Obnovte nástup zadními dveřmi, žádají řidiči Zlínský kraj. Bojí se nákazy

  12:42
Šoféři linkových autobusů ve Zlínském kraji nejsou spokojení s tím, že musejí od dubna zase odbavovat cestující předními dveřmi. Cítí se ohrožení koronavirem. Někteří raději „naoko“ onemocněli.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Když se v březnu v souvislosti s koronavirovou pandemií změnila pravidla pro odbavování cestujících v linkových autobusech, jejich řidiči to uvítali. Zlínský kraj rozhodl, že lidé ve vozech nebudou platit, a tedy ani nastupovat předními dveřmi. Na začátku dubna ale vrátil způsob odbavování do původní podoby, což se šoférům nelíbí.

„Je potřeba si uvědomit, že se musíme začít vracet k normálnímu životu, protože boj s koronavirem může trvat ještě mnoho měsíců,“ sdělil tehdy hejtman Jiří Čunek.

Někde ale ještě několik dní cestující neodbavovali, teď si někteří řidiči vybírají dovolenou, protože spojů jezdí méně, jako o letních prázdninách, jiní šli zase „preventivně“ na nemocenskou, aby se riziku nakažení koronavirem vyhnuli.

„U nás je na nemocenské kolem 30 až 40 řidičů. Jezdíme podle omezených jízdních řádů, takže to zvládáme, ale je to složité,“ nastínil ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

„Řidiči mají reálné obavy o zdraví. To je celkem pochopitelné, ovšem obavy má každý, kdo je někde, kde je více lidí,“ doplnil.

„Řidiči, kteří mají velký strach o sebe a své blízké, marodí. Vyřešili to tak, aby nebyli v kontaktu s cestujícími a nenakazili někoho dalšího,“ přiblížil řidič ČSAD Vsetín a člen tamních odborů Jiří Křivánek.

Podle něho i dalších šoférů hrozí, že pokud onemocní jeden řidič, mohou se nakazit i ostatní, nemluvě o cestujících.

„Když se nakazí řidiči, mohla by být ohrožená celá autobusová doprava. Zavřené přední dveře by byly bezpečnější, ale rozhodnutí kraje nezvrátíme,“ reagoval ředitel firmy Krodos Bus Luděk Ferenc.

„Každý z nás má strach, aby nenakazil sebe a své blízké. Proto by bylo lepší, kdybychom nepřišli do kontaktu s cestujícími ani s penězi,“ podotkl řidič Drahomír Ondra z Krodos Busu.

Poukázal na to, že odbavovací systémy v autobusech nejsou v takovém stavu, aby lidé mohli platit jen kartami. Řidiči si také stále stěžují na nedostatek ochranných prostředků i na to, že některé jim příliš nepomáhají. Například ochranné štíty, které si mají nasazovat při odbavování cestujících.

„Otázka je, kdo řekne, co je dostatek ochranných prostředků. Sehnali jsme roušky s nanovláknem, respirátory, dezinfekci,“ vypočítal Ferenc ze společnosti Krodos Bus.

„Podle mě dáváme řidičům nadstandardní vybavení,“ míní ředitel ČSAD Vsetín Holubář.

Šoféři chtějí více roušek

Šoféři si to ale nemyslí, chtěli by alespoň více roušek, které si podle svých slov shánějí i sami. Podle nich kraj upřednostnil ekonomiku před zdravím.

„Pokračuje stav nouze, takže bychom měli použít rozum a měla by pokračovat ochranná opatření, která mají smysl. Ve veřejné dopravě je to nastupování zadními dveřmi,“ je přesvědčený zástupce odborů ve Zlínském kraji Karel Popelka.

Kraj odmítá, že by za jeho rozhodnutím byly pouze ekonomické důvody, byť ztráty v době, kdy se neodbavovalo, spočítal na 300 až 600 tisíc korun denně.

„Opatření jsme zavedli z důvodu primární ochrany zdraví v období nejrazantnějšího nástupu koronaviru. Když začali mít zaměstnavatelé možnost vybavit řidiče pomůckami, vrátili jsme se ke standardnímu vztahu. Je na dopravcích, aby své zaměstnance vybavili, dali jsme jim na to čas a prostor,“ vzkázal náměstek hejtmana přes dopravu Pavel Botek.

„Nevidíme důvod, abychom dělali výjimky pro dopravce, abychom nějak doplnili smlouvy. Za hazard současný stav nepovažujeme,“ tvrdí Botek.

Také Zlínský kraj řidičům dodal nějaké ochranné prostředky. „My si platíme službu a oni ji mají vykonávat. My jim zaplatíme 100 procent jejich nákladů a oni vyberou jízdné,“ řekl před pár dny ČTK Čunek.

Tržby z nasmlouvané autobusové dopravy jsou potom příjmem kraje. „Není možné, aby se zastavila ekonomika. Kdyby postupovali stejně zdravotníci nebo prodavačky, bylo by to neúnosné,“ prohodil hejtman.

Zlínský kraj byl mezi prvními, který nástup předními dveřmi opět zavedl, pak k tomu přistoupily i některé další, například Liberecký a Karlovarský kraj. Jiné zatím čekají, mezi jinými Moravskoslezský a Jihomoravský kraj.

Autor: