Elektroaut v kraji rok od roku přibývá, nabíjecích stanic je zatím málo

  8:24
Nástup elektromobility je výzvou nejen pro automobilky, ale i pro firmy a jednotlivce. Hustota sítě nabíjecích stanic v Pardubickém kraji zatím nastolenému trendu neodpovídá.

ilustrační snímek | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Robert Voldán z Holetína byl na Chrudimsku v roce 2012 jedním z prvních, kdo se mohl pochlubit elektromobilem. Lehce ojetý Peugeot iOn koupil z druhé ruky, ale na městské vozítko, které za jízdy vydává lehce bzučivý zvuk, nedá dopustit.

„Nekupoval jsem ho s tím, že s ním budu brázdit republiku. Pro mě byly největším problémem krátké jízdy, při kterých klasické auto nejvíc trpí,“ zdůvodnil nákup elektroauta profesí automechanik a vystudovaný elektromechanik, který většinu svých cest absolvuje do pár kilometrů vzdáleného Hlinska, kde nakupuje potřebné autodíly.

„Pro tyhle účely toto auto v zásadě slouží na sto procent bez závad. Dojezd, který je kolem elektroaut nejvíc skloňován, mě vůbec netrápí. Auto si nabíjím doma nebo v dílně, každý ujetý kilometr mě stojí kolem 30 haléřů,“ řekl k autu se 130kilometrovým dojezdem jeho majitel.

Stejně jako Robert Voldán dobíjí 80 procent elektromobilistů. Při delších cestách se musejí spoléhat na veřejné dobíjecí stanice.

Průkopníkem v tomto jsou v Ústí nad Orlicí. U vjezdové brány do areálu Střední školy automobilní vznikla v roce 2011 jedna z prvních veřejných nabíječek pro elektromobily v Pardubickém kraji. Nenápadnou šedivou krabici na zdi by člověk tehdy snadno přehlédl, ne tak řidiči elektromobilů, kteří si mohli nabíjet své elektrické miláčky zdarma.

„Nešlo o nabíjecí stanici jako takovou, ale nabíjecí bod, který jsme si s klasickými zásuvkami 230 a 400 voltů zbudovali svépomocí. Žíznivých elektroaut, která se tu zastavovala, bylo coby na prstech jedné ruky spočítal. Šlo spíše o propagaci,“ sdělil zástupce ředitele pro praktickou výuku Karel Beran k té nejjednodušší formě dobíjení, kterou loni nahradilo modernější a stále žádanější řešení.

Provozování nabíječky totiž převzal soukromý provozovatel a ten už klasické zásuvky nahradil tzv. wall boxem, který v porovnání s běžnou zásuvkou dokáže dobu dobíjení výrazně zkrátit, navíc je bezpečnější jak pro samotný elektromobil, tak elektroinstalaci. Větší komfort už není zadarmo, za každou odebranou kilowatt hodinu zaplatí řidič šest korun, což je ale stále rozumná cena.

Auta na elektrický pohon v kraji přibývají

Potenciální zájemci, kteří bydlí v panelácích, si na elektroauto mohou nechat zajít chuť. A zatímco za posledních zhruba deset let vzniklo v kraji pouze pětadvacet nejrůznějších druhů veřejných nabíječek (na panelákovém sídlišti ani jedna), elektroaut v Pardubickém kraji skokově rok co rok přibývá.

Podle informací ministerstva dopravy bylo k 18. únoru zaregistrováno v Pardubickém kraji 290 aut s čistě elektrickým pohonem. V dvakrát tak větším Plzeňském kraji jich jezdí jen o třicet víc.

K většímu počtu nabíječek mají přispět hlavně evropské dotace. V posledním roce se do jejich výstavby pustil ČEZ. Největší hráč na trhu momentálně provozuje v Pardubickém kraji 8 veřejných dobíjecích stanic, z toho 7 je rychlodobíjecích.

„V Pardubickém kraji vznikly kromě Pardubic ve Vysokém Mýtě, Hlinsku, Hradci nad Svitavou a v Moravské Třebové. V těchto instalacích bychom rádi pokračovali i v budoucnosti, zejména ve větších městech kraje a u hlavních krajských tahů. Nejvytíženější lokalitou byla v loňském roce stanice Auto Louda Pardubice s objemem odebrané elektřiny 13 891 kWh a Hradec nad Svitavou s odběrem 11 353 kWh,“ řekla mluvčí skupiny ČEZ pro východní Čechy Šárka Lapáčková Beránková.

Nabíjecí stanice vznikají také u nákupních řetězců

Do budování nabíjecích stanic se pouštějí i nákupní řetězce nebo banky. V průběhu otvírací doby je zatím zdarma dostupné třeba rychlonabíjení na parkovišti prodejny Lidl u pardubického nádraží. 

Expanzi chystá také Kaufland nebo banka Moneta Money Bank, která připravuje dobíjecí místo například ve Svitavách. Tam budou technickým službám nově sloužit i dva užitkové elektromobily. S padesátiprocentní dotací státu vyjdou na 2,2 milionu.

Z firem je aktivní OEZ Letohrad, který plánuje zafinancovat ve spolupráci s městem nabíjecí stanici na letohradském náměstí. „Vedle toho je v plánu instalace dvou běžných dobíjecích stanic na firemním parkovišti,“ řekl před nedávnem ČTK ředitel závodu OEZ Letohrad Roman Schiffer s tím, že firma využívá i elektromobil.

Počet aut s čistě elektrickým pohonem v České republice

Celkem ČR                          8 369

Hlavní město Praha             2 614
Středočeský kraj                  1 121
Jihomoravský kraj                844
Moravskoslezský kraj           749
Jihočeský kraj                      498
Ústecký kraj                         343
Královéhradecký kraj           321
Plzeňský kraj                       320
Kraj Vysočina                       318
Olomoucký kraj                    296
Pardubický kraj                  290
Zlínský kraj                          279
Karlovarský kraj                   208
Liberecký kraj                      168

Zdroj: ministerstvo dopravy, stav k 18. 2. 2020

A pozadu nechce zůstat ani kraj, který jako nejvhodnější místa pro dobíjení vytipoval nemocnice. „Již v minulosti jsme debatovali o umístění dobíjecích stanic v rámci námi zřizovaných organizací, avšak až v tuto chvíli se dostáváme ke konkrétnímu návrhu, který počítá s vybudováním dobíjecího místa v každé z našich nemocnic. První stanice by mohla vzniknout již v příštím roce,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Investoři se shodují, že největším problémem při stavbě stanice je příprava, která v lepším případě trvá několik měsíců, zpravidla však rok až rok a půl.

„Samotná stavební realizace a osazení dobíjecí stanice je paradoxně z celého procesu zpravidla nejjednodušší částí. Často se potýkáme s nejednotným přístupem stavebních úřadů, což průběh často komplikuje samo o sobě. Problém není ani tak na straně legislativy, ale v tom, jak je legislativa vykládána a jak k tomu přistoupí konkrétní úředník,“ sdělila mluvčí ČEZu Šárka Lapáčková Beránková.

Často se nakupí i víc problémů najednou. Kromě chybějících parkovacích míst chybí dohody s vlastníky pozemků a někdy je i problém, kam samotnou technologii umístit.

Nástup elektromobility se i přes porodní bolesti zdá nevyhnutelný. A tak lidí, jako je Robert Voldán, bude přibývat. „Chybou ale podle mého názoru je snaha změnit všechno hned. Změna musí přijít pozvolna, přirozeně. Pak k žádným problémům docházet nebude. Je nesmysl zaházet všechna současná auta a začít jezdit na elektřinu. Na to samozřejmě nejsme připravení,“ domnívá se zastánce e-mobility.

Na pomalou evoluční obměnu vozového parku ve prospěch elektromobilů zřejmě spoléhají i v pohostinství U Filipů v Žichlínku na Orlickoústecku, kde řidičům elektrických aut zpřístupní klasickou zásuvku obsluha pohostinství kromě pondělí každý den od 11 do 22 hodin. A cena za dobíjení? Tu hosté zohledňují ve spropitném. 

Města v Pardubickém kraji, v jejichž okolí se nacházejí rychlonabíjecí stanice: 

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz