19. 3. 2020 07:46 − 2986× − 0

Francouzi stihli sezónu odstartovat

Strašák jménem koronavirus obchází Evropu a kromě většiny sportů paralyzuje samozřejmě i rally.

Většina podniků se odkládá, některé jsou rušeny a nikdo dnes v podstatě není schopen odhadnout, jak rychle se situace bude normalizovat. A jelikož se dá hned záhy očekávat ekonomická krize, svět rallysportu pak může vypadat docela jinak než doposud. Francouzi měli na uplynulý víkend naplánovaný první podnik jejich asfaltového mistrovství a ten se dost překvapivě nakonec odehrál. Citroën po stažení svého továrního týmu z královské kategorie WRC přelil síly do projektu C3 R5. Už vloni na tomto speciálu hodně zapracovali a dnes to vypadá, že už je jeho technická stránka o dost lepší než na začátku. Zároveň vidíme nemalý nárůst těchto speciálů od světové až po národní úrovně. Francii samozřejmě nevyjímaje. C3 R5 dominovala tomuto mistrovství už vloni a předloni. Mistrem se s její pomocí stal Yohan Rossel, který letos zamířil do WRC3. Vicemistr Yoann Bonato, který C3 R5 k titulu dovezl o rok dříve, ale zůstává a objevil se už na startu úvodní soutěže. Quentin Gilbert loňskou sezónu strávil ve vozech R5 koncernu Volkswagen a stal se třetím nejlepším mužem sezóny. Pro letošek však spojil síly s domácím koncernem PSA a usedne do stejného speciálu jako Bonato.

Stejným směrem jako Gilbert zamířil Belgičan na francouzských asfaltech William Wagner, když Volkswagen vyměnil za Citroën. První start s novou technikou si odbyl doma na Rally van Haspengouw a předvedl tam hodně dobrý výkon. Uvolněnou sedačku v Polu GTI R5 stáje Seba Loeba v Rallye Le Touquet vyplnil Stéphane Lefebvre. Volkswagen bude letos dělat parťáka i Quentinu Giordanovi, který poslední dvě sezóny strávil za volantem Hyundaie. Speciály korejské značky ve Francii nejsou úplně vyhledávané zboží, na úvodní soutěži se objevily jen dva exempláře a lepší výsledek se dal očekávat snad jen od Ludovica Gala. Překvapivě malým zájmem se musí spokojit i česká Škoda. Jinde oblíbené a úspěšné Fabie R5 odstartovaly jen ve třech provedeních. Eric Mauffrey a Patrick Rouillard jsou však už starší generací jezdců a boj o nejvyšší posty se od nich už bohužel moc očekávat nedá. Na opačné straně věkového spektra se nachází junior Jean-Baptiste Franceschi, který letos bude v šampionátu vodit odměnu za vítězství ve Volantu Peugeot, Citroën C3 R5. Na dvojitý šíp vsadil místo původního okřídleného šípu Pierre Roché.

Nejrychleji do soutěže vlétnul Lefebvre. Vyhrál obě úvodní zkoušky, ale pak v té třetí poslal svůj Volkswagen do příkopu. Jak rychle začal, tak rychle skončil. Na následky havárie musel z rally, na rozdíl od Lefebvra až v závěrečné sekci, odstoupit i další pilot Pola Mathieu Arzeno. Tou dobou mu patřila sedmá příčka. Lídrem rally se po Lefebvrově nehodě stal Gilbert, ovšem musel si dávat velký pozor, když mu na záda dýchal Belgičan s dalším Citroënem. Wagner vyhrál RZ 6 a dotáhnul se půl vteřiny za vedoucího jezdce. Závěr etapy už ale znovu patřil Gilbertovi, který si tak etapový triumf nenechal vzít a do sobotního zápolení si odvezl náskok 5,9 sekundy. Radovat se po pátku museli u Citroënu, když jejich speciálům patřilo kompletní pódium. Bonato v prvních dvou zkouškách doplatil na ztrátu výkonu a odpoledne musel svou ztrátu stahovat. To se mu dařilo, odstup stlačil pod osm sekund a ještě vyšplhal mezi nejlepší trio. Proti silné konkurenci pětadvaceti speciálů R5 vyrukoval se svou Fiestou RS WRC místní jezdec Eric Brunson a první den zakončil na čtvrté příčce.

Zajímavé techniky se na startu šedesátého ročníku známé soutěže objevilo vícero a velkým tahákem byl hlavně debut nových speciálů Alpine A110 R-GT. Cédric Robert se zapojil díky Rally2 do druhé etapy a v jejím závěru se pravidelně umisťoval v top ten. Desátou příčku nakonec obsadil i v etapovém hodnocení. Druhou Alpinu dostal do rukou Francois Delecour. Nový vůz veteránovi fungoval bez problémů a dovezl jej až na solidní jedenácté místo. Organizační renonc notně zdramatizoval situaci hned v sobotu ráno. Při tréninku absentující šikana přivodila v ostrém průjezdu Gilbertovi ztrátu skoro půl minuty. Ta jej srazila až na páté místo. Wagner z incidentu vyšel lépe, ztratil jen 12,6 vteřiny a zůstal druhý. Do čela se vyhoupnul na zkoušce nejrychlejší Bonato. V další zkoušce však chyboval, přetočil se a jeho náskok se snížil na pouhých 3,4 sekundy. Wagner se hodně snažil, lídra se držel, ale pak v poslední zkoušce dopolední sekce u svého Citroënu urval pravé přední kolo. Gilbert po incidentu s šikanou chyboval i v RZ 10, kde se přetočil a nechal si zhasnout motor. Následoval pád na šesté místo. Z toho se i přes další přetočení nakonec dostal aspoň na čtvrté místo. Už ráno pršelo, ale odpoledne déšť ještě přidal na intenzitě a do toho bylo na trati spousta vytahaného bláta. Bonato ztrácel čas kvůli problémům s nefunkčními stěrači a další ztrátou výkonu, ale vedení si udržoval. Před závěrečnou dvojicí zkoušek se však 6,3 sekundy za jeho záda dotáhnul Brunson. V předposlední zkoušce pilot Fiesty RS WRC chyboval, přetočil se a pořádně svůj vůz pocuchal. Nakonec si druhé místo udržel jen se štěstím, když jej od třetího Giordana dělilo pouhých 1,4 sekundy. Start s novou technikou se mu tak ve výsledku podařil. Bonato i přes všechny ty technické obtíže nakonec dojel až do cíle a na začátku domácí sezóny oslavil první triumf.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!