Mošnovu ubylo cestujících, letiště ale hlásí i nárůst nákladní dopravy

  16:52
Méně cestujících, více letů, výrazný nárůst nákladní dopravy. Tak vypadají statistiky loňského roku na Letišti Leoše Janáčka.

Pohled na část mošnovského letiště | foto: Letiště Ostrava

Na poklesu celkového počtu cestujících, kteří ke svému letu v loňském roce využili služeb mošnovského letiště se projevilo hlavně omezení pravidelných leteckých linek.

Ve srovnání s rokem 2018 se počet pasažérů snížil o 14 procent. „V roce 2019 bylo na ostravském letišti odbaveno celkem 323 320 cestujících,“ přiblížil výsledky loňského roku Stanislav Bujnovský, obchodní ředitel společnosti Letiště Ostrava, která mošnovské letiště spravuje. „Na poklesu se projevilo rozhodnutí ČSA o zrušení pravidelné linky do Prahy a rozhodnutí společnosti Ryanair o zrušení letů do Bergama.“

Oproti rekordnímu roku 2018, kdy Mošnovem prošlo přes 377 tisíc lidí, to bylo v minulém roce o 54 tisíc pasažérů méně.

Jde, jak zmínil Stanislav Bujnovský, hlavně o dřívější pasažéry zrušených linek do Prahy a do Bergama.

Charterových linek se pokles počtu pasažérů, přes obavy z následků uzemnění letadel Boeing Max, nakonec příliš nedotkl. Spíše naopak.

„Původně avizované třicetiprocentní rušení plánovaných letů se nakonec ve spolupráci s cestovními kancelářemi a leteckými společnostmi podařilo minimalizovat. Na charterových letech do letních destinací byl zaznamenán nárůst o jedno procento,“ vysvětlil obchodní ředitel.

Kvůli nákladní dopravě narostl počet letů

Nejčastěji se loni z mošnovského letiště létalo na dovolené do Řecka, Turecka, Bulharska a Egypta.

Ve srovnání s rokem 2018 se ale zvýšil celkový počet letů. Těch řídící věž mošnovského letiště odbavila o tři procenta více, 24 560.

Zajišťování startu a přistání a odbavení letadel je jedním z příjmů letiště.

Na zvýšení počtu letů se projevil hlavně nárůst nákladní dopravy. Celkově bylo z ostravského letiště přepraveno 8 392 tun nákladu.

„V druhé polovině roku 2019 došlo k otevření pravidelného nákladního spojení s Asií, čímž ostravské letiště vstoupilo na pole mezikontinentální přepravy nákladu a obnovilo v jistém smyslu významnou obchodní trasu historické Hedvábné stezky,“ řekl Jaromír Radkovský, generální ředitel společnosti Letiště Ostrava. „Nejen díky této lince se podařilo navýšit počet přepraveného nákladu o 54 procent. Nárůst byl ovlivněn také zvýšením počtu přepraveného zboží na pravidelné nákladní lince do Lipska.“

I přes zvýšení množství přepraveného carga, jehož růst je pro ostravské letiště hlavní úkol i pro příští roky, ale aerodrom za svými přímými konkurenty v bezprostředním okolí výrazně zaostává.

Okolní letiště jsou v počtu odbavených pasažérů úspěšnější

V počtu odbavených pasažérů zaostává jak za brněnským letištěm, které loni odbavilo přes 543 tisíc cestujících a navýšilo tak meziročně jejich počet o 8,5 procenta, tak za letištěm v Katovicích.

„Navzdory únorovému krachu britské společnosti bmi regional, která zajišťovala pravidelné spojení do Mnichova, rostl počet cestujících i díky novým pravidelným linkám a úspěšné letní sezóně,“ přiblížil loňské výsledky brněnského aerodromu Jakub Splavec, mediální zástupce letiště Brno. „Červenec byl navíc se 117 255 odbavenými cestujícími historicky rekordní.“ Přepraveného nákladu tamní letiště za minulý rok zaznamenalo 3 529 tun. 

Katovické letiště ve výsledku odbavilo v roce 2019 přes 4,84 milionu pasažérů. To je v průměru přes 403 tisíc pasažérů měsíčně, téměř dvakrát tolik, kolik ostravským letištěm projde za celý rok.

A výrazný náskok má katovické letiště i v množství přepraveného nákladu. Na letišti v Pyrzowicích loni překročili 20 tisíc tun.

„Na palubách nákladních letadel bylo do a z Pyrzowic převezeno přesně 20 123 tun nákladů, to je o 8,5 procenta, tedy 1,59 tisíce tun více, než v roce 2018, “ řekl mluvčí katovického letiště Cezary Orzech.