‚Představuje součást pražského panoramatu.‘ Železniční most na Výtoni zůstane kulturní památkou

Ministerstvo kultury nesejmulo z pražského železničního mostu na Výtoni ochranu a stavba tak nadále zůstává kulturní památkou. Server iROZHLAS.cz o tom informovala Ivana Awwadová z tiskového oddělení resortu. Rozhodnutí není pravomocné. Majitel mostu – Správa železnic – ale podle serveru Zdopravy nedávno uvedl, že se odvolávat nebude.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„Na základě všech shromážděných podkladů dospělo ministerstvo kultury k závěru, že soubor železničních mostů vykazuje znaky kulturní památky,“ popsala serveru iROZHLAS.cz Awwadová.

Švýcarský expert o železničním mostu na Výtoni: Nový se stavět nemusí, stál by víc než rekonstrukce

Číst článek

„Železniční most pod Vyšehradem i nadále zůstává jedinečnou technickou památkou svého druhu v rámci celé České republiky a svým významem zaujímá přední místo v soustavě historických pražských mostů přes Vltavu.“

Železniční most je také podle resortu „ikonickou součástí pražského panoramatu“, a to jak při pohledu na Pražský hrad, tak hlavně na Vyšehrad. „Celé soumostí, zbudované ve stylu pozdního klasicismu, je architektonicky, urbanisticky i technicky vysoce kvalitním dokladem historického vývoje železničního stavitelství a rozvoje železniční sítě v Praze,“ doplnila Awwadová.

Podobný názor měl i švýcarský profesor Eugen Brühwiler, který most analyzoval. „Železniční most je nejvýznamnějším mostem inženýra Františka Prášila, který postavil rovněž Petřínskou rozhlednu a Průmyslový palác na pražském Výstavišti. Technickou vyspělost stavby ukazuje to, jak je štíhlá a vzdušná. Dynamická linie tří po sobě jdoucích mostních konstrukcí je v příjemném kontrastu s městskou krajinou. Železniční most je často fotografován s Pražským hradem na pozadí. Jde o symbol Prahy se silným a nesporným odkazem na dobu, kdy byl postaven,“ řekl dříve v rozhovoru pro server iROZHLAS.cz.

Druhý jednokolejný most

Správa železnic chtěla sejmout památkovou ochranu z mostu kvůli jeho nedostatečné kapacitě a havarijnímu stav. Kloknerův ústav ČVUT loni dokonce doporučil most neopravovat a nahradit jej novým tříkolejným.

Železniční most zprovoznili za dva dny. Prohlédněte si historické fotky víc než 100 let staré stavby

Číst článek

To ale podle profesora Brühwilera, který s Kloknerovým ústavem spolupracoval, není nutné. „Odstranit korozi na poškozených ocelových částech a natřít celý most lze bez demontáže,“ řekl a dodal: „Navrhl jsem nové konstrukční řešení využívající vysoce výkonný materiál ke zlepšení mostní železniční trati, aby byla odolná a ekonomičtější.“

Nyní to potvrzuje i ministerstvo kultury. „Z podkladů shromážděných ve správním řízení je zřejmé, že špatný technický stav ocelové konstrukce mostu přes Vltavu je řešitelný, aniž by byla zásadním způsobem narušena památková hodnota soumostí či vyloučena původní funkce mostu,“ popsala Awwaadová.

Třetí kolej, která je potřebná k navýšení kapacity vytížené trati spojující pražské hlavní a Smíchovské nádraží, by podle resortu mohla vést po novém mostě postaveném hned vedle stávajícího. To podle serveru Zdopravy připustil v únoru náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Petr Jadrný Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme