POZOR! 9 triků obchodníků! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 16. dubna 2024

Svátek slaví Irena, zítra Rudolf

POZOR! 9 triků obchodníků!

Ilustrační foto
Ilustrační foto (istock.com)

Slova sleva, akce, zadarmo, gratis, výprodej nebo třeba spojení »již od« na nás působí v obchodech jako magnet. A to moc dobře vědí i obchodníci, kteří toho využívají. Proto pro vás Aha! spolu s právníkem Lukášem Zeleným sestavili devět triků, které na nás prodejci zkouší.

1. Sleva nemusí být vždy výhodná

Každý by nejraději nakoupil co nejlevněji... Obchodníci s tím pracují a nasazují různé slevové akce. „Spotřebitelé si však často neuvědomují, že samotné poskytnutí slevy či její výše ještě nic nevypovídá o tom, jestli je nabídka výhodná, či nikoliv,“ upozorňuje Lukáš Zelený s tím, že prodávající si mohou ceny stanovovat velice volně a určité zboží či služba může být u jednoho prodejce i s 50 % slevou dražší než u druhého, který žádnou slevu nedeklaruje. Důvod? Druhý obchodník zboží a služby prodává s nižší marží!

2. Nikdo vám nedá nic zadarmo

Ještě zajímavější než slovo sleva může být pro většinu lidí zdarma! Podle Zeleného by v tu chvíli neměl spotřebitel jásat, ale naopak zpozornět! „Podnikání je ze své definice činností konanou za účelem dosažení zisku. V okamžiku, kdy je něco poskytováno zdarma, musí se náklady na dárek i zisk posbírat z prodeje jiného zboží a služeb,“ hodnotí právník. Tedy… Vysoká hodnota dárku, který máte při nákupu obdržet, může být značně nadhodnocena. Nebo ho zároveň můžete zaplatit samotným nákupem, kdy z vás obchodník vytáhne vyšší cenu.

3. Odmítnutí předvedení výrobku = varovný signál

Pokud vám prodejce odmítne ukázat, předvést daný výrobek a vysvětlit jeho funkce, berte to jako varovný signál a raději vyrazte do jiného obchodu. Na předvedení máte totiž ze zákona nárok!

4. Požadujte záruku i na dárek k nákupu

Zákonná záruka se na dárky nevztahuje. Je tu ale jeden háček, který by si měl spotřebitel ohlídat. „Na otázku, zda zákonná záruka platí i v případě, kdy je k získání dárku spotřebitel motivován nákupem, se odpovědi liší. Vyžadujte proto při nákupu potvrzení záruky také na zboží, které prodávající prezentuje jako »dárek«, »zboží zdarma« nebo »gratis«,“ radí Zelený.

5. Omezená záruka pouze u vadné věci

Tenhle trik používají obchodníci často. Ani v případě výprodejů nelze smluvně krátit zákonná reklamační práva zákazníka. „Jedinou výjimkou by bylo, pokud by výrobek byl prodáván se slevou pro výskyt určité vady. Na tuto vadu musí být spotřebitel při nákupu upozorněn,“ komentuje právník. Tato vada by podle něj měla být uvedena na prodejním dokladu a pak by se na ni záruka nevztahovala...

6. Vždy si vyžádejte paragon

Pamatujte, že pokud o to požádáte, musí vám prodejce vystavit kupní doklad, tedy paragon! Nenechte se odbýt výmluvami typu: „zboží je ve výprodeji, to nedáváme“, nebo třeba větou: podle interního předpisu se paragon neposkytuje...

7. I při vrácení zboží zůstane doklad o koupi

Pokud se rozhodnete vrátit zakoupené zboží, musí vám prodejce ponechat smlouvu doklad o koupi (paragon) jako potvrzení o vzniklé kupní smlouvě. „Stejně tak při stornu smluv si obě strany původní smlouvu ponechají a na všech kopiích vyznačí její zrušení anebo ještě lépe zrušení smlouvy sepíší na samostatnou listinu a každá strana obdrží stejnopis,“ popisuje Lukáš Zelený.

8. Jak postupovat při škodě, kterou způsobíte?

Může se vám stát, že zavadíte o nějaký výrobek a ten se rozbije. V tu chvíli má prodávající nárok na úhradu škody. „U hodnoty zboží se vychází z prodejní ceny, u škody na zařízení provozovny musí podnikatel zákazníkovi prokázat pořizovací cenu a stáří věci, například fakturou,“ zmiňuje Zelený a rovnou upozorňuje na další trik prodejců: „Postup typu „za rozbitou sklenici účtujeme stovku“ je neoprávněný, i když zákazník je s informací předem obeznámen.“ V případě, že poškozený obchodník je plátcem DPH, nesmí při vymáhání škody požadovat i daň.

9. Pozor na slova: až, nejvýše, maximálně, od...

Až vyrazíte do obchodu, zkuste se nenechat nalákat na unáhlený a nepromyšlený nákup jen kvůli tomu, že se někde objeví slova »až, nejvýše nebo maximálně«. Pokud někde visí nápis „slevy až 80 procent“, tak v praxi to může být u většiny zboží mnohem méně... Dalším trikem je pohrávání si se slovním spojením »ceny již od«. Za tuto cenu bude nabízeno jen něco, buď málo kusů, nebo něco, co je třeba »okleštěné« o další služby, či doplňky.

Víte, že...

...15. března si každý rok na celém světě spotřebitelé připomínají světový den svých spotřebitelských práv?

...právě v tento den v roce 1962 vyhlásil americký prezident J. F. Kennedy čtyři základní zásady spotřebitelských práv?

...následně byl v roce 1983 právě tento den vyhlášen Světovým dnem spotřebitelských práv, který vyhlásila celosvětová spotřebitelská organizace (Constumers International)?

Přečtěte si
kristýna ryglová
15. 2. 2023 • 20:10

Taky miluju nakupování a jak je něco zlevněné, tak to musím mít, i když to ve výsledku ani nepotřebuju . Zlatě, když nechodím do obchodů . I když ani to není záchrana, protože jsem objevila slevové kupóny na http­://ku­ponoz­droj­.cz/ , se kterými se taky nakupuje jedna radost .

Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.