Ve čtvrtek se v pořadu Máte slovo Michaely Jílkové mluvilo o špatné dopravní situaci na dálnici D1. V celkové délce 71 kilometrů můžeme počítat se sedmi uzavírkami z důvodů oprav několika úseků najednou. Je rozumné takto modernizovat i na úkor řidičů? Proč se nepracuje více v noci a o víkendu.
Mezi hlavními hosty vystoupili Karel Havlíček, ministr dopravy (nestraník ANO), Marian Jurečka, předseda KDU-ČSL a člen Podvýboru pro dopravu PS PČR, Tomáš Gross, zástupce Ředitelství silnic a dálnic a ředitel Závodu Praha, Robert Šťastný, dopravní expert, Tomáš Juna, zástupce společnosti Eurovia a ředitel Závodu Praha-východ a Miroslav Čech, řidič z Plzně a ředitel kurýrní služby.
Moderátorka Jílková se zeptala předsedy Jurečky, proč se v souvislosti s rozsáhlou modernizací D1 obává kolapsu. Ten jí odpověděl, že vychází ze své osobní zkušenosti, protože několikrát tu cestu absolvoval. Dále vyjádřil obavy, že to resort dopravy nemá dostatečně zkoordinované. Ministr Havlíček odpověděl, že už se jednalo jak se Středočeským krajem, tak i Vysočinou. Posléze si postěžoval, že celý proces měl být dokončen už v letech 2019-20, ale kvůli stížnostem ekologických organizací se to protáhlo až na rok 2021. "Bylo jedenáct podnětu, ale žádný nebyl uznán, a jenom se vše prodloužilo," dopověděl.
Jelikož se debata stočila směrem k aktivistům, předala Jílková slovo Tylové z publika, aby se vyjádřila. Ta hovořila o problému kolem Přerova, kdy se odvolala občanská sdružení, která lobbovala ve vztahu k obchvatu kolem něj. Oni požadovali od roku 2000 na Ministerstvu životního prostředí, aby tam byla udělaná i trasa, která povede i dále od Dluhonic. Ředitelství silnic a dálnic jim nicméně nikdy nevyhovělo. Havlíček uznal, že problémy tam jsou, ale že i aktivismus musí mít určité meze.
Aktivisté nejsou vždy jenom demagogovéMluvilo se pak i o určitých legitimních požadavcích, pokud jde o například o sesuvy půdy. Není to vždy o tom, že by aktivisté blokovali výstavbu kvůli žábám, jak je jim často podsouváno. Jurečka pak následně hovořil o despektu a aroganci státních úřadů vůči občanům, jímž jsou vyvlastňovány majetku z důvodu budování dopravní infrastruktury. Že opravdu sedmi úseků najednou způsobilo nadměrné množství stížnosti nicméně připustil i Gross z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Proti tomu se ohradil řidič Čech, který problém spatřuje ve vztahu mezi zhotovitelem a zadavatelem. "Myslím si, že tu není dostatečná koordinace a dohled ze strany Ministerstva dopravy. Na jedné uzavírce jsem viděl poházené kužely, jedno auto a dva chlapi, kteří jedli," postěžoval si. "Když tam nikdo nepracuje, proč to bylo nakonec hotový?," ohradil se vůči tomu Rýdl z ŘSD. "Ale za jak dlouho?"," vstoupila do toho Jílková. "Mělo to být v roce 2019, máme 2020 a zdaleka se to neblíží konci," oponoval Čech.
Rýdlovi se ale i nadále nelíbilo, že podle Čecha pracovníci nedělají. Jílková vyzvala další řidiče, aby se svěřili se svými zážitky, jak často se setkávají s tím, že se na silnici nepracuje. "Vidím to často. Žiji v Anglii a tam, když se spravovaly cesty v Londýně, tak se v noci pracuje, aby ve dne nedocházelo k dopravním zácpám. V Čechách má opačné zkušenosti. Problém spočívá v tom, že se zadá zakázka, ale nic se nekontroluje. Všechno se řeší, až když se formálně zjistí, že nic nebylo splněno," zlobil se.
Kdo kontroluje dodavatele?Havlíček ale namítl, že to má ověřené, a že se pracuje. "Možná jste někdy někde jel, ale mluvme i o pozitivních příkladech. Je to prostě o jasně stanovených parametrech. Dnes je to nastavené nejen na cenu, nýbrž i na čas," namítal. Pak slíbil, že to v roce 2021 opravdu bude hotové. Na otázku, kdo kontroluje kvalitu, odpověděl Gross, že v podstatě všichni. Zhotovitel to může kontrolovat pouze před odevzdáním. ŘSD má své vlastní kvalifikované kontrolory, kteří pověří, zda práce byla odvedená dobře.
"Nesouhlasím, protože bylo-li by tomu tak, nestala by se situace v úseku Humpolec-Větrný Jeníkov, kde se to kvůli pochybení ŘSD velmi zkomplikovalo," namítl Jurečka. Juna z Eurovia potvrdil Havlíčkova slova, že během stavby je dohled jak ze strany firemních kontrolorů, tak i zástupců ŘSD. Havlíček pak následně informoval o náročnosti práce na silnicích a dálnicích. Pracovníci jsou kvalifikovaní. Dříve to například stavěly kazašské firmy. Dnes to jsou tuzemské a nadnárodní společnosti. Dálničář z řad veřejnosti pak následně připomněl neukázněné chování českých řidičů. Z Belgie má zkušenosti, že se kolikrát stojí půlhodiny kvůli dávání přednosti.
Dopravní expert Šťastný mu dal za pravdu a připomněl, že problém tkví v nevymahatelnosti práce. "Jakto že u nás jen tak může bulharský řidič může vjet beztrestně do zákazu?!," zlobil se. Havlíček informoval, že se chystá novela zákona, která umožní okamžité odebrání značky v případě porušení dopravních předpisů. "Když se tam najde banda nedisciplinovaných řidičů, tak to může trvat i 10 hodin," odhadl dálničář z publika v odpovědi na otázku Michaely Jílkové, jak dlouho cca může trvat cesta z Prahy do Brna.
"Řidiči po nás házejí nedopalky a PET lahve," stěžují si silničářiNásledně se hovořilo o tom, zda je práce silničářů dostatečně doceněná, když kolikrát musejí dělat za každého počasí. Juna si postěžoval, že tomu tak není, a že jsou často od lidí projíždějících okolo vystavěni výsměchu. "Kolikrát po nich i něco hážou," dodal. "Řidiči nám vulgárně nadávají. S tím už jsem se smířil. Rozhodně ale nemohu akceptovat, že po nás házejí nedopalky a PET lahve. To nejde prostě," svěřil se Rosenkranz z publika. Jílkovou to pobouřilo a snažila se diskutující přimět k jasnému odsouzení a dotazovala se na kamerový systém, zda to zachytává. Bylo jí potvrzeno, že existuje.
Jurečka konstatoval, že je špatná spolupráce mezi policií, resortem dopravy a dotčenými obcemi s rozšířenou působností. Pak se mluvilo o pracích v noci, které by řidičům více vyhovovaly. Bylo vysvětleno, že to vždy nejde, protože při umělém osvětlení ztrácíte pohledovou plasticitu. Je mnoho lokalit, kde je to dokonce i explicitně zakázané, jelikož by to dělalo také hluk, a navíc by příliš světla mohlo oslnit řidiče. Jiří Trnka z řad veřejnosti se zeptal Havlíčka, proč se při modernizaci D1 nepočítalo s tříproudovou silnicí. Gross mu odpověděl, že by se v takovém případě výstavba mohla protáhnout i na 15 let.
Rosenkranz se ještě vrátil k otázce práce v noci. Vysvětlil, že se řidičům nelze nikdy zavděčit, protože jim samotná přítomnost silničářů vadí bez ohledu na časovou dobu. Pán z publika, který ještě v blížícím závěru diskuze se zeptal Havlíčka, zda nerozkopal D1 jenom proto, že příští rok budou parlamentní volby. "Nic jsem nerozkopal. Jenom to dávám dohromady," nedal se ministr dopravy. Stavbyvedoucí Tvrdík z řad veřejnosti opět konstatoval, že problémem je neohleduplnost řidičů, a že dokončit opravy rychle, aniž by nebyla ohrožená kvalita. Jílková oznámila konec a téma příštího týdne, jímž bude nedostupnost bydlení.
Související
Je Brabec pod tlakem agrobaronů? U Jílkové se řešilo sucho a moderátorka dostala kytici
"Lidi, vzpamatujte se. Cestujte po Česku," apelovala u Jílkové seniorka
Máte slovo , Dálnice , doprava , Silniční provoz , Karel Havlíček
Aktuálně se děje
před 7 minutami
Zimní počasí se vrací na hory i do nížin. Meteorologové vydali dvě výstrahy
před 34 minutami
Babiš kvůli migračnímu paktu zaútočil na Fialu s Rakušanem
před 53 minutami
Benzin letos poprvé zdražil nad 40 korun za litr. Růst cen má zpomalit
před 1 hodinou
Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?
před 1 hodinou
Bezdomovci pryč, uprchlíci pryč. Francouzská policie připravuje Paříž na olympijské hry
před 1 hodinou
Hrozivý scénář pro Evropu. Analytici ISW varují, Rusové vítězstvím na Ukrajině obsadí pohraničí NATO
před 1 hodinou
Kataru došla s Izraelem a Hamásem trpělivost. Zvažuje, jestli chce dál jednat
před 2 hodinami
Na Příbramsku havaroval autobus s dětmi. Cestující utrpěli lehká zranění
před 2 hodinami
Herec z Harryho Pottera Warwick Davis truchlí. Zemřela mu žena Samantha ve věku 53 let
před 2 hodinami
Čína už se stává hrozbou nejen na Zemi, varuje NASA
před 3 hodinami
Na Ukrajině podle analýzy zemřelo 50 tisíc ruských vojáků. Zraněných jsou statisíce
Aktualizováno před 3 hodinami
Rusové ztrácí nejdůležitějšího evropského spojence. Srbsko se přiklání k Západu
před 3 hodinami
Další oběť Kremlu? Kara-Murza míří z trestanecké kolonie do Moskvy, podmínky při přesunu se blíží mučení
před 3 hodinami
Princezna Kate zůstane doma sama. William učinil zásadní rozhodnutí
před 3 hodinami
NATO vyslyšelo Zelenského. O protivzdušné obraně bude jednat s Ukrajinou už zítra
před 4 hodinami
Netanjahu popírá tvrzení OSN a dalších, že Pásmo Gazy čelí hladomoru
před 4 hodinami
Musíme Ukrajině poskytnout systémy protivzdušné obrany, shodli se lídři EU. Zelenskyj poděkoval Scholzovi
před 6 hodinami
Počasí: Mrazivá má být i následující noc, avizují meteorologové
včera
Japonskem otřáslo zemětřesení, vlny tsunami nezpůsobilo
včera
RECENZE: Málo mě znáš o Ivetě Bartošové pojednává kontextuálně a vyhýbá se laciné dojímavosti
Snad nikdo není s mašinérií bulváru spjatý tolik, jako zpěvačka Iveta Bartošová. Hvězda normalizačního popu, jejíž život byl po revoluci jako na houpačce. Spíš než s pěveckou kariérou si ji spojujeme s vyhořením, nenaplněnými sny a tragickým osudem. Dokumentární minisérie Málo mě znáš se k médií nesčetněkrát omílanému příběhu vrací jinak. Kriticky, empaticky, bez bulvárnosti i sentimentu.
Zdroj: Martin Pleštil