Maminka.czRozhovor

Máma dvou holčiček zachraňuje svůj sen o obchodě jen s českými návrháři

Hana Langrová 25.  4.  2020
Krize kolem koronaviru se nejvíce dotkla podnikatelů. Jednou z nich je i dvojnásobná matka Martina Růžičková (37), která si před třemi lety v Liberci otevřela krámek Pink Tina s módou výhradně českých návrhářů. Zákaznice v ní najdou nejenom oblečení, ale i šperky a doplňky. Oblíbená je i přírodní kosmetika a bytové dekorace. Mladá podnikatelka ovšem nefňuká doma a vymyslela způsob, jak zůstat se svými zákaznicemi v kontaktu a pomoci jim s výběrem kvalitních módních kousků.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Kvůli koronaviru musela zavřít obchod s módou. A tak mimo jiné rozjela live nákupy na Facebooku. 

„Je pro mě důležitá kvalita a udržitelnost. Zakládám si na skvělém servisu, vstřícnosti a pohodovém chodu. S oblibou říkám, že Pink Tina není jen obchod, ale kamarádka,“ vysvětlila Martina Růžičková z libereckého obchodu Pink Tina, který musel stejně jako většina obchodů v Česku v polovině března zavřít.

Designový obchůdek ale není pro Martinu jen obživa a práce. Představuje životní změnu.
„Zhruba od druhých narozenin dcery jsem řešila, co začít dělat po mateřské. Zdali se vrátit do své původní práce v korporátu, nebo zkusit něco jiného. Ale co? To je otázka, která mi zněla nonstop v hlavě,“ vzpomíná majitelka obchodu.

Vše změnila rodinná tragédie

Na své původní zaměstnání si nemohla stěžovat, ale chybělo jí tam uznání a volné ruce. Pocit, že za sebou něco nechává, že někomu dělá radost a že někomu pomůžu.

„Pak mi do života přišla rodinná tragédie a já si uvědomila, že opravdu nikdo z nás neví, jak dlouhý čas tu máme odměřen. Řekla jsem si, že ten svůj už nebudu marnit činnostmi, které mě nenaplňují. A najednou přišel nápad: Otevřu si obchod s českými značkami. Sama jsem se jako tvůrce v tomto kreativním světě pohybovala a prostě jsem cítila, že to je ono,“ popsala první impulz k otevření obchodu mladá Liberečanka.

Žádný módní trend. Otcové chtějí být u porodu. A řeknou vám proč

Dva měsíce na to stála mezi prázdnými zdmi a řešila, jak obchod vybaví. Další měsíc se otevíralo. „Letos bude mít Pink Tina třetí narozeniny,“ pochlubila se Martina Růžičková.

Nájem a poplatky nepočkají


Zavřít prodejnu ze dne na den je nepříjemná záležitost, obzvlášť když to není z vlastní vůle.

„Byl to mix pocitů. Zlost, naštvání, bezmoc a velká nejistota. Nevíte, na jak dlouho opatření bude platné, a ani vlastně, co se bude dít poté. Co ale víte, je, že nájem a další poplatky spojené s podnikáním hradit musíte. Nehledě na to, že s vaším příjmem počítá rodinná pokladna."

Protože je Martina na rodičovské dovolené s druhou dcerou, nárok na ošetřovné nemá. Vztahuje se na ni pouze kompenzační bonus pro OSVČ 25 tisíc korun.

„Z krátkodobého úhlu pohledu samozřejmě budu za tento příspěvek ráda. Každá pomoc se počítá,“ je vděčná provozovatelka obchodu.

Obává se spíše dlouhodobější ekonomické krize. „Bohužel já a ani nikdo jiný nevíme, jak se tato krize dotkne mých zákaznic a jak moc ovlivní jejich nakupovací zvyky a zda si budou chodit dělat radost do Pink Tiny tak jako doposud, nebo se omezí,“ bojí se mladá podnikatelka.

Letní tábory: Hned v červenci, až v srpnu, vůbec? Takhle to teď vypadá

S otevřením obchodu náklady vzrostou, a když nepůjdou obchody, přijde teprve ta pravá krize. „Takže se mi nabízí otázka, jestli na tom po otevření nebudu ještě hůř. Náklady vzrostou minimálně o topení a paní na hlídání. Mám doma dvě děti, o které se musí někdo postarat. Takže v dlouhodobém měřítku je ta částka příspěvku pro mě zanedbatelná,“ vysvětlila své obavy Martina Růžičková, která nastalou situaci bere jako výzvu a nehodlá brečet a být naštvaná na vládu.

Podnikatelé by teď měli být kreativní

„Myslím si, že to je ta část, na kterou by se měl každý podnikatel zaměřit. Musím se přiznat, že první týden jsem taky nedělala nic. Říkala jsem si, že to přejde, a užívala si času s dcerami. Druhý týden jsem se začala trochu nudit a přemýšlela jsem nad celou situací jako podnikatelka, která nechce přijít o svůj business,“ nastínila sedmatřicetiletá žena.

Inspirovaly ji jiné profese, které plynule přešly do online prostředí – všemožné konzultace, cvičení jógy, učení matematiky, zpěvu, účetnictví nebo koncerty a divadlo.

Rozjela živé nákupy na Facebooku

„Došlo mi, že se musím vydat tímto směrem. Jít online. Co jsem ale potřebovala, bylo zaujmout, bavit a odlišit se. To byl okamžik, kdy jsem si vzpomněla na opakující se situaci z kamenné prodejny. A to, že ženy často nejsou osloveny šaty visícími na ramínku, ale když je do nich obléknu, tak jsou nadšené a často pak neví, co si odnést. Říkala jsem si: Jak jenom jim ten pocit předat? Vzápětí jsem si odpověděla: No musím se jim v nich ukázat. Živě,“ uvědomila si Martina Růžičková.

Tak vznikla pravidelná sobotní akce Nakupovačka live. Vždy v sobotu v 9 ráno vysílá živě z obchodu svým zákaznicím do obýváku. „Vstup většinou vyjde tak na hodinku a za tu dobu já sama vystřídám několik modelů. Ukazuji jejich alternativy a celé to doplňuji dalším sortimentem."

Oblečení a doplňky předvádí na sobě

Vysílání běží na facebookovém profilu Pink Tina Handmade & Design Shop Liberec, ke kterému podnikatelka připojila skupinku Pink Tina online nákupy, kam po streamu vystavuje předvedené kousky z videa. Ženy se přihlašují a odhlašují. A některé video dokoukávají zpětně.

„Nakupovačka má velký úspěch a zákaznice si to velmi chválí. Prodávat se daří, ale vše je v začátku a výsledky se zatím nedají srovnávat s čísly, kterých dosahuji za běžného chodu krámku. Často objednávám věci na míru nebo v jiné velikosti. Musí se tedy počítat s časem na ušití, ale za ten bonus, že máte něco na míru, to rozhodně stojí. Sranda je, že mi pak zákaznice při čekání na objednávku píšou: „Tinko, já jsem si vybrala ještě něco dalšího, přidáte mi to do balíčku?“

Nevýhody nakupování online a live

„Na druhou stranu komunikace přes Facebook umí být také velmi zdlouhavá a časově náročná. To mě donutilo k dalšímu kroku a tím je otevření e-shopu. Ten postupně plním v rámci časových možností. Nicméně na prvním místě jsem maminka dvou úžasných holčiček a ty mají přednost,“ připomněla majitelka obchodu Pink Tina.

Jaký dopad bude mít koronavirová krize na její podnikaní, Martina doposud nedokáže říct. „To je otázka, na kterou neznám odpověď. Nevím, jaký dopad bude mít tato karanténní situace na mé zákaznice. Zrovna tak nemám ponětí, jaký bude trend v nákupu handmade. Samozřejmě věřím, že nás všechny to zasáhne co nejméně a brzy se vrátí životy nás všech do normálu,“ uzavřela.

Tohle jsou patronky soutěže Maminka roku. I ony rozhodnou o vítězce
Poslechněte si podcast o novém čísle časopisu Maminka! V čem je úplně jiné?

Speciál o koronaviru

Koronavirus se objevil poprvé na začátku prosince 2019 v  čínském městě  Wu-chan. Onemocnění, které tento koronavirus způsobuje, dostalo označení COVID-19.  Koronaviry vyvolávají nemoci od běžného nachlazení po syndrom akutního těžkého onemocnění dýchacích cest. Onemocnění se přenáší vzduchem  kapénkovou infekcí a nejčastěji zasahuje sliznice horních a dolních dýchacích cest a spojivky. Inkubační doba je 7 - 14 dní. Mezi příznaky koronaviru patří zvýšená teplota, dušnost, kašel, únava a bolesti svalů.

Uzavření škol|Nárok na ošetřovné|Testování na koronavirus|Léčba koronaviru|Rouška bez šití
 
Témata: Koronavirus, Rozhovor, Vaše příběhy, návrhář, Bezmoc, JEN, Česká republika, Obchod, Holčička, Facebook, Podnikatelka, Koronavirová krize, Tvůrce, Zákaznice, Zach, Liberec, Nájem, Stream, Ponětí, Mama, Český návrhář, Udržitelnost, Zac, Sortiment, Rodinná tragedie