8. 4. 2020 19:15 − 2567× − 0

Strojem času do historie – Kypr 2004

Z rychlých a plynulých novozélandských tratí se šampionát přesunul na drsné kyperské cesty plné obřích kamenů.

Soutěž, která si hned při svém debutu v MS v roce 2000 vydobyla pozici nejpomalejší světové rally, byla každým rokem hodně drsnou zkouškou fyzické připravenosti posádek a odolnosti jejich vozů. Jako největší favorit na start soutěže dorazil Petter Solberg, který projel náročnými kyperskými testy nejrychleji rok předtím. Teď navíc startoval jako vítěz předcházejícího podniku a s minimálním odstupem za vedoucím Märtinem. Ten sice na Kypru získal nejlepší výsledek v roce 2000 ještě se soukromou Toyotou Corolla WRC, na druhou stranu s Fordem Focus WRC 03 vyhrál obdobně těžkou Acropolis Rally 2003. Vzít si vedoucí příčku v šampionátu zpátky chtěl Sébastien Loeb s Citroënem Xsara WRC a určitě se mu dávaly na vítězství větší šance než Marcusi Grönholmovi. Peugeot 307 WRC se jako nerozbitný vůz v dosavadním průběhu sezóny rozhodně nejevil a Fin tamní soutěž dokončil pouze jednou. Atypický ročník 2002, kdy se jezdilo v hodně rozbahněném terénu, však s 206 WRC po problémech Colina McRae opanoval.

V roce 2004 se kyperská soutěž těsně před startem dostala do velkých potíží. Trajekt převážející soutěžní techniku, servisní zázemí i vozy pro seznamovací jízdy se o několik dnů zpozdil a organizátoři se už připravovali na variantu zkrácení podniku do dvou etap. Posádky se mezitím na obhlídku tratě vydaly s pronajatými vozy SUV, což pro ně nebyl zrovna ideální stav. Na druhou stranu tratě nalezly snad v nejhorším stavu od roku 2000. Technika nakonec přeci jen byla připravena ke startu včas a posádky mohly absolvovat už úvodní shakedown. To moc s povděkem nekvitoval Mikko Hirvonen, který tam vylétl se svým Subaru Impreza WRC ’04 mimo trať a jen se štěstím jej nezničil. Prvním odstoupivším se nakonec stal Francois Duval, když jeho Ford Focus WRC ’04 už na prvním testu přišel o levé přední kolo. Druhý Ford v rukou Markko Märtina si vedl o poznání lépe a na první zkoušce porazil o 16,7 sekundy Loebovu Xsaru. Sainz v druhém Citroënu byl ještě rychlejší, i když zlomil pádlo pod volantem a následně musel řadit pákou. Druhý nejrychlejší čas v náročném prvním testu zaznamenal Harri Rovanperä, ale po problémech s obutím Peugeotu se v dalším testu propadnul na třetí místo za svého kolegu Grönholma. Ten zvolil opatrnější přístup, což se na rozbitých tratích mohlo jedině hodit. Solberg začínal tam, kde na Novém Zélandu skončil. Do poledního servisu si ale dovezl nic neznamenající náskok 4,9 vteřiny.

Druhý průjezd těžkým úsekem Lagoudera zvládnul nejrychleji Grönholm, ale do cíle dorazil bez spojky a jeho další osud v soutěži visel na vlásku. A to se přitom Fin stal po RZ 4 vedoucím mužem. Solberg musel v průběhu zkoušky dvakrát zastavovat kvůli přehřívání svého Subaru a čtyřminutové manko jej srazilo na osmé místo. Ani Nor nevěděl, zda se neblíží jeho konec v soutěži. Neblížil, nebo tedy rozhodně ne v pátek. Úřadující mistr světa i v další zkoušce musel občas zastavit, ulevit přehřátému motoru a pustit před sebe další jedoucí vůz. V soutěži ale pokračoval a etapu zakončil jako jedenáctý. Devět a půl minuty je hodně času, na rozbité soutěži typu Kypru to ale neznamená konec nadějí na solidní bodový příděl. Absolutorium však zaslouží Grönholm. Provizorní oprava spojky se nepodařila a Fin tak musel opatrně a pomalu odjíždět ze startu zbylých dvou rychlostních zkoušek a ještě se modlit, aby mu v nějakém místě nezhasnul motor. Šikovný dvojnásobný mistr světa to zvládnul, dojel až do večerního servisu a ještě si udržel vedoucí příčku. Záda mu před sobotou kryl týmový kolega Rovanperä a na třetí místo se posunul Loeb. Ten překonal napřed Märtina a pak se dostal i před Sainze, který si hned na první zkoušce této sekce zničil pneumatiky a pak musel zvolit opatrnější jízdu. Po faux pas jeho týmu se špatným označením gum v Mexiku už ale je El Matador na jízdu s totálně sjetou pryží zvyklý.

Nečekaný double stáj Peugeotu moc dlouho neudržela a mohly za to technické potíže tolikrát proklínané převodovky. Rovanperä při podřazování nemohl zařadit druhý stupeň a zejména v technických pasážích, kterých je na Kypru přehršel, hodně ztrácel. Do servisní přestávky tak už přijížděl až jako pátý, 7,7 sekundy za Sainzem. O jeden rychlostní stupeň přišel i Loeb, ovšem s absencí jedničky v převodovce byl schopen dál zajíždět kvalitní časy a posunout se na uvolněnou druhou příčku. Grönholmovo sobotní dopoledne se odehrávalo celkem v poklidu a největší vzrušení mu přinesla guma uvolněná z ráfku. Zato u Mitsubishi už začali v poledne balit stany. V porovnání se Zélandem udrželi své vozy v soutěži daleko delší dobu, až do její poloviny. Pomalu jedoucí Lancer WRC04 Kristiana Sohlberga budil obavy už v průběhu RZ 8 a s porouchaným motorem nakonec nedojel ani do jejího cíle. Gilles Panizzi dokončil i následující devátou zkoušku, ale za jejím cílem zůstalo jeho Mitsubishi nehybně stát se stejným problémem, poruchou motoru.

Solberg v sobotu vyhrál většinu rychlostních zkoušek a během stahování páteční ztráty se už procpal do bodované osmičky. V neděli ráno přeskočil nejrychlejšího soukromníka Janne Tuohina a posunul se za záda týmového kolegy Hirvonena. Stejně jako v Mexiku tak nastala situace, kdy se u Subaru schylovalo k týmové režii. Stejně jako v americkém podniku ale nakonec vše vyřešil Hirvonen přímo na trati. V druhé nedělní zkoušce chyboval v pravotočivé zatáčce a narazil do kamenného náspu u cesty. S poškozeným řízením musel absolvovat kromě této ještě další zkoušku a jeho náskok se o několik minut zmenšil. Solberg pak v závěrečné sekci přeskočení týmového kolegy jednoduše dokonal vlastními silami a po předposledním testu už byl šestý. Rovanperä sobotní etapu dokončil po ranních potížích jako pátý, ale před nedělním závěrem ještě nic neměl v kapse. Vyměněná převodovka začala opět zlobit a mechanici Peugeotu si v sobotu večer střihnuli její další výměnu. Jelikož podle nových pravidel nebylo možné během jedné rally použít více než dvě převodovky, do Finovy 307 se vrátilo původní ústrojí. To, že Rovanperä celou soutěž dokončil, se ukázalo za daných podmínek jako malý zázrak.

Na čele pořadí gradoval zajímavý duel o druhou příčku mezi Loebem a Märtinem. Pilot Fordu v závěru druhého dne vrazil do kamene a poškodil řízení, jeho odstup za soupeřem ale vzrostl jen na 10,7 sekundy. V neděli spolu oba dva znovu sváděli velmi těsné souboje, během kterých Estonec stále tahal za kratší konec. Aby té dramatičnosti nebylo málo, v první zkoušce závěrečné sekce z převodovky Focusu začal vytékat olej a Märtin se musel jen modlit, aby se mu podařilo dokončit. Stejně jako Rovanperovi se to povedlo i jemu a za Loebem nakonec zaostal o čtvrt minuty. Grönholm překvapivě neměl v plánu na kamenité trati taktizovat a hned ráno francouzskému soupeři zasadil tvrdou ránu. Nadělil mu na první zkoušce 17,5 vteřiny a tím takřka zdvojnásobil svůj náskok. Premiérové vítězství rudého zlobivého dítka bylo na dosah. Grönholm svou velrybu skutečně dotáhnul vítězně do cíle a u Peugeotu propukla obrovská sláva. Corrado Provera v reakci na Finovu mexickou poznámku o naštvanosti na nový vůz jezdce donutil zodpovědět mu lehkou otázku. Jak je teď spokojen s novým vozem? S vozem tentokrát byl určitě spokojen, ale s prací týmu a hlavně tvrdým rozhodnutím komisařů nemohl být na Kypru spokojen ani Grönholm, ani Provera. Kvůli použití nehomologované vodní pumpy totiž obě 307 ze závěrečných výsledků zmizely. Nic na tom nezměnilo ani přesvědčení šéfa týmu, že pumpy byly v pořádku. Grönholm tak přišel o posun do vedení v šampionátu. Na první příčku se naopak vrátil Loeb, kterému zelený stůl přiřknul také kyperský triumf, jeho třetí z pěti úvodních soutěží sezóny 2004.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!