Představte si, že technik provádí pravidelnou údržbu jaderné elektrárny. Na očích má zařízení, které detailně snímá prostředí a vytváří jeho přesnou 3D kopii. Do tohoto virtuálního světa mezitím díky speciální technologii v reálném čase vstupují inženýři a odborníci, kteří se přitom nacházejí stovky kilometrů daleko – třeba v domácí karanténě.

Společně komunikují a řeší dílčí problémy, jako by stáli u jaderného reaktoru bok po boku. 

Vydání Forbesu Zázrak

Takzvaná technologie vzdálené přítomnosti na bázi virtuální reality může být pro firmy východisko, jak ulehčit život svým lidem nejen v éře koronaviru. Alespoň si to myslí investor a někdejší privátní bankéř Jan Veverka a jeho společníci.

Fond Touzimsky Kapital, který Veverka založil v roce 2011, lije další miliony korun do firmy Pocket Virtuality, technologické společnosti, která výše zmiňovanou technologii vyvíjí. Do ní Touzimsky skrze společnost Touzimsky VR vstoupil již před třemi lety: v první fázi získal 23 procent. 

V těchto dnech však svůj podíl více než zdvojnásobí a stane se největším a majoritním akcionářem s podílem 55 procent. Bezmála pětinový podíl zůstává jednomu ze zakladatelů Janu Hovorovi, někdejšímu spolumajiteli přední vývojářské společnosti Bohemia Interactive, zbytek si ponechávají další zakladatelé.  

Vedení firmy vedle generálního ředitele Hovory posílí manažerka a investorka Lucie Brešová, známá zejména ze svého působení v obchodníkovi s letenkami Kiwi.com, kde fungovala nejdříve jako finanční a posléze i jako výkonná ředitelka. Funkci výkonné ředitelky přebírá i zde.

Navíc se stává i akcionářkou s pětiprocentním podílem, který drží prostřednictvím Touzimsky VR.

Lucie Brešová je výkonnou šéfkou technologické společnosti Pocket Virtuality.

„Osobně do projektu investuji především svůj čas a energii, moje role COO má za cíl pomoci s řízením firmy tak, abychom dokončili vývoj a nastartovali prodeje a růst firmy. COO je taková holka pro všechno, takže opět dělám zrovna to, co je potřeba. Tým je zatím maličký, o titulu to není,“ říká Brešová, která po odchodu z Kiwi.com nedávno investovala také do soukromé školky Bumble Bee.

Pocket Virtuality je sice startup, ale má za sebou už několik komerčních spoluprací, nejvýznamnějšími klienty jsou třeba Aero Vodochody, Škoda Auto a Škoda JS, se kterou například firma pilotovala virtuální údržbu v Temelíně.

„Pravidelný servis jaderných reaktorů je služba, která je z bezpečnostních důvodů vysoce specializovaná i náročná. Využití vzdálené přítomnosti ji nejen výrazně zjednodušuje, ale může ji umožnit také v čase absolutní karantény, kdy není možný přesun odborníků jinak než virtuálně a videohovor je pro technicky náročné prostředí nedostatečným řešením,“ popisuje Brešová jeden z modelových případů.

První pilotní spolupráce podle ní v loňském roce přinesly tržby v řádu jednotek milionů korun.

Nejdůležitější produkt firmy se jmenuje Fata Morgana. Právě pod tímto názvem vzniká technologie vzdálené přítomnosti určená pro výrobní, energetické a jiné společnosti, ale také třeba pro chytrá města a domácnosti. Právě od Faty Morgany si investoři slibují nejvíce.

„Dnes považujeme za samozřejmé držet v ruce krabičku, přes kterou vidíme své blízké, ovládáme e-mail, chytrou domácnost, vůz. Pokrok na úrovni hardwaru umožní přesun této komunikace do headsetu, komunikace ve 3D v reálném čase či bezdotykové ovládání strojů budou stejně samozřejmé jako dnešní videohovor,“ popisuje hlavní vizi firmy její výkonná ředitelka. Už současná obtížná situace zájem o tyto technologie pochopitelně zvyšuje.

„Fata Morgana je na tomto poli pionýrem. Vytvořit 3D sken prostředí v reálném čase a přenést ho do VR se zatím nikomu dalšímu v této kvalitě nepovedlo,“ pochvaluje si Brešová.

„Už se nám sami ozývají noví zájemci o spolupráci, takže pracujeme jak na rychlém spuštění zjednodušené verze, tak na demu Faty Morgany, aby si ji mohl vyzkoušet prakticky každý s AR brýlemi Hololens od Microsoftu,“ dodává manažerka. 

Touzimsky Kapital spravuje majetek v řádu stovek milionů korun. Nadále například drží podíl v obchodníkovi s letenkami Kiwi.com a pětinu v největším poskytovateli venkovní reklamy v regionu, skupině BigBoard. Před několika týdny také spustil vlastní mediální projekt Hrot.

Jan Veverka dříve úzce spolupracoval s někdejším šéfem ČEZ Martinem Romanem a byl náměstkem generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy.