Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Sen o autopilotech umožňujících kochat se za volantem se rozplývá, vzdává to i Audi
29.4.2020 | Petr Prokopec
Německá automobilka chtěla příští rok přijít s s inovovanou verzí limuzíny A8, jenž by umožnila řidiči sundat oči z vozovky. Vůz dorazí, technologie nikoli.
První polovina roku 2020 se pomalu chýlí ke svému závěru a mělo by tedy před námi být už jen pár měsíců, než bude možné přestat sledovat vozovku, sundat ruce z volantu a přelézt na zadní sedadla. S rokem 2021 totiž řada výrobců spojila autonomní řízení těch nejvyšších úrovní. Nicméně je třeba dodat, že takové byly plány, na jejichž spřádání došlo někdy v úvodní dekádě nového milénia. Tehdy totiž automobilky věřily, že s pomocí pokročilých počítačových algoritmů zvládnou chaos moderního světa.
Od té doby se ovšem situace diametrálně změnila, někdejší závazky jsou tak nově klasifikovány spíše jako vize, pokud nejsou rušeny zcela. A jakkoliv výrobci i nadále hodlají maximalizovat komfort i bezpečí, již nemají hlavu v oblacích a naopak si začínají uvědomovat zemskou přitažlivost a do světa posílají reálnější zprávy. Ta nejnovější pochází od Audi, které vzdalo snahu o představení autopilota úrovně SAE3 u faceliftované limuzíny A8, jenž se ukáže příští rok. Značka totiž uvádí, že na doladění systému nemá dost času, to je ale jen diplomatické vyjádření faktu, že podobný, spolehlivě fungující systém dnes není možné vyvinout.
Ještě než se posuneme dále, je třeba připomenout, že onou úrovní SAE3 je míněn autopilot, díky kterému můžete sundat oči z vozovky a věnovat se i jiným činnostem. Byť se samozřejmě předpokládá, že stále budete schopni převzít v rámci relativně krátké chvilky kontrolu nad vozem. Nejpodstatnější je ovšem ta skutečnost, že v případě nehody již nebude zodpovědnost čistě na řidiči, zodpovídat se bude muset i výrobce.
Právě tento strašák je pro automobilky asi největším. Navíc vyžaduje oporu v legislativním systému. Audi tak předpokládalo, že autonomní řízení pokročilejší úrovně nabídne pouze v některých zemích. Ovšem ani na to nedojde, místo toho se představení systému Traffic Jam Pilot, který by v podstatě sám řídil v kolonách, odkládá na neurčito. Díky tomu by se se ovšem čtyři kruhy mohly ocitnout v závěsu za BMW a Mercedesem, neboť tyto značky mají nabídnout úroveň SAE3 u produkčního iNEXT a příští třídy S.
Ovšem ani bavorská, ani stuttgartská automobilka zatím své záměry definitivně nepotvrdily. Navíc jak dodává vývojový šéf Audi Hans-Joachim Rothenpieler, v současné době „nelze nikde na světě homologovat takové funkce v produkčním voze“. Právníci čtyř kruhů pak navíc ještě zmiňují, že nikde není jistota, že zákazníci budou svá auta servisovat přesně dle pokynů. To ovšem navyšuje riziko nehody, přičemž odpovědnost za ni stále leží hlavně na automobilce.
Je navíc třeba si uvědomit, že od dané úrovně dává aktuálně ruce pryč i takové Volvo, které ji považuje za „nebezpečnou“. „Euforie značně vyprchala,“ shrnuje situaci trefně Rothepieler. Uvidíme tedy, zda se nakonec nepovede průlom Tesle, ostatně Elon Musk o ještě lepších autopilotech mluví od rána do večera. Ovšem i pro něj je nejspíše problémem ono převzetí odpovědnosti, které může zruinovat i ty nejhodnotnější automobilky světa.
Audi A8 nakonec zůstane pouze u autonomního řízení SAE2, snahy o brzké uvedení vyšší úrovně do sériové výroby vzdalo
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejčtenější články
- Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024 - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva