Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Osmiválcové Puchy 500 GE byly jen tři. A ten první se dá koupit

Aleš Dragoun
Diskuze (1)

Třída G je terénní legendou od Mercedesu. Vyrábí se ale v Rakousku a ne všechny měly slavné logo trojcípé hvězdy.

Off-road od Mercedesu zná každý. Tehdejší Daimler-Benz AG se dohodl na vývoji a výrobě s rakouskou společností Steyr-Daimler-Puch. Práce na Geländewagenu začaly v roce 1972 a mocní mužové projekt definitivně schválili o tři roky později – s místem produkce v nové továrně ve Štýrském Hradci. Ta se rozběhla 10. února 1979. Na stejném místě mimochodem vzniká dodnes, i když aktuální řada W463 ze začátku roku 2018 je už pod kabátkem radikálně předělaná, jen vypadá pořád skoro stejně jako její předchůdci. Jinou by ani nikdo nekupoval...

Kooperace německé a rakouské automobilky je důležitá i v následujícím příběhu, akorát je nutné se vrátit o více než čtvrt století zpátky. To, že vozy historicky nesly jak emblém trojcípé hvězdy, tak i ten se štítem v kruhu, je už dnes takřka zapomenuté. Se jménem Puch se prodávaly ve své domovině, samozřejmě tím míním zemi vzniku, dále pak ve Švýcarsku, ale třeba i na Slovensku. Definitivně zmizelo až před koncem století.

S pětilitrem

Nás ale zajímá jedna konkrétní specifikace. V letech 1993 a 1994 se zrodilo jen 446 kopií luxusní verze 500 GE, výhradně s dlouhým rozvorem a poháněné zážehovou V8. Puchy GE 500 však vznikly pouze tři. Ne, to není překlep! V historii géčka existovala kvanta speciálních sérií, limitovaných edic. Ale těch nejvzácnějších byly řádově desítky. Na první pohled se to nezdá, avšak v tomhle případě se jedná o naprostou raritu!

Aukční síň RM Sotheby's nabídne jeden v Essenu ve dech 24.–27. června 2020. Fialová metalíza, kterou je nalakován, se oficiálně jmenovala „ametystová modrá“ (katalogový kód DB3338). Jde o prezentační kousek z roku 1993, který používala divize Steyr-Daimler-Puch Fahrzeugtechnik pro homologaci, testování a měli ho k dispozici novináři. Objevoval se tedy nejen v časopisech, ale i v propagačních materiálech.

Žurnalistům nejsou zpravidla půjčována auta v základních výbavách: tenhle puch má šedo-černý interiér s dřevěnými dekory, přední ochranný rám, litá kola, nášlapy, vyhřívané přední sedačky s elektrickým ovládáním, tempomat, elektrické střešní okno a nouzové podélné lavice vzadu. A navíc VIN VAG46322817908717, což právě říká, že to není mercedes.

Dokumentace nechybí

Motory puchů byly pochopitelně totožné. 500 GE s netradičním emblémem na přídi tedy pohání vidlicový osmiválec Mercedes-Benz M 117 s objemem 4,97 l o výkonu 177 kW (240 k). O distribuci násobků točivého momentu 375 N.m na všechna kola se stará čtyřstupňová samočinná převodovka. Z klidu na stovku zrychluje za 10,5 s a jede 175 km/h. V dnešní době rychlých SUV žádný zázrak, jenže na první polovinu závěrečné dekády 20. věku čísla více než působivá. A navíc je géčko při vší úctě taková antiaerodynamická krabice.

162.992 km na tachometru vypadá hrozivě, ale úplně první vyrobený Puch 500 GE má za sebou nějaké to oživení, nedávný servis a samozřejmě i spoustu dokumentace. Ta jasně dokládá, o jak vzácný kousek se jedná. Cenové rozmezí pro aukci nebylo stanoveno, to však vůbec nevadí, tohle auto určitě levné nebude.

Ještě trocha historie: Osmiválec se pak vrátil v roce 1998 v modelu G 500. Steyr-Daimler-Puch se po změně majitele jmenuje Magna Steyr a německý koncern nese pouze název Daimler. Proč se po rozchodu s Chryslerem nevrátil zpět a vyškrtl příjmení toho slavnějšího vynálezce, mi dodnes zůstává záhadou. A životopis všech tří značek ze země našich jižních sousedů, které se spojily v jednu i původní propojení s „matkou“, to je téma na několik dalších článků...

Zdroje: RM Sotheby's, Motor1, Wikipedia, archiv autora

Foto: Dirk de Jager/RM Sotheby's

Aleš Dragoun
Diskuze (1)

Doporučujeme