Dnes Sobota - oblacno 6°C
Zítra Neděle - oblacno 8°C
Sobota 20. 4. 2024
Svátek má Marcela
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Pražané a turisti mají smůlu, do „podzemních střev“ metropole se už nepodívají. Kvůli bezpečnosti
Jeden z kolektorů v centru Prahy. Foto: archiv

Pražané a turisti mají smůlu, do „podzemních střev“ metropole se už nepodívají. Kvůli bezpečnosti

Zájemci o nahlédnutí do podzemní sítě kolektorů v Praze měli v posledních letech smůlu, po teroristických útocích v Paříži před pár lety totiž byly prohlídky dočasně zrušeny. Zdálo se, že jen na pár měsíců, nakonec z toho byly roky a jak zjistil server Pražský patriot, s prohlídkami se už do budoucna nepočítá.

Pražské kolektory jsou minimálně v evropském měřítku unikátní stavbou. Síť tunelů pro uložení a vedení inženýrských sítí měří zhruba 94 kilometrů, z toho je přes 20 kilometrů v historickém centru. Jelikož je význam kolektorové sítě pro infrastrukturu v metropoli neocenitelný, kolektorům se přezdívá „střeva Prahy“.

kolektor-v-centru-prahy-vlacek

Lidé se v kolektorech mohli svést i vláčkem

V roce 2007 byly spuštěny exkurze, o které byl mezi Pražany i turisty zájem, ročně se do podzemí podívalo několik tisíc lidí. Pro prohlídky byly vyhrazeny dvě trasy, které začínaly na Senovážném náměstí. Kratší vedla pod ulicí Na Příkopě, delší pod Celetnou. 

Po teroristických útocích v Paříží, které měly v listopadu 2015 celkem 130 obětí a stovky zraněných, došlo v rámci bezpečnostních opatření k zrušení prohlídek. Předpokládalo se, že jen na pár měsíců, než se situace uklidní. Nicméně k obnovení už nedošlo.

„Nechali jsme si zpracovat bezpečnostní analýzu, na které se podílel bezpečnostní poradce Andor Šándor. Obnovení zážitkové turistiky v podzemí nebylo doporučeno,“ uvedl předseda představenstva společnosti Kolektory Praha Petr Švec.

Z analýzy vyplynulo, že je příliš riskantní brát veřejnost do podzemí, kde je technická infrastruktura. A navíc lidem popisovat, co tam je. Případnému teroristovi by to ulehčilo situaci. „Zbytečné odkrývání karet, kdyby tam dole chtěl někdo něco způsobit v rámci prohlídek by k tomu měl možnost. Proto k obnovení prohlídek nedošlo a ani to není v plánu. Pro město to nebyl výdělek, pro nás jen starost. Když se přidalo bezpečnostní riziko, tak to pro nás postrádalo smysl,“ pokračoval.

V současnosti se žádný kolektor v Praze nestaví. Zatím poslední pozdemní tunel pro uložení vodovodu, plynu, elektřiny, datových a dalších kabelů vznikl v letech 2016 až 2018 pod Hlávkovým mostem, který vede přes ostrov Štvanice.

Jistý paradox, co se kolektorů týče, je na Václavském náměstí. Zatímco ve spodní části, tedy v úseku mezí Jindřiškou ulicí a Můstkem, jsou tři kolektory, v horní části není žádný. Podle Petra Švece by bylo praktické, aby se kolektory ze spodní části protáhly přes celé náměstí. Díky tomu by se v budoucnu nemuselo při různých opravách a zásazích do inženýrských sítí tolik na náměstí kopat.

Rekonstrukce horní části náměstí bude probíhat v letech 2022 až 2025. Město při tom chce obnovit i tramvajový provoz, který na náměstí utichl před čtyřiceti lety. Výstavba kolektoru by však práce prodloužila minimálně o rok a prodražila o zhruba miliardu. Náklady na horní část jsou přitom zatím odhadnuty na půl až tři čtvrtě miliardy korun. Vedení hlavního města není výstavbě kolektorů pod horní částí Václavského náměstí zatím moc nakloněno.

Svědčí o tom i fakt, že loni na podzim pražští radní rozhodli, že tramvajová trať v horní části náměstí nepovede středem, jak bylo původně v plánu, ale po jeho stranách. Tedy v místech, kde by případně byly umístěny ze spodní části prodloužené kolektory, takže by se obě stavby křížily.

„Stavba kolektoru by výstavbu tratě zkomplikovala a dokončení rekonstrukce Václavského náměstí oddálila, ale technicky vše provést lze. Ukázaly to studie, které máme k dispozici. Kolektory by mohly vést v linii stávajících stromů, tam je volné místo,“ dodal za Kolektory Praha Petr Švec.


Autor: Jan Puci

Projekt Vektor Technická opět ožil

Včera v 16:33

Dejvická ulice Technická v Praze 6 se od půlky dubna do konce září opět promění z rušného místa v kulturní prostor s bohatým programem, akcemi, přednáškami, workshopy pod širým nebem a kavárnou, kde se přirozeně propojí studentský kampus s přilehlou čtvrtí. Letošní ročník projektu začal tento...

Praha 6: Přijďte se pobavit o tom, jak se žije na Petřinách

Včera v 16:29

Série setkání představitelů šesté městské části s veřejností se tentokrát uskuteční v zahradě petřinské knihovny a bude o tom, jak se žije na Petřinách.

Čarodějnice na Ladronce 2024

Včera v 15:55

Čarodějnice na Ladronce v úterý 30. dubna. Soutěže, workshopy, špekáčky, čarodějná stezka nebo sportovní aktivity. Začíná se ve 13 hodin a vstup je zdarma.

Praha 15 bude uklízet komunikace, které má ve správě

Včera v 15:40

I letos bude Praha 15 na jaře provádět úklid vybraných motoristických komunikací, které má ve správě.

Open House 2024 v areálu Podkovářská

Včera v 08:12

V rámci festivalu Open House Praha 2024 se v Praze 9 otevře areál Podkovářská. Jubilejní desátý ročník festivalu otevřených budov Open House Praha proběhne v termínu od 13. do 19. května. Zatímco v týdnu od 13. května bude připraven bohatý doprovodný program, o víkendu 18. a 19. května zpřístupní...

Zlepšujeme Prahu 15: Zapojte se do ankety

Včera v 08:10

Jak rádi trávíte čas v Praze 15? Jaké akce a cíle zde rádi navštěvujete? Které akce a projekty městské části vás v poslední době oslovily? Dejte radnici zpětnou vazbu prostřednictvím ankety.

Praha 4: Zájemci si mohou vyzkoušet dobrovolnictví

18. dubna 2024 ve 14:02

Ústav sociálních služeb v Praze 4 (ÚSS4) se v letošním roce zapojí do celorepublikových Dnů dobrovolnictví. Ve dnech 25. až 28. dubna si zájemci mohou vyzkoušet různé dobrovolnické aktivity a načerpat informace, jak se stát dobrovolníkem a jak se v dobrovolnictví neztratit. Máte chuť se do...

Tragická nehoda na železnici

18. dubna 2024 ve 13:22

Mezi Stodůlkami a Jinonicemi ve čtvrtek ráno po deváté hodině srazil vlak člověka, který zraněním na místě podlehl. Provoz v uvedeném úseku trati zhruba dvě hodiny stál, cestující museli místo vlaku použít MHD či jiný způsob dopravy.

Další články
Nahoru