Linky pomoci jsou stále velmi vytížené

Linky pomoci jsou stále velmi vytížené
6. května 2020 Události Autor: Eva Svobodová

V uplynulém měsíci se na krizové a poradenské linky nevládních organizací obrátily tisícovky volajících. Mnozí z nich, zvláště senioři, si nevěděli rady se současným výjimečným stavem, a proto vyhledali pomoc odborníků. I přes postupný návrat k normálnímu životu zůstává vytíženost linek obrovská. O důvodech, proč lidé volají i jak taková pomoc po telefonu vypadá, jsme hovořili s tiskovým mluvčím Charity Česká republika, Janem Oulíkem.

O kolik se oproti normálnímu stavu navýšilo volání na krizové linky?

Chtěl bych nejdřív upřesnit, že Charita ČR má díky mnoha místním charitám k dispozici přes 40 linek různého typu, z toho 6 krizových a z toho 3 nonstop. Počet volání se navýšil značně, v některých případech dvoj- až trojnásobně. Například v Plzni se zdvojnásobil, na blanenské Lince důvěry zaznamenali nárůst o třetinu: loni v dubnu 534 hovorů, letos už 720.

Volají lidé, kteří měli problémy už předtím, nebo to souvisí až s krizí?

Přesně se to poznat nedá. Obecně volají lidé, kteří se dostanou do problémů, jež nedovedou sami řešit. Někdy ty problémy mají hlubší kořeny, respektive začaly už dřív, ale za krize „vyhřezly“ v plné šíři. Často jde o domácí násilí, o něm víme zase od krizové linky v Českých Budějovicích. Nastává napětí: lidé kvůli karanténě nemohou ven, muži nemohou do hospody, narůstá obava ze ztráty práce. Právě nejistota je jakýsi hlavní jmenovatel, lidé neví, co si počít, nejistota jejich obavy násobí. Například na českobudějovické lince, kde měli loni v březnu 86 kontaktů ohledně domácího násilí, jich bylo v letošním březnu už 159. Čili nárůst je zhruba dvojnásobný. Je tedy jasné, že se to týká velké části společnosti.

Jak lze lidem v nouzi pomoci telefonicky? Anebo je to jen začátek práce?

Volající lidé jsou především ve stresu a bojí se. Potřebují někoho, kdo je na prvním místě vyslechne a zklidní. Už to má blahodárný účinek. Je tu někdo, kdo je trpělivě a nezištně vyslechne. Nastíní jim možnosti, jak si se situací poradit. V další fázi se podávají informace: kam se obrátit, co dělat. Odborník na lince nakonec vyhodnotí, zda je daný člověk schopen situaci řešit, zvládnout sám, či jeho případ vyžaduje odborný zásah. Některé situace jsou totiž skutečně varovné. Dostal jsem od vedoucí krizové linky z Blanska paní Švancarové informaci, že jim volají lidé, kteří si chtějí sáhnout na život. Linka v Blansku s tím ale umí pracovat, protože jsou tam zaměstnanci, kteří mají odborná školení a dobrou praxi.

Převažují mezi volajícími stále senioři, nebo se věková struktura víc rozložila?

Myslím, že je stále podobná. Mladší lidé jsou lépe schopni se zorientovat, najít si věci na internetu. Senioři jsou na tom hůř, mnozí jsou osamělí, nebo se tak cítí. Valí se na ně informace ze všech stran, oni jim často nerozumí, nevědí, co si s nimi počít. Vědí, že tu hrozí nějaké nebezpečí, ale nevědí, jak se jich konkrétně týká. V tom je důležitá úloha informačních či krizových linek, že je nejenom uklidní, ale i prakticky jim poradí, co mají ve svém konkrétním případě dělat či kam se obrátit o pomoc. V Českých Budějovicích pak je linka i pro ty, kteří si chtějí jen popovídat. Hlavní poselství všech linek je „nejste v tom sami“, společně to zvládneme.

Jednou z nejohroženějších skupin jsou lidé bez domova. Jaká je péče o tyto nakažené covidem?

Byly zde obavy, aby se tito lidé nestali zdrojem nákazy pro tzv. majoritní komunitu. Aby se tomu předešlo, vyvinula Charita velké úsilí, aby se k lidem na ulici dostaly informace o nákaze a ochranné pomůcky. Terénní pracovníci zvláště ve velkých městech vycházejí ven, rozdávají pomůcky a informace, kde lze nalézt pomoc. Zdá se, že situaci se podařilo stabilizovat a zřejmě i zvládnout. Už se mluví o tom, že se některá stanová městečka budou časem rušit a znovu se budou otevírat denní centra pro lidi bez domova, která měla dosud omezený režim.

Co je teď aktuální prioritou charity?

Samozřejmě současnou situaci zvládnout tak, abychom z toho vyšli zdrávi na těle i na duchu. A to všichni, aby nikdo nebyl či se necítil vyloučen. Abychom dopady krize, které ještě pocítíme, všichni zvládli. Paralelně s tím se snažíme o oddlužení: v těchto dnech byla projednávána novela exekučního zákona. Zdá se, že poslanci slyšeli na variantu, kterou prosazuje i charita – aby každému člověku v exekuci byl přidělen jeden exekutor, čili aby byla zavedena tzv. teritorialita exekutorů. Dále bych chtěl upozornit na sbírku pro Česko – Na vlně pomoci proti bezmoci. Její výtěžek půjde na zmírnění dopadů krize u lidí, kteří se dostali do složitých problémů a nelze je řešit jinak. Už se sešlo přes čtyři miliony korun, děkujeme za ně. Chtěl bych také pochválit firmy, které nám velice pomáhají. Například se teď na Aukru draží zásilka 2020 lahví piva od Plzeňského prazdroje, která bývá každoročně posílána papeži do Říma. Výtěžek poputuje Charitě Plzeň na účely, o nichž jsem právě mluvil.  Golfová asociace má zase akci Hrajeme a pomáháme, kde si zájemce může „pronajmout“ známou osobnost a hrát s ní golf. Peníze, které za to zaplatí, jdou opět na naši sbírku Na vlně pomoci proti bezmoci. Už se vybralo krásných 644 tisíc korun. Příběhy, které kolem sebe člověk vidí, bývají mnohdy dojemné. Lidé si skutečně dokážou vzájemně pomoci a zapojit se. To je na tom to povzbudivé.

NyníRanní zíváček
Píseň: Psí balada (2005); Interpret: Vřešťál Zdeněk; Album: různí: Havěť všelijaká
07:00Zprávy ČRo Plus
07:10Ranní proud
07:45Hudební kompas
08:00Zprávy ČRo Plus
08:10Ranní proud
09:00GenZ

Darujte Proglas!

 

Regiony

Regiony