InzerujTEĎ

 
 
 

Kdy a kam

  • Čarodějnická párty pro děti s kreativními aktivitam

    pátek 26.4 15:00 - Knihovna, Blatná

  • Pecha Kucha Night: Práce jako na kostele – série krátkých přednášek

    pátek 26.4 20:00 - Kostel Narození Panny Marie, Vodňany

Zobrazit všechny události
 
 
 
 

Letní a zimní čas

V roce 2018 skončila v EU debata o letním a zimním času. Každý stát se má zařídit podle svého. Téma se odsunulo do pozadí, momentálně není na stole. Co vyhovuje vám?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Koronavirus je pastí i pro cestovní kanceláře. Jak se s ní popasují?

Ladislav Havel

Ladislav Havel

STRAKONICE – I na cestovní kanceláře dopadla krize kolem virové epidemie. Zákazy cestování způsobily nemalé problémy jak firmám, které zájezdy a dovolené nabízejí, tak lidem, kteří je měli zaplacené. Jak se s tím cestovky vyrovnávají, to popisuje Ladislav Havel, jednatel strakonické cestovní kanceláře Ciao, předseda sdružení Cestovní ruch Jihočeského kraje a člen představenstva Jihočeské hospodářské komory.


V jaké situaci vás opatření vlády zastihla a jak vaši cestovní kancelář poznamenala?

Březen je každoročně měsícem, který slibuje opravdový začátek turistické sezóny, všichni se těší a mají většinou i nakoupeno. Ten letošní nebyl jiný, byl snad ještě více natěšený, dovolenou v zahraničí plánovalo podle uskutečněného prodeje zájezdů mnohem více Čechů než předcházející léta. Důvodem včasného nákupu je jistota, že odjedu či odletím na dovolenou v termínu, který si sám zvolím, a nemusím se přizpůsobovat vyprodaným kapacitám, dostupnost mnou vybrané destinace a konkrétního ubytování s úplně přesně zvolenými službami, a zároveň záruka dobré ceny v předprodejních akcích. Byli jsme tedy v plném nasazení a těšilo nás, že můžeme téměř všechna dovolenková přání splnit.

Žádají klienti o vrácení peněz za zrušené zájezdy? Jak se díváte na návrh, aby cestovní kanceláře mohly za neuskutečněné zájezdy vracet peníze ve formě poukázek na dovolené s platností do příštího roku?

Přestože podobnou situaci v dohledné historii neznáme, dobrou zprávou je, že naši klienti nejsou nijak výjimečně vyděšeni a většinou přistupují k řešení situace velmi konstruktivně a společně s námi hledají cestu, která jim bude nejlépe vyhovovat. Jednotlivé postupy se samozřejmě posouvají v čase a tím se také mění. Je rozdíl, zda jde o zrušené odjezdy v době karanténní, nebo o termíny, které zatím zakázané nejsou. Je samozřejmě nutno postupovat podle zákona 159/1999 Sb., z jehož znění vycházejí také obchodní podmínky každého nákupu zájezdu v cestovní kanceláři či cestovní agentuře. Zákazník má tak několik možností, jak situaci vyřešit: zrušit účast na zájezdu lze prostým odstoupením od smlouvy – v cestovním ruchu se vžilo oborové označení storno. Na tuhle eventualitu pamatujeme vždy předem při sepisování smlouvy o zájezdu a obvykle se pro tento případ sjednává pojištění. To však má působnost pouze pro případ onemocnění účastníka či člena jeho rodiny, o kterého se dle lékařského doporučení klient musí postarat. Zde dojde k plnění pojišťovnou, která hradí velkou část ceny zakoupeného zájezdu.

Zrušit účast lze samozřejmě i bez zdravotních důvodů prostým rozhodnutím klienta. Výše poplatku za zrušení je pak dána smluvními podmínkami a její výše se mění s přiblížením termínu odjezdu na dovolenou. Tuhle verzi volí ti klienti, kteří mají do odjezdu větší časovou rezervu, a poplatek není vysoký. Dobrá cena včas zakoupeného zájezdu je podmíněna tím, že vaše cestovní kancelář s velkým předstihem pro vás nakoupí ubytování a třeba i místa v letadle za dobrou cenu. Tu však musí ze svého uhradit zahraničním partnerům a třeba i letecké společnosti. Vaše peníze jsou tedy již zaslány dalším poskytovatelům a organizátor jimi již nedisponuje. V situaci, kterou nyní společně prožíváme, velká část našich zákazníků přesouvá termín své dovolené na pozdější dobu, kdy bude již cestování nejen zákonně možné, ale především více bezpečné. Ten, kdo nechce nyní řešit termín a počítá spíše s odsunem na pozdější dobu, rozhodně na dovolenou odjet v budoucnu chce a zároveň nechce platit stornopoplatek, může se rozhodnout pro peněžní poukaz, který je nabit stejnou částkou, kterou zaplatil za původní zrušený zájezd a jehož platnost je výrazně delší, než jsou nynější posunuté rezervace a platné katalogové nabídky. Takové poukazy jsou již v okolních zemích schváleny. U nás to šlo tradičně pomalu, ministryně Dostálová nejeví o ochranu klientů cestovních kanceláří potřebný zájem a produkuje polovičatá a pro klienty nejasná řešení. Vydání poukazu je zákonné pouze tehdy, pokud odjezdové datum zájezdu spadá do periody 20. února až 31. srpna 2020. Jiný postup lze dohodnout individuálně s klientem, časté jsou případy, kdy klient raději přijme poukaz a odloží plán na později. Platnost tohoto poukazu je však velmi dlouhá, a to nejméně k 31. srpnu 2021, tedy téměř rok a půl. Lze ji dohodnout s klientem i individuálně, zejména však v případě školních a jiných skupinových zájezdů. Ty mají více prvků, které se řídí vzájemnou dohodou skupiny s řádně pojištěným pořadatelem zájezdu. V té době si klient může hodnotu poukazu jakkoli vyčerpat. Bezpečím a výhodou pro zákazníka je, že tato cenina cestovního ruchu podléhá zákonnému pojištění cestovní kanceláře, a tudíž její hodnota je kryta a splatná pojišťovnou. Tedy jde o zcela bezpečný nástroj z pohledu objednavatele zájezdu.

Jaké destinace u vás zákazníci nejčastěji před epidemií vyhledávali?

Přestože jsou Češi opravdu dobrými a znalými cestovateli, jejich dovolená má mnoho tradičních cílů. Již léta vede Chorvatsko, v leteckých destinacích pak Turecko, Řecko. Vyrovnaný zájem je ale o mnoho dalších, nejen tradičně evropských, ale zejména vzdálenějších destinací. Mezi nimi jsou například Thajsko, Vietnam, Spojené arabské emiráty, Maledivy.

Museli jste řešit problémy s dopravou turistů zpět do země po postupném zavádění zákazů odletů a příletů v jednotlivých státech?

Velkou radostí v záplavě negativních okolností bylo, že mezi našimi hosty nebyl nikdo, kdo by se dostal do návratových potíží. Plánované odjezdy byly až na konec března.

Jak aktuálně cestovní kancelář Ciao funguje? Prodávají se už pobyty v Česku nebo zahraničí na pozdější měsíce? Pokud ano, jaké regiony jsou vyhledávané?

Pracujeme v regionálních podmínkách jihozápadních Čech a po 30 letech spolupráce s našimi zákazníky je na nás, abychom všem bez rozdílu pomohli s řešením jejich dovolené a usnadnili jejich rozhodnutí o dalším postupu. To je naším jediným úkolem nyní, v době uzavřených provozoven. Řešením není robotická odpověď mailem nebo telefonní záznamník. Dovoláte se k nám jako vždy a pomůžeme vám ve všech situacích, prozatím jen na dálku. Prognóza domácí dovolené je jednou z cest pro letošní rok, ale na rozdíl od názoru našeho gestora, kterým je Ministerstvo pro místní rozvoj, nemůže naše země uspokojit celou dovolenkovou poptávku. Kapacity i termínový rozsah jsou omezené a s takovým náporem nepočítají. Iluzí ministryně je i podpora domácího cestování formou voucheru.

Zabývá se podle vás stát dostatečně situací cestovních kanceláří?

Se státem jednáme již několik týdnů. Průzkumem u řady cestovek jsme aktuálně zjistili, že například na půjčky Covid 1 a Covid 2 neměla šanci dosáhnout žádná z nich. Přestože je tato podpora pouhou půjčkou, cestovní ruch nemá pravděpodobně šanci se tohoto nástroje zúčastnit. Realitou je, že kanceláře i agentury prodávaly od října téměř šest měsíců z katalogů na letošní sezónu bez jakéhokoli výdělku. Ten přichází až po realizaci zájezdu klientem – k té ale letos prakticky nedojde. Plán sjednaný s ministerstvem a obecně nazvaný Turistické koridory může být jednou možností, jak zrealizovat i letošní dovolenou třeba u tolik oblíbeného moře. Hovořím o stavu, kdy již bude jasné, že cestování je bezpečné, že nevyžaduje extrémních opatření. Ta by mohla dovolenou pokazit. Predikcí zemí s dřívější dostupností dovolené se jeví například Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko, Černá Hora nebo Bulharsko, dobrou prognózu mají i horské oblasti Evropy. Naše společnost se však léta soustředí i na nekatalogové, tedy individuální služby podle požadavku zákazníka a zde myslím můžeme nabídnout dobré možnosti tuzemské rekreace na přání. Pokud jde o regiony, nemyslím si, že bude možno zejména v exponovaných termínech letošního léta vybírat si neomezeně. S tím samozřejmě počítáme a již nyní zcela nezávazně poskytujeme řadu informací, a dokonce i rezervací pro území České republiky. Je jasné, že bez závazku ze strany klienta, neboť je nutno vyčkat na celkový vývoj v naší zemi a teprve pak se rozhodnout a dovolenou si v klidu užít.

Jak podle vás současní krize ovlivní cestovní ruch v budoucích měsících?

Jsem optimista. Někteří se ptají na odlety, přesuny podzim, dokonce doufají v odlety v létě. Neobyčejně povzbuzujícím okamžikem je pro nás vždy telefonát, ve kterém si náš klient přeje posun termínu a uvažuje i o létě 2020. Doufáme v uklidnění nepřehledné situace a věříme, že budeme již v letošní sezóně moci nabídnout alespoň alternativní pohodové dovolené, neboť Češi jsou nejen nadšení cestovatelé, ale zároveň se velmi dobře ve světě vyznají a chtějí si splnit své sny a cíle právě v létě. Letos možná opravdu na našem území. Ještěže máme tak krásnou zemi. Za trpělivost a zároveň pomoc v hledání společného dobrého řešení patří všem našim klientům velký dík. Rád bych také poděkoval všem našim partnerským školám a zároveň rodičům všech našich dětí, které měly v plánu některý program ze zahraničních exkurzí, za příkladně pozitivní a klidný přístup k řešení a plánování posunu termínů na další školní rok, samozřejmě do bezpečné doby, tedy zatím bez konkrétních termínů. Pro rodiče školou povinných dětí mám již nyní informaci, prozatím trochu tajnou, že na celé léto chystá cestovní kancelář Ciao program, který by zabavil jejich potomky a rozptýlil je po týdnech či měsících strávených doma, zároveň umožnil rodičům oddech anebo třeba chození do práce. Chceme našim zákazníkům nabídnout vždy takové řešení, které si sami zvolí a bude tak pro ně nejlepší. Dovolená je přeci pro radost, ne pro starost.

 

Diskuse k článku - 1 příspěvek
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Tak to vypadá, když zloděj chytá zloděje. Kdo jiný než cestovní kanceláře vyháněl lyžaře do Itálie a Tyrol v době, kdy tam už byla pandemie?

    Vloženo 23.4.2020 07:00:24

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace