Společnost Henkel a obchodní řetězec Lidl si prostřednictvím elektronických strukturovaných zpráv posílají faktury. Brzy k nim přibudou také objednávky. Henkel, pod který vyrábí například prací prášek Persil, spárovací hmotu Ceresit nebo kosmetiku Schwarzkopf, se tak přiblížil k cíli, aby 100 % jeho dokladů s odběrateli procházelo přes EDI komunikaci.
Elektronickou výměnu dokladů začaly Henkel a Lidl společně řešit v říjnu 2019. Dnes si prostřednictvím EDI (electronic data interchange) posílají všechny faktury a na Slovensku také objednávky. V Česku půjdou první ostré EDI objednávky v průběhu dubna.
„Lidl byl poslední z našich velkých odběratelů, se kterým jsme EDI neměli zavedené. Tím, že se to teď podařilo, máme zapojené téměř všechny odběratele. Zbývají nám dva menší, se kterými je možnost využít službu Orion eFakturace od Gritu, kdy pošleme z našeho systému fakturu v EDI formátu a zákazník ji obdrží jako elektronicky podepsané PDF,“ uvádí Eva Malíková, EDI/ECR project manager ve společnosti Henkel.
Prospěch pro oba
Zapojení Lidlu do EDI komunikace považuje za úspěch, ze kterého budou těžit obě firmy. „Nám pomohou především objednávky, Lidl zase nejvíce vytěží z faktur. My díky EDI rychleji zpracujeme objednávky, nedochází k záměně zboží, což je výhodou pro zákaznický servis. V Lidlu zase díky EDI fakturám nemusí doklady ručně přepisovat – faktura se jim automaticky načte a propíše do podnikového systému,“ pokračuje Eva Malíková.
Samotnou implementaci považuje za bezproblémovou, čemuž napomohl jak speciální portál Lidlu, tak i podpora ze strany dodavatele EDI řešení, české firmy Grit. „Lidl má pro zavádění EDI s dodavateli vlastní portál, nazývá jej Self EDI Portal. Ten nás po registraci přehledně provedl celým procesem, přes všechna nastavení a testování správnosti dokladů až k ostrému startu,“ popisuje Eva Malíková. Oceňuje také podporu ze strany Gritu a hlavně pomoc s technickými detaily.
Následovat mají další
Příklad Henkelu může být vzorem i pro ostatní dodavatele Lidlu, kteří by s řetězcem rádi komunikovali pomocí EDI. „Takový dodavatel se musí nejprve domluvit s Lidlem na registraci do Self EDI Portalu, ale po této registraci už je proces velmi rychlý. Například otestování správnosti dokladů je často otázkou jen pár hodin a důležitý je také přehled, který díky portálu nad celým zapojením máte. Jestliže by takový dodavatel potřeboval pomoci s nastavením, jsme samozřejmě k dispozici,“ dodává k tomu David Reichel, produktový manager řešení Orion EDI ve společnosti Grit.
Elektronizace výměny dokladů firmě Henkel nečekaně pomáhá i s aktuální situací, kdy se celý svět vyrovnává s epidemií koronaviru. „I když jsme všichni na home office, na tok dokladů to nemá vliv. Víme ale o případech, kdy firmy musejí na svou pobočku přijmout třeba studentku, která pak s rouškou nebo respirátorem na recepci vyřizuje faktury,“ uzavírá Eva Malíková.