Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Nová celuloidová stezka. Jak se Čína pokouší vylepšit reputaci filmovými koprodukcemi

Jackie Chan jako most mezi Čínou a Indií. Kung fu yoga. Foto: Huaxia Film
Jackie Chan jako most mezi Čínou a Indií. Kung fu yoga. Foto: Huaxia Film

Když se chce Čína přiblížit k srdci světového diváka, nastrčí Jackieho Chana nebo nově třeba Arnolda Schwarzeneggera. Zatímco zuří obchodní a politická válka, filmové společnosti domlouvají čínsko-americké nebo čínsko-ruské koprodukce, protože obchod je obchod a politické „předsudky“ musí na chvíli stranou.

Rostoucí čínský vliv ekonomický, vojenský i politický je nepopiratelný. Zato současná čínská kultura a její potenciál oslovit globální publikum jsou oproti tomu takřka zanedbatelné. Čína investuje do pestré nabídky kulturních programů, výuky jazyka, festivalů, výstav, výměn studentů nebo humanitární pomoci a do zakládání nejrůznějších organizací, počínaje sítí Konfuciových institutů. Výsledky jsou ale chabé.

Čínský kulturní průmysl zaostává i za mohutným tlakem zahraniční populární kultury. V tomto oboru jsou pro Čínu nedostižné i Japonsko a Jižní Korea. Kočička Hello Kitty, přitažlivost korejského popu, hudební virus zvaný Gangnam Style a jejich vítězná pouť globálním světem, nic z toho nemá v Číně konkurenci. Na nevalném mezinárodním image země nyní nově zanechalo stopy i rozšíření celosvětové nákazy.

Pozornost čínských vládních kruhů se proto obrací i na potenciál sedmé múzy. Lákavá vidina hollywoodské všudypřítomnosti je hypnotickou metou hodnou následování. Jistý vstupní kapitál tu je. Čína má silné ekonomické a technologické zázemí a obchodovatelné kulturní hodnoty od přitažlivých historických příběhů až k tradici bojových sportů. Své o tom ví i jeden z nejúspěšnějších hongkongských režisérů Tsui Hark, který jejich kouzelný účinek ukázal ve filmu Dobytí Tygří hory (Taking of Tiger Mountain, 2014), adaptaci románu Stopy v zasněženém lese (1957) prorežimního spisovatele Čchü Poa o boji hrdinské komunistické armády proti banditům. Dokázal, že filmový trhák lze natočit i ze staré propagandistické předlohy.

Dobytí Tygří hory. Foto: Huaxia Film

To ale nestačí. Jestli se z filmu má stát kromě automatu na peníze i nástroj státních zájmů, musí se hledat efektivní partnerství. Atraktivní trh s miliony diváků láká kdekoho. Vpuštěni mohou být jenom někteří.

Trumfy a rizika filmových koprodukcí

Na čínské filmové trhy je možné proniknout jenom

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější