Na Havlíčkobrodsku plánují další radary na úsekové měření rychlosti

  8:44
Havlíčkův Brod ve spolupráci s okolními obcemi plánuje rozšířit počet míst s úsekovým měřením rychlosti. Systémy odhalující přestupky a odesílající data na odbor dopravy měly získat podle představ samospráv Krátká Ves na silnici I/34, Olšinky u Golčova Jeníkova na silnici I/38 a jeden ještě přesně neurčený úsek v Havlíčkově Brodě.

Kamera pro úsekové měření rychlosti u Jihlavského tunelu. Podobné zařízení by se ještě letos mělo objevit i na dalších místech Havlíčkobrodska. | foto: Magistrát města Jihlavy

Z výčtu momentálně vypadly Olšinky, ačkoliv s nimi původně Havlíčkův Brod počítal. Proti úsekovému měření rychlosti na průjezdu obcí se postavili dopravní experti. Kteří, není jasné. Havlíčkobrodský městský úřad říká, že si tam měření nepřála policie, a ta zas tvrdí, že to byl městský úřad.

Fotogalerie

„Dopravou v Olšinkách se ale letos chceme víc zabývat. Budeme tam projektovat chodník, chtěli bychom přechod pro chodce a také nějaké opatření, které by dopravu zpomalilo,“ konstatuje Pavel Kopecký, starosta Golčova Jeníkova, pod nějž Olšinky spadají. Myšlenek na radary se město zcela vzdát nechce.

Olšinkami prochází velice vytížená silnice první třídy z Havlíčkova Brodu na Kolín. Od Brodu se do obce sjíždí z kopce, silnice je tam přehledná. Přímo u komunikace stojí šest domů, široká silnice se mírně stáčí. Úsek obcí je velice krátký, má jen několik desítek metrů. I proto tam padesátku nedodržuje prakticky nikdo.

Golčův Jeníkov se už několik let snaží dopravu v těchto místech zpomalit. Dopravní experti však mají jiný názor. Podle nich by v obci po dokončení chodníku mohla být sedmdesátka.

„Budeme rozhodně proti tomu, to už lidé nepřejdou vůbec,“ odmítá návrh starosta Kopecký.

Tlaková vlna od kamionů v Krátké Vsi smetla dva cyklisty

Krátká Ves je jiný případ. Oproti svému názvu je průjezd obcí po silnici z Brodu na Ždírec nad Doubravou poměrně dlouhý. Ale také tam je komunikace široká, navazují na sebe jen mírné oblouky. Na většině délky úseku chybí také chodník.

„Doprava je tu skutečně hustá, jezdí tudy mnoho aut. Nemáme tu jediný přechod pro chodce, děcka musí rušnou silnici přebíhat a vůbec to není bezpečné. Už dvakrát se tu stalo, že tlaková vlna od rychle a blízko jedoucího kamionu srazila cyklistu,“ říká starostka Lucie Hlaváčová.

Úsekové měření rychlosti by proto podle ní obci výrazně pomohlo. „Ideální by bylo v celém úseku, od cedule k ceduli. Ale chtěli bychom i měření rychlosti okamžité, protože část aut uhne na objížďku na Stříbrné Hory, která přes nás i letos povede,“ dodává starostka.

Pohled policie se od názoru obecního úřadu drobně odlišuje. Rychlost by se neměla měřit v celém úseku obce. „V řešení je změna ve stávajícím dopravním značení,“ podotkla policejní mluvčí Dana Čírtková.

„Rychlost ve směru od České Bělé by se měla snižovat pozvolna. Nejprve sedmdesátka, pak po asi dvou stech metrech padesátka,“ přibližuje tajemník brodské radnice Václav Stejskal, který má agendu kolem pořízení radarových systémů na starosti.

Kde by se mělo měřit v Brodě, nebylo dosud rozhodnuto

Kde by úsekové měření mělo být přímo v Havlíčkově Brodě, zatím jasné není. „Máme vytipovaných několik lokalit. Mezi nimi jsou například příjezd do města po Humpolecké ulici, úsek severovýchodního obchvatu u křižovatky s Chotěbořskou ulicí, Masarykovu nebo Žižkovu ulici,“ vyjmenovává místostarosta Libor Honzárek.

„Nemělo by jít o žádnou past na řidiče, ale pouze o seriózní přístup k místům, kde doprava skutečně nebezpečná je,“ zdůrazňuje tajemník Stejskal.

Havlíčkobrodský městský úřad je v pořízení radarů zainteresovaný proto, že je správním orgánem pro dotčené obce. Přestupky, jichž by se řidiči dopustili, by sám řešil.

„My na pořízení takového systému nemáme peníze a navíc by stejně pokuty řešil Brod,“ podotýká starostka Krátké Vsi Hlaváčová. Peníze vybrané na pokutách v Brodě i zůstanou.

Počet přestupků jen kvůli D1 vzrostl více než dvacetinásobně

Městskému úřadu to ale přinese více práce. Už loni musel přijmout čtyři nové úředníky na vyřizování agendy spojené s rychlostními přestupky na opravovaném úseku D1 u Větrného Jeníkova, který do jeho působnosti spadá.

„Byl to obrovský nárůst. Zatímco do té doby jsme ročně vyřešili kolem 700 až 800 přestupků, jen z dálnice jich v loňském roce bylo osmnáct a půl tisíce,“ upozorňuje Václav Stejskal. Na pokutách z D1 město získalo zatím přes deset milionů korun.

„Stovky případů ale ještě nejsou uzavřené, jsou ve správním řízení,“ dodává Stejskal.

Takové žně z Krátké Vsi či jednoho brodského úseku neočekává. „To bude jen zlomek dálnice,“ konstatuje Stejskal. Odhaduje to zhruba na desetinu. Kvůli tomu se úřad další nové úředníky hledat zatím nechystá, zvládne to ve stávajícím počtu.

Momentálně se úsekové měření rychlosti na Vysočině provádí na třech místech. Jedním je Jihlavský tunel na obchvatu krajského města, dalšími jsou průjezd Bílkem u Chotěboře a příjezd do téhož města. Oba jsou na silnici II/345. Až se začne pracovat, přibudou k tomu i modernizované úseky dálnice D1.

Žádostí o povolení úsekového měření je ale více. Jedním řešením se policie zabývá v současné době. „Nachází se na silnici II/602 v úseku Hosovského kopce. Jde o výjezd z Jihlavy směrem na Pelhřimov,“ prozrazuje Dana Čírtková.

Úsekové měření rychlosti mělo dle představ samospráv být zavedeno v Olšinkách na silnici I/38, Krátké Vsi na I/34 a na dosud nespecifikovaném místě v Havlíčkově Brodě (červené značky). Na Havlíčkobrodsku už se takto rychlost měří na dvou místech u Chotěboře (modré značky)

Úsekové měření rychlosti mělo dle představ samospráv být zavedeno v Olšinkách na silnici I/38, Krátké Vsi na I/34 a na dosud nespecifikovaném místě v Havlíčkově Brodě (červené značky). Na Havlíčkobrodsku už se takto rychlost měří na dvou místech u Chotěboře (modré značky)

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz