Hlavní obsah

Indický kytarista spojuje tradici s jazzem, hraje s Poláky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Indická hudba bývá spojeována se sitárem, sarangi nebo bubínky tabla. Kytarista Debashish Bhattacharya však hraje klasické rágy na slide kytaru. Ve čtvrtek přijede do pražského Paláce Akropolis s novým projektem Joy Guru, kde ho doprovázejí polští jazzmani percussionista Hubert Zemler a basista Wojtek Traczyk, kteří spolupracovali se Zbigniewem Namysłowskim.

Foto: Rachot

Debashish Bhattacharya s jednou ze svých kytar.

Článek

Bhattacharya se narodil v Kalkatě. Jeho otec, který podcházel z rodiny hudebníků a básníků, tam odešel z nynějšího Bangladéše, kde působil jako duchovní ve vesnici, kde žili společně muslimové a hinduisté. V době násilí, které provázelo rozdělení Pákistánu, musel s celou rodinou utéct.

V mládí se Debashish učil na klasickou kytaru i na sitár. Deset let strávil jako žák průkopníka indické slide-kytary, jímž byl Pandit Brijbushan Kabra. Bhattacharya na něj vzpomíná: „Jeho hudba mě dlouho pronásledovala, učaroval mi jeho krásně průzračný tón, když brnká na struny nebo klouže po hmatníku, i čistota s jakou svoji hudbu prezentuje. Napsal jsem mu řadu dopisů, na žádný z nich mi neodpověděl. Pak jsem se s ním v Kalkatě setkal prostřednictvím jednoho ze svých dřívějších učitelů. Kabra mě celý večer testoval jako svého potenciálního žáka, byl to téměř špionský výslech, a pak mě přijal jako svého syna. Tehdy jsem se vydal po zcela nové cestě. To mi bylo 24 let, a na kytaru jsem v té době hrál už 21 let. Tehdy jsem zjistil, že mým posláním bude sloužit jako můstek mezi indickými rágami minulosti a budoucnosti.”

Při hře na kytaru užívá Bhattacharya vlastní techniku: „Tu jsem si intuitivně vytvořil už jako dítě. Třeba jsem užíval hmaty hráčů na banjo, které jsem ale nikdy neslyšel a vymyslel jsem je zcela nezávisle.” Důležitá je i volba “želízka”, pomůcky, kterou užívají hráči na havajskou kytaru. „Je ze supertvrdé oceli speciálně kalené a žíhané, což se promítá i do zvuku. Mám ještě další želízko na ty nejhlubší tóny. A na prstech pravé ruky mám prstýnky, podobně jako hráč na banjo.”

Netypické jsou však i jeho kytary. Nejhlubší 23strunná kytara Čaturangi odpovídá tónovým rozsahem houslím, sitáru, sarodu a víně. Druhá kytara Ghandarvi má 14 strun, rozsahem odpovídá víně, sarangi, turecké loutně saz nebo flamencové kytaře, a maličká čtyřstrunná Anandi je v zásadě slide-ukulele.

Debashish Bhattacharya se na koncertech drží formátu klasických rág, které obohacuje zvukovými barvami kytar.

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám