Studenti navrhli tramvaje pro rok 2050, jezdily by bez řidiče

  9:24
Tramvaje jezdící bez řidiče, kterým energii dodává vodík nebo baterie. Taková je vize studentů Západočeské univerzity v Plzni o vozidlech městské dopravy na kolejích v českých městech roku 2050. Součástí výbavy by měl být i defibrilátor pro záchranu životů.

Vize autonomní bateriové tramvaje pro rok 2050, jak si ji na nové trati na Borská Pole představují studenti Západočeské univerzity v Plzni Tomáš Cibulka a Tereza Machů. (2. března 2020) | foto: archiv ZČU

Na projektu tramvají roku 2050 se podíleli designéři, strojaři, ekonomové i zdravotníci. Téma jim zadala společnost Škoda Transportation

Vize tramvají roku 2050

Vysokoškoláci znali pouze počty a skladbu cestujících a kolejovou síť typickou pro historická centra evropských měst. Ve všem ostatním už měli volnou ruku.

Poradit si museli i s rozčleněním interiéru tak, aby se u dveří nehromadili pasažéři a zrychlil se jejich nástup a výstup. 

„Stroj měl být vhodný pro sériovou výrobu a reflektovat technický pokrok. Za posledních dvacet let narostla kapacita baterií o pětadvacet procent. Předpokládáme, že se bude nadále zvyšovat. Podobné je to s konstrukčními materiály,“ nastínil vedoucí ateliéru produktového designu Jan Korabečný.

První tým navrhl tramvaj bez řidiče na vodíkový pohon, která by navíc disponovala čističkou ovzduší. Konstruktéři počítali s krizovou situací, a tak začlenili skryté místo pro šoféra. 

Korabečný dodal, že součástí výbavy je například defibrilátor nebo SOS komunikátor fungující jako „pojízdný záchranář“.

„Designér Kryštof Rozumek se snažil zvýšenými bočnicemi uvnitř vozu navodit pro cestující pocit bezpečí. Jeho kolega David Muk použil v exteriéru zaoblené tvary se zvýrazněním prostoru dveří. Cílem bylo vytvořit tramvaj jako přátelského robota, který nabídne pohodlnou přepravu,“ sdělil Korabečný. 

Druhá skupina pracovala na autonomní tramvaji na bateriový pohon. Dvojice designérů Tomáš Cibulka a Tereza Machů vymyslela dvanáctimetrový vůz s měchy, které slouží jako deformační zóny a pohltí energii při čelním nárazu. Variabilitu zase zajistí vysunovací sedačky, aby tramvaje pojaly více lidí. 

„Nekomplikujme a zbytečně netvarujme věci, které se tvarovat nemusí. Pokud máme nalákat lidi do prostředků hromadné dopravy, je nutné udělat systémové změny. A jiný dekor nebo tvar sedaček rozhodně nestačí,“ zdůraznil učitel z plzeňské umělecké fakulty Sutnarka. 

S výsledky jsou spokojeni zástupci Škoda Transportation, která vyrábí tramvaje, trolejbusy, vlaky a vozy metra. „Obě varianty vypadají skvěle,“ zhodnotil produktový manažer společnosti Jiří Vokoun. 

V Plzni začínají jezdit klimatizované tramvaje (9. srpna 2019)

9. srpna 2019