reklama

Zvyšování mzdy, zdraví zaměstnanců i benefity šité na míru. Jak si při nízké nezaměstnanosti udržet své pracovníky?

reklama

Podle posledních údajů Úřadu práce sice míra nezaměstnanosti v prosinci mírně stoupla na 3,8 procenta, stále se však jedná o nejnižší nezaměstnanost v novodobé české historii na konci roku. Firmy působící v Česku se tak stále přetahují o své zaměstnance, ať už zvyšováním mzdy, či zaváděním nových zaměstnaneckých benefitů. Ideální příležitostí je proto podpis nové smlouvy na začátku roku. Jaké novinky se na poli benefitů objevují a jak do toho promlouvá nová legislativa?

Podle průzkumu Workmonitor personálně poradenské společnosti Randstad byly ve své práci spokojeny dvě třetiny tuzemských zaměstnanců. V období od loňského dubna do října jich však zároveň 17 % změnilo své zaměstnání. Aktuální data této společnosti pak hovoří o tom, že 46 % zaměstnanců věří ve zvýšení vlastní mzdy v letošním roce. Přesně polovina pak očekává, že na konci fiskálního roku svého zaměstnavatele obdrží jednorázovou finanční odměnu. Průzkum společnosti ukazuje, že právě výše platu je pro zaměstnance stále na prvním místě.

Zvýšení mzdy v novém roce patří u českých firem mezi nejčastější způsoby, jak si udržet zaměstnance. Potvrzuje to i brněnský koncern ZKL, který se zabývá výrobou ložisek. „Stejně jako v minulých letech, i letos dojde k navýšení mezd. U části zaměstnanců už se tak stalo, u dalších tak učiníme v nejbližší době. Zvýšení mzdy je způsobem, jak si udržet především dlouholeté zaměstnance. V současnosti však lze pozorovat efekt, kdy se firmy v rámci lákání zaměstnanců předhánějí v jejich přeplácení. Ne vždy s tím ale počítají v dlouhodobém plánu, zvýšené mzdové náklady pak mohou nezvládat,“ uvedl personální ředitel společnosti Rostislav Brodecký.

Firmy se však nesnaží pouze předhánět v tom, která nabídne potenciálním zaměstnancům více peněz. Finančně motivovat se totiž při hledání nových pracovních sil snaží i stávající zaměstnance: pokud doporučí člověka na volné pracovní místo, čeká je speciální finanční ohodnocení, které se podle statistik pohybuje od 5 až do 25 tisíc korun. Do českého prostředí se však dostávají i méně tradiční formy zaměstnaneckých benefitů. Firmy se tak v poslední době snaží dbát například na zdraví svých pracovníků, proto jim nabízejí kupříkladu kurzy odvykání kouření nebo snižování váhy. Mezi čím dál populárnější formy odměn se pak řadí také proplácení letních táborů pro děti.

Na oblast zaměstnaneckých benefitů pak myslí i od ledna nově platná česká legislativa. Kromě stávajících příspěvků na rekreaci, kulturní a sportovní akce patří nově do benefitů osvobozených od daně též pořízení zdravotnických prostředků na lékařský předpis. Může se sem řadit například zdravotní obuv nebo dioptrické brýle – to kvůli neustále rostoucí krátkozrakosti v české populaci. Od daně bude zároveň osvobozen příspěvek pro zaměstnance na tištěné knihy včetně obrázkových pro děti. Zákon pak nově myslí i na čerstvé tatínky. Ti tak mají od ledna letošního roku nárok na týden volna. „Jedná se o nejvíce lidský krok v celém zákoně. Zároveň vítáme možnost výhodného pořizování knih, pomůže nám to v dalším vzdělávání zaměstnanců,“ řekl personální ředitel ZKL Rostislav Brodecký.

V neposlední řadě se firmy v tuzemsku čím dál častěji snaží věnovat takzvané společenské odpovědnosti, která do firemní kultury zahrnuje i environmentální a společenská hlediska. Zájemci z řad zaměstnanců některých firem se tak mohou zpravidla dva dny v roce věnovat charitativním účelům, přičemž tuto dobu mají hrazenou jako běžnou dovolenou.

Ještě o krok dále je pak zámořský trh. Americké firmy se totiž v posledních měsících snaží dávat důraz na to, aby byly benefity každému zaměstnanci šité co nejvíce na míru. Snaží se přitom zohlednit jak zájmy, tak životní potřeby svých pracovníků. Některým proto pomáhají financovat koníčky, jiným zase třeba studium jejich potomků. Lidé si tedy po nástupu do zaměstnání mohou vybrat z široké škály benefitů tak, aby využili ty, které se jim v momentální situaci hodí nejvíce.

Foto: Pixabay

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama