Obchvat kolem Budějovic je ve skluzu, chybí stavaři ze Slovenska i Švédska

  14:42
Koronavirus a přijatá opatření mají dopad i na dokončení dálnice D3 kolem Českých Budějovic. Protože se na ní podílejí i zahraniční firmy, posune se otevření obchvatu z roku 2022 na rok 2023. Stavba má i další problémy. Zpozdit se mohou i další zásadní investice v regionu. Kraj některé zakázky odsune.

Dálnice D3. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Když jedete blízko stavby dálnice D3 kolem Českých Budějovic, vidíte, že se tam pracuje. Jenže i na tuto obří miliardovou akci už doléhají komplikace související s koronavirem. A mohou způsobit i několikaměsíční zdržení.

Zhotovitelé tak teď například nemohou počítat s některými slovenskými dělníky, což dělá na části D3 celou jednu směnu se 44 lidmi.

„Pak měla například švédská firma na D3 začít budovat visutou mostní konstrukci, jenže ta teď také nemůže dorazit, a to včetně materiálu určeného pro stavbu,“ upozornila Vladimíra Hrušková, šéfka budějovické správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

V aktualizovaných informačních letácích ŘSD z letošního března už je termín dokončení obou úseků Úsilné – Hodějovice i Hodějovice – Třebonín posunutý na rok 2023. Loni při zahájení to přitom byla přibližně polovina roku 2022. „Některé věci se dají dohnat. Současné události však určitě budou mít vliv. Důležité je, že práce pokračují,“ uvedla Hrušková.

Problémů na stavbě je více a za zdržením jsou také technické důvody a hydrogeologické podmínky především v oblasti tunelu Pohůrka.

Zpozdit se může i modernizace železnice

Zdržení nejspíš nastane i u rozdělaných akcí na železnici. Pro Jihočechy je důležitá modernizace koridoru na trase Budějovice – Praha, kde se to může projevit u úseku Sudoměřice – Votice. Potvrdil to mluvčí Správy železnic (SŽ) Marek Illiaš. 

„Máme informace od firem, že vzhledem k aktuální situaci nejsou schopné pracovat s plnými počty zaměstnanců. Nemusí mít k dispozici potřebné materiály a výrobky. Upozorňují nás na možné posuny smluvních termínů. Je zřejmé, že se jim nevyhneme,“ konstatoval Illiaš. 

Zatím nedokáže upřesnit, jak velké zdržení nastane a jaké to bude mít finanční dopady. Pro železnici tím vzniká problém i v tom, že jsou přesně naplánované doby výluk a posun staveb je může narušit.

Naopak roky plánované zahájení rekonstrukce nádražní budovy v Budějovicích za stovky milionů má začít podle plánu letos v květnu, pokud nenastanou problémy při výběrovém řízení. Stejné je to i s proměnami výpravních budov v Písku a Veselí nad Lužnicí, kde je spuštění prací v plánu v září. 

Také Jihočeský kraj očekává, že například s obchvatem Strážkovic na Českobudějovicku za více než 140 milionů korun začne v červnu. „To je akce, kterou mají 115 miliony korun pokrýt fondy EU. A právě tyto dotační projekty rozhodně nehodláme odkládat, abychom o peníze nepřišli,“ vysvětlil náměstek hejtmanky Josef Knot. 

Podobné je to třeba i se silnicí s názvem Jižní tangenta na okraji Budějovic, jejíž první polovina má mimo jiné spojit dálnici D3 s mezinárodní silnicí E55. Hejtmanství má také budovat i další napojení směřující k D3. „Tady nyní vyvstává otázka, zda některé neodsuneme s tím, jak bude později dokončená i samotná D3,“ navázal Knot.

On, ale i další náměstci a politici z vedení Jihočeského kraje nyní hledají, kde v rozpočtu ušetřit. Na úřadu očekávají, že jen na příjmech z daní může být letos rozpočet nižší o 300 až 400 milionů korun. 

„Proto máme za úkol hledat projekty, které mohou prozatím počkat. Seznam bych měl mít zpracovaný ještě tento týden. Budou to třeba některé opravy silnic, které nejsou úplně neodkladné,“ dodal Knot.

Někteří z oslovených také zmínili, že omezený pracovní režim na úřadech může mít dopad na přípravu akcí. Bude třeba déle čekat na povolení. Vznikne tak dominový efekt, že jedna událost bude mít negativní vliv na další.

Autor: