení. Samotné ostrůvky budou rovněž osvícené a opatřené dopravním značením. Slušný řidič nebude mít problém. Když pojede padesátkou, neohrozí ho to. Vnímám velmi pozitivně, že něco takového vznikne," zdůraznil starosta.

Při současném provozu, kdy obcí prochází hlavní tah na České Budějovice, a chování některých řidičů je to podle něj nutné řešení. „Jediné a nejlepší. Jak zajistit bezpečnost silničního provozu a zpomalit auta? Jedině dát do cesty mechanickou překážku, aby je přibrzdila. Ani radar nemá takový efekt, jako když řidič musí něco objet. Upozorní podle mě tak tři z deseti řidičů. Ale každé zpomalené auto bereme jako úspěch."

Pro zvýšení bezpečnosti budou zpomalovací ostrůvky dalším prvkem, který přispěje k plynulosti a zklidnění provozu. Nyní jsou to již zmíněné radary (fungují zhruba šest let) a retardéry. V Drahonicích platí rovněž zákaz parkování v intravilánu obce, odstavené kamiony zde byly častým obrázkem hlavně na návsi kolem rybníku. „Snažíme se vlastními silami zbezpečnit provoz, jak jen to jde. Aby to bylo pohodlné pro naše občany. Co můžeme a je v našich možnostech, to děláme," konstatoval Václav Vokáč.

Diskuse k článku - 2 příspěvky
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Represe, v pořádku. Aut je moc, k čemuž nemalou měrou přispívá kraj podivnou politikou v oblasti veřejné dopravy.

    Vloženo 25.2.2020 09:12:33

  • joe 

    Reagovat

     

    citát:„Současný stav je takový, že na této vozovce jsou vyjeté koleje od přetížených kamionů" ,to není kamiony ,ale od špatně položené silnice od základu.Dříve stačily pro koňské potahy.A proč neuděláte hned obchvat obce? Samotné ostrůvky budou rovněž osvícené,je taky starosta?

    Vloženo 25.2.2020 08:16:27

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace