Změníme způsob, jakým si vybíráte potraviny, plánuje Václavek a po dlouhém vývoji míří s Foodgrootem do mobilů

Iva BrejlováIva Brejlová

petr-vaclavek

Foto: Foodgroot

Petr Václavek, zakladatel platformy Foodgroot

Jsme možná jen pár týdnů od chvíle, kdy začneme hledět při nákupu na potraviny výhradně přes kameru na mobilu. Zhruba takové ambice má aplikace Foodgroot, která věří v to, že Čechy skutečně zajímá kvalita potravin a nejen jejich cena. Aplikaci, za kterou stojí marketér Petr Václavek, tým vyvíjel nezvyklé dva roky. Zatím je možné o přístup k ní požádat a ještě dva týdny potrvá, než bude ke stažení přes Google Play nebo App Store. „I já jsem byl mnoha výsledky osobně raněn,“ říká Václavek.

K tomu, aby se člověk dostal k hodnocení potravin, stačí naskenovat jejich čárový kód. A trefit se do databáze, kterou Foodgroot disponuje. Pak se dozvíte celkové hodnocení, ale i jednotlivé parametry. „Nazýváme to hacking potravin. Jsme schopni poskytnout jejich komplexní skóre,“ hlásí Václavek.

Aplikace nabízí celkem přehledný „semaforový“ systém, který ukazuje odstíny od červené po zelenou podle skóre potravin. Takže je na první pohled zřejmý třeba rozsah zpracování, udržitelnost, přidané látky nebo míra organické produkce. Nakonec má být dostupná kompletní stopa všech složek potravin, třeba i informace ze satelitních snímků o místě, kde plodiny rostou.

foodgroot

Aplikace Foodgroot

To je ale opravdu otázka daleké budoucnosti. Parametrů je slíbených 70 a zatím jich je dostupných přesně šest. Další mají přibývat v řádu týdnů. Václavek přitom představuje aplikaci už téměř celé dva roky, které zabraly její vývoj.

„Samotný vývoj ale zabral menší část této doby,“ vysvětluje sedmačtyřicetiletý tvůrce myšlenky. „První rok jsme řešili, jak na to, a pokaždé jsme narazili na slepou uličku,“ dodává. Sám si původně myslel, že vytvořit takovou aplikaci zabere řádově měsíce. „Jenže my jsme stáli před zadáním, které nikdo jiný jinde neudělal. Jako by se borci z Googlu zavřeli do garáže a začali indexovat internet,“ přirovnává s lehkou nadsázkou.

Kromě Václavka má Foodgroot další dva spoluzakladatele, Marek Papež funguje jako CTO a Jakub Podlaha řeší back-end. Vedle nich jsou součástí nutriční specialisté, pracovníci z Institutu funkční medicíny a výživy, projektů Fér Potravina, Sklizeno, nebo z Univerzity Karlovy. Všichni slyší na záměr změnit způsob, jakým především Češi hledí na potraviny.

„Žijeme v určitém nevědomí a probudí nás až nemoc. Chci, aby se lidé probudili mnohem dřív, a Foodgroot beru jako vlajkovou loď preventivního programu zdraví,“ říká Jan Vojáček z Institutu funkční medicíny a výživy.

Vývoj stál zatím čtyři miliony korun a je podpořený angel investory, ale i zajímavými jmény tuzemského byznysu. Pětinu ve firmě drží Tomáš Čupr (prostřednictvím Rohlik.cz investment a.s.) a desetinu Jiří Vojkovský (Richfox Capital, s.r.o.). Z partnerství s Tomášem Čuprem, který stojí za online supermarketem Rohlik.cz, vychází i hlavní databáze potravin, kterou ve Foodgrootu najdete – jde o položky z Rohlíku.

„V betě funguje řádově 12 500 položek, máme přichystaných asi 40 dalších. Do měsíce všichni uživatelé budou mít řádově 50 tisíc produktů a předpokládáme, že je to 70 až 80 procent trhu,“ věří Mirek Papež.

Bílé místo jsou třeba potraviny z Lidlu, což je podle Václavka nezvykle uzavřený řetězec. Tam hodlá jednoduše poslat zákazníky, aby čárové kódy sami nasbírali a daty je podpořili pracovníci Foodgrootu. Podobně na tom budou privátní značky řetězců.

foodgroot-app

Obecně se podle Václavka mají obchodní řetězce zapojovat z vlastního zájmu. „Je to je trochu apel na výrobce, abychom mohli data zpřístupňovat a ukazovat jejich otevřenost,“ říká Jakub Podlaha. „Pochopí, že nejsme proti nim,“ věří Václavek.

V aplikaci nenajdete ani data o alkoholu nebo o nebalených potravinách. Alkohol není aktuálně prioritou, nebalené potraviny by se ale mohly dočkat. „Koketujeme se spektrální analýzou, je fakt, že je to ale zatím science fiction. Dělá ji zatím jedno výzkumné centrum v Německu a teprve potřebujeme zjistit jeho funkčnost,“ plánuje Václavek. Spektrální analýza by mohla jednoduše zjistit složení a výživové hodnoty.

Daleko blíž jsou jiné fáze Foodgrootu. V příštích dvou týdnech je možné používat aplikaci jen s přístupovými údaji, které člověk  získá z facebookové skupiny Foodgroot Beta. Pak už by mělo být možné stáhnout ji klasicky rovnou do telefonu. Během druhého až třetího čtvrtletí letošního roku se má spustit takzvaná potravinová personalizace.

johnson

Přečtěte si takéJejí výpočty dostaly Američany do vesmíru a na Měsíc. Slavná matematička Katherine Johnsonová se dožila 101 letJejí výpočty dostaly Američany do vesmíru a na Měsíc. Slavná matematička Katherine Johnsonová se dožila 101 let

„Smartphone už o vás ví, jak se pohybujete, jak spíte, občas i to, jak se stresujete. K tomu si můžete nastavit diagnózy, intolerance. A data z retailu znají vaše předchozí nákupy. Vytváříme proprietární systém na odběr moči, potravinové intolerance a končíme velkou novinkou, která se jmenuje metabolotické testování. To by mělo dát vhled do vašeho zdraví a personalizovat výběr potravin na míru každému člověk konkrétně,“ představuje si Václavek.

Pak by se celý systém mohl jako „modul“ vsunout do potravinového online retailu. Do takové fáze se má projekt posunout ke konci letoška. Nákupy by se tak v online obchodech uživateli „samy“ nabízely na míru podle toho, co má rád a co je pro něj dobré. Ani tady však ambice aplikace nekončí. Dalším milníkem je rozšíření po Evropě. To se podle přestav Václavka stane někdy mezi letoškem a rokem 2023.

„Česko je asi čtvrtá země od konce v žebříčku toho, jak se lidé zajímají o kvalitu a bezpečnost potravin. Asi vás nepřekvapím, že cena je faktorem číslo jedna. Cíle jsou jasné. Zlepšit lidem zdraví a sesbírat škálu dat,“ říká Václavek s tím, že v ideálním případě by se dala i ovlivnit nabídka potravin v obchodech.

Jestli se však velkolepé plány a vize podaří v daných termínech zrealizovat, není úplně jasné – dlouhé testování, kterého jsme se účastnili, se zdánlivě posouvalo kupředu jen minimálně. Ještě pomaleji vypadá plnění databází konkrétními potravinami, což může ovšem změnit skutečnost, že aplikaci bude používat kritická masa uživatelů. Jen během tiskové konference, kde se Foodgroot představoval, se o něj přihlásilo skoro 50 lidí.

Zatímco aplikace se tak spouští s velkou pompou, tým ještě nemá úplně promyšlené to, jak na ni vlastně chce vydělávat. Pro uživatele má být vždy minimálně základní verze aplikace zadarmo. Největší prostor je tak podle Václavka na druhé straně, tedy hlavně u obchodníků.

„Systém je časem zapasovatelný coby modul do online retailu. Chceme stavět hlavně na sdílení dat. Data jsou nová ropa, jak se dnes říká. A my budeme mít data jako nikdo jiný na světě a budeme je schopni sdílet s řadou subjektů,“ věří Václavek. Data o kvalitě potravin má dokonce aplikace ambici nabídnout Evropské unii, aby tak bylo jasné, jak jsou odlišné v různých zemích.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina