Vláda premiéra Andreje Babiše se chlubí opatřeními, která mají malým firmám a živnostníkům pomoci překonat výpadky příjmů v době utlumení hospodářství kvůli boji s epidemií koronaviru. Podnikatelka Markéta Wolfová, jejíž rodina provozuje Profitaxi, ale upozorňuje, že na tisíce postižených firem, včetně té její, se státní pomoc nevztahuje, ačkoli na ně omezení dopadají stejně jako na hotely či restaurace.

Značku Profitaxi, jeden z největších taxi dispečinků v Praze, provozuje společnost Profesional Taxi, kde je Wolfová jednatelkou. Firma má roční obrat asi 70 milionů korun a spolu se sesterskou dopravní firmou Vozeko zaměstnává asi 45 stálých zaměstnanců. Profitaxi dává práci řidičům s koncesí na provozování taxislužeb.

Stát se snaží například programy Antivir nebo COVID pomáhat různým skupinám firem podle dopadu omezení na jejich byznys. Jednatelka Profesional Taxi Wolfová ale tvrdí, že pravidla na získání bezúročného úvěru s podporou státu jsou příliš komplikovaná a podmínky se rychle mění. Program Antivir na kompenzaci platů podle ní není férový pro všechny postižené výpadkem turistického ruchu. A na její firmu se donedávna vůbec nevztahoval.

"Já už ve státní pomoc příliš nevěřím. Mám vůbec jistotu, že stát v našich žádostech nenajde nějakou skulinku, aby nám peníze z nějakého důvodu nedal?" říká Wolfová v rozhovoru pro HN.

Podle ní nedává stát jasné informace, co musí firma nebo podnikatel splňovat, aby na pomoc dosáhli. "My, co jsme navázáni na cestovní služby, přestože nejsme zavření, máme stejný problém jako hotel nebo cestovní kancelář. Bude tady spousta firem, kterým stejně nikdo nepomůže," říká.

Šestačtyřicetiletá Wolfová a její přítel koupili taxi­ dispečink v roce 2004. Od té doby se několikrát vypořádávali se změnami regulace odvětví. Utratili miliony za nové vysílačky fungující na změněné frekvenci, museli si poradit s hospodářskou krizí před 12 lety, s konkurencí v podobě Uberu… Největší zásah do byznysu ale přinesl koronavirus.

"Tak jako nikdo nejezdí MHD, ruší se vlaky a je uzavřené letiště, nikdo nejezdí taxíky. Od poloviny března nám spadl obrat téměř na nulu," říká Wolfová. Strach lidí z používání taxislužeb podle ní vzrostl, když představitelé státu oznámili, že mezi prvními nakaženými Čechy je i řidič on-line taxislužby Uber. "V tu chvíli nás zákazníci škrtli − v podstatě ze dne na den."

Wolfová říká, že její firma vyplatila 20. března svým zaměstnancům plnou únorovou výplatu, ale to už do firmy od zákazníků a partnerů přestaly chodit peníze − včetně plateb od řidičů či pronájmů za vozy.

Podle Wolfové se firma nejprve pokoušela získat peníze ze státních programů, nabízených Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou. Jedním z nich je například bezúročný provozní podnikatelský úvěr pro firmy zasažené koronavirem v rámci programu COVID I. Žádost o úvěr je ale nesmírně složitá a program se uzavřel dřív, než žádost Profesional Taxi vůbec přišla na řadu. Následný program COVID II se zase nevztahuje na pražské firmy a plánovaný COVID III ještě nebyl vypsán. Programy navíc nepomohou Profesional Taxi s placením měsíční splátky asi 1,5 milionu korun za úvěr, neboť jsou určeny na hrazení výplat nebo nájmů, říká jednatelka.

"Stát mě tlačí, abych si vzala úvěr, ale já i spousta dalších podnikatelů si prostě úvěr brát nechceme. Nikdo netušíme, co v budoucnu bude. Co když za rok nebudu mít z čeho ho splatit?" říká.

Státní program Antivir má zase pomáhat firmám podle míry omezení s výplatami. Firmám pokryje 60 nebo 80 procent takzvané superhrubé mzdy vyplácené zaměstnancům v karanténě nebo při zavření byznysu. Protože je firma Profesional Taxi zasažena nepřímo, vztahuje se na ni jen šedesátiprocentní pokrytí.

Wolfová je skeptická i k odsunutí povinnosti podání daňového přiznání do června firmám − dodavatelé jako ŠkoFin a další stejně pro uzavření kontraktů daňové přiznání nebo předběžný hospodářský výsledek vyžadují.

"Každý rozumný podnikatel musel myslet i na zadní kolečka, protože nás neustále připravovali na ekonomické ochlazení. Ale nikdo není připravený na tři měsíce s nulovými příjmy," říká. "Jestli nás stát nechá v tom, v čem jsme, tak mu pošleme na úřady práce ne milion lidí, ale rozhodně víc," dodává.

Mezitím se zaměstnanci dispečinku Profi Taxi stali jakousi informační linkou. Sledují vývoj událostí, ministerské weby a novinky sdělují partnerům, zákazníkům a řidičům. Wolfová také řekla, že nakoupila čtyři šicí stroje a pracovnice infolinky šijí ve volném čase roušky, které rozdávají řidičům.