Podle údajů magistrátu v některých městských částech převyšuje počet vydaných parkovacích oprávnění počet parkovacích míst často i o několik tisíc. Nejvíc je to na Praze 5 – o pět a půl tisíce. Přesná čísla k 31. prosinci ukazuje následující tabulka:
Městská část | počet platných parkovacích oprávnění | počet parkovacích míst |
---|---|---|
Praha 1 | 10 634 | 7 800 |
Praha 2 | 13 807 | 11 351 |
Praha 3 | 18 425 | 14 322 |
Praha 4 | 21 353 | 21 804 |
Praha 5 | 17 607 | 12 132 |
Praha 6 | 26 717 | 25 458 |
Praha 7 | 11 594 | 9 290 |
Praha 8 | 17 210 | 14 410 |
Přestože některé radnice (konkrétně Prahy 1 a 5, kde jsou rozdíly největší) ani na opakovanou žádost tento rozpor nevysvětlily, nejde o žádnou záhadu. Je samozřejmě pravdou, že existují exponovaná místa v modrých či smíšených zónách, kde držitel oprávnění nezaparkuje, i když si povolení zaplatil.
„Parkovacím oprávněním si totiž nekupujete to ‚své‘ parkovací místo, ale pouze možnost zaparkovat v modré zóně,“ říká mluvčí Prahy 8 Martin Šalek. Místa také často blokují auta bez platného oprávnění.
Druhou pravdou také je, že není možné odmítnout žádného žadatel s trvalým pobytem, jejichž počet je na rozdíl od parkovacích míst teoreticky neomezený.
„Zatímco parkovací kapacity v ulicích jsou již prakticky vyčerpány, vydaných parkovacích oprávnění přibývá. Je třeba zdůraznit, že u parkovacích oprávnění do zón placeného stání neexistuje žádný stop stav, úřady je musí vydat každému, kdo si zažádá a má na ně nárok,“ vysvětluje radní Prahy 7 Ondřej Mirovský.
Hlavní důvody pro rozpor v číslech jsou však jiné. Za prvé: v řadě městských částí typu Prahy 4 nebo 8 nejsou dosud zóny nakresleny zdaleka ve všech ulicích. „Parkovací zóny nejsou na celém území Prahy 6, ale požádat o vydání oprávnění může každý rezident. Porovnávat tedy tato dvě čísla na naší městské části je jako sčítat jablka s hruškami,“ říká místostarosta pro dopravu Jiří Lála.
Druhým hlavním důvodem je „koloběh“ aut v průběhu dne. „V současné době máme k dispozici přes jedenáct tisíc parkovacích stání a bylo vydáno čtrnáct tisíc parkovacích karet,“ popisuje mluvčí Prahy 2 Andrea Zoulová. „To samo o sobě není zásadní problém – reálný provoz ukazuje, že počet uživatelů zón placeného stání se během dne proměňuje. Ráno vyjíždějí rezidenti, kterých je cca jedenáct tisíc, do zaměstnání za hranice městské části a v ulicích je střídají abonenti, tedy podnikatelé a živnostníci a rodinní pečovatelé. Večer se situace zase obrací a rezidenti by svá místa k zaparkování měli najít.“
Větší problém radnice podle Zoulové vidí v respektovanosti parkovacích zón, kterou denně kontrolují skenovací vozidla: „Neukázněnost některých řidičů, parkujících bez platného parkovacího oprávnění, je veliká, a proto se stává, že parkovacích míst je nedostatek.“
To potvrzuje i mluvčí Prahy 6 Ondřej Šrámek: „Dopravní modely, které predikují chování dopravy, pracují s předpokladem, že se v jeden čas nikdy nenachází všechna auta na ‚svém‘ místě. Situace 1:1 v praxi nikdy nenastane. Proto je možný vyšší počet oprávnění než míst.“
VIDEO: Prknem, účtenkami i žvýkačkou. Řidiči čarují s SPZ, aby neplatili parkovné v zónách: