Zbytné činnosti mizí z trhu. Řada lidí na volné noze čelí velkým problémům

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Ilustrační foto
Ilustrační foto
3
Fotogalerie

Dopady nouzového stavu, který vyvolala pandemie koronaviru, těžce pociťují freelanceři. Lidé na volné noze, kteří se věnují firemní propagaci, průvodcovským a dalším službách, v současnosti často žijí z úspor, nebo se hlásí na úřadech práce. V ohrožení jsou nyní především lidé, kteří se osamostatnili teprve nedávno. 

„Podnikání těch, co jsou na volné noze déle, je obvykle na nečekané situace lépe připravené. Často kombinuje více příjmů od klientů z různých oborů a díky tomu je odolnější vůči tlakům na snižování ceny i riziku výpadku příjmů,“ popisuje situaci Robert Vlach, zakladatel portálu Navolnenoze.cz.

„Současnou pandemii bych přirovnal k situaci, kdy jedete po dálnici 150, před vámi se stane nehoda a vy dupnete na brzdy. Lidé na volné noze a podnikatelé obecně jsou, obrazně řečeno, v kontrolovaném brzdném smyku s jasnou prioritou. Zpomalit bezpečně a přežít,“ dodává Vlach.

Průvodci končí

Mezi prvními pociťují krizi také poskytovatelé služeb, které mohou lidé snadno obětovat. „Od karantény je ateliér prázdný a příjmy nulové,“ říká například fotografka Eva Bebko, která se specializuje na snímky těhotných žen a čerstvých maminek. S problémy se potýká i fotografka Alice Dix, která měla řadu zakázek v Londýně.

Do obdobné situace se dostali také samostně výděleční průvodci, kteří se ze dne na den ocitli bez jakéhokoli příjmu a delší období bez turistů pro ně bude v řadě případů likvidační. Podle předsedkyně Sdužení průvodců Jany Mecnerové nyní jen pražští průvodci, kterých je zhruba tisícovka, přicházejí o přibližně dvacet milionů korun za měsíc. Mnozí průvodci za současné situace přerušují nebo ukončují živnost a hlásí se na úřadech práce. Obdobně jsou na tom i freelanceři, kteří se zabývají pořádáním firemních akcí a propagací restaurací.

On-line obchod žije

Úbytek zakázek a klientů zatím naopak nepociťují samostatní odborníci na on-line marketing. Na internet se totiž v době pandemie masivně přesouvá obchod. „V době koronakrize se řada firem snaží transformovat byznys, a proto potřebují nové aktivity promovat. Je důležité, aby krize netrvala příliš dlouho. Pak by se trh mohl dostat do obřích finančních potíží,“ říká expert na online marketing Ondřej Vácha.

Jeho slova potvrzuje i další PR manažer Vladimír Michna, když říká, že spolupráci v oblasti public relations a marketingu firmy ve velkém zatím neruší, jde pouze o jednotky případů. V souvislosti s vládními opatřeními také mnohé firmy vyhledávají pomoc s krizovou komunikací. „Takže zakázek je paradoxně ještě víc. Navíc firmy potřebují více komunikovat aktuální témata jako dočasný přechod z fyzického prodeje na online,“ říká PR manažer Vladimír Michna.

A o nutnosti přechodu na internet v době pandemie hovoří i další freelancer v oboru digitálního marketingu Jan Matějka. „Oblast online marketingu roste, na jednom e-shopu jsme dosáhli tržeb na úrovni období před Vánoci. Ostatní klienti se snaží zatím nic moc neměnit, ale u nadnárodních společností očekávám osekávání marketingových rozpočtů. Co se týče placení, zatím jsem změny nezaznamenal, ti co platili dobře, tak platí dál, hříšníci jsou hříšní i nyní,“ říká.