Ten šedý přízrak mě úplně vykolejil. Když jsem okolo něj procházel, abych si půjčil faceliftované Audi A5 Sportback na test, musel jsem se zastavit. Upřeně se dívám na to zjevení a říkám si, jak se ta nová „eR eS pětka“ povedla. Ale co už, mě čeká dvoulitrový nafťák s pohonem předních kol, to bude taky dobré (a levnější) svezení… Přebírám klíčky, jsem odkázán do prostoru, kde někde stojí můj testovací vůz. Mačkám ovládání jako zběsilý, ale nikde nic nebliká… Instinktivně se otáčím, protože mě napadá, že věci možná nejsou takové, jak vypadají, a voila! Dynamickými blinkry na mě bliká ono před chvílí obdivované dělo.

Mělo mě to napadnout hned, to není RS5 Sportback, byť vizuálně k němu má rozhodně blíž, než k obyčejnému naftovému modelu. Nevšiml jsem si jedné maličkosti – na masce chladiče chybí ono magické logo. Vše je „pouhý“ paket S line, který je ale dotažen k takové dokonalosti, že v kombinaci s velkými koly dělá z obyčejného sportbacku doslova žihadlo. Kromě již zmíněné masky chladiče se vzorem včelích pláství si všímám agresivnějšího předního nárazníku s proklatě nízkým lízátkem, již zmíněných dvacetipalcových kol, černých zpětných zrcátek, zadního křidélka a opravdových výfuků v kulturisticky vysekané zádi. K tomu kachlově šedá barva, která nechá vyniknout jednotlivé křivky karoserie, aniž by auto působilo vtíravě. Ano, tohle je prostě nádhera a aktuální strop designového oddělení automobilky z Ingolstadtu.

Také uvnitř abych náznaky původního interiéru hledal lupou. Interiérový paket S line znamená perforovaný kožený volant a volič automatické převodovky, pohodlná sportovní sedadla v alcantaře, černý strop a také digitální displej před řidičem Audi virtual cockpit. Tlačítkem startuji a… nic! Tedy, abyste rozuměli, motor naskočil, ale interiér je tak odhlučněný, že se zpředu ozývá jen tlumené ševelení. Jdeme se projet!

Jízda v Audi A5 Sportback 40 TDI, což je správné označení dvoulitrové naftové motorizace s výkonem 140 kW (190 koní) je příkladně pohodlná, a to i na „dvacítkách“ kolech a bez adaptivního podvozku. Ano, na o palec menších kolech by vše bylo ještě pohodlnější, ale na testovanou kombinaci je komfort na palubě skvělý. Rozhodí vás jedině opravdu rozbitá silnice, nebo výrazné příčné nerovnosti. Výkon 140 kW pak stačí na velmi svižnou jízdu, která se nebojí podívat i za povolené rychlostní limity. To vše v tichosti, kdy jediné, co ve vyšších rychlostech slyšíte, je vzduch okolo bezrámových oken. Jen s jednou věcí jsem se celý týden potýkal. Plynový pedál je extrémně citlivý, což se projevuje zejména při rozjezdech z křižovatky. Zmáčknete jej málo, nic se neděje, ale jen trochu přitlačíte, začne motor točit. V kombinaci s pohonem předních kol jsem tak na křižovatkách často působil jako rybízek, který ve svém prvním lepších autě machruje na ostatní. A přitom jsem se tak snažil! Audi prostě musí být quattro. Naštěstí motorizaci 40 TDI můžete mít jak jako „předohrab“, tak jako čtyřkolku, takže bych neváhal, oželel pár drobností, jako je panoramatické střešní okno, a pořídil verzi s quattrem.

Přiznávám, Audi A5 Coupé se mi líbilo vždy, a vždy jsem se na svezení s ním těšil. Sportback mi naopak k srdci nikdy nepřirostl, protože mi druhý pár dveří přišel na auto tak trochu naroubovaný. V aktuální generaci si však co do elegance sportback s coupé v ničem nezadá a možná se mi líbí i o chloupek více. Tím spíš, když svezení s ním je jako v bavlnce, a díky S line paketu máte navíc pocit, že jste králem ulice, i když pod kapotou pracuje dvoulitrový diesel. Konkurence se má ještě hodně co učit.

Cena modelu Audi A5 Sportback 40 TDI S line od: 1 269 900 Kč
Cena testovaného modelu včetně příplatkové výbavy: 1 941 100 Kč

Lukáš Novák

Komentáře