Oprava ústeckého mostu měla začít v červnu, rozjede se však až v zimě

  7:08
Na konci roku by mohlo být vydané stavební povolení na rekonstrukci ústeckého mostu Dr. Edvarda Beneše a v dalších týdnech by mohly začít první práce. Projektová dokumentace je podle kraje již hotová. Stále však zbývá vyřešit několik problémů okolo lávky a protipovodňové vany.

Největší problém s pilíři se již podařilo projektantovi vyřešit a projektová dokumentace je hotová. Nyní zbývá zajistit přemostění Labe provizorní lávkou pro pěší, říká náměstek hejtmana Ladislav Drlý. | foto: MAFRA

Opravu, která původně měla začít už za měsíc, odsunulo hledání způsobu, jak vyřešit nedostatek prostoru na stavbu nových pilířů u protipovodňové vany chránící silnici I/30 z Ústí do Lovosic. Všechno nicméně ještě stále dořešené není.

„Největší problém s pilíři se již podařilo projektantovi vyřešit a projektová dokumentace je hotová. Nyní zbývá zajistit přemostění Labe provizorní lávkou pro pěší,“ uvedl náměstek hejtmana Ladislav Drlý (KSČM).

„Jednáme ještě s Povodím Labe o ceně, protože za její umístění chce 4 až 5 milionů korun, což je poměrně hodně. Jakmile se tak stane, a když úřady už budou neomezeně fungovat, do konce roku bychom stavební povolení měli mít,“ dodal Drlý.

Ředitelství silnic a dálnic však upozorňuje, že bude třeba technické řešení ještě dopracovat, a to včetně podrobnějšího postupu v oblasti povodňové vany. A jak dlouho může trvat dohadování s Povodím Labe, lze jen těžko odhadnout.

Stavba lávky bude podle povodí znamenat dočasné i trvalé využití jejich pozemků na břehu řeky. „Teprve z projektu vyplyne, jak velké. A pak až může následovat majetkoprávní vypořádání,“ podotkla mluvčí povodí Hana Bendová.

Lávka má stát na pilotách a plošném základu ve dně Labe. „A to tak, aby se nemusel následně odstraňovat. Spodní stavba bude na ocelových bárkách a bude chráněna před zvýšenou hladinou Labe minimálně na dvacetiletou vodu,“ uvedla Bendová s tím, že do toku Labe zasáhne pět provizorních pilířů, jejichž rozmístění umožní plavební provoz.

Most Dr. Edvarda Beneše spojuje centrum Ústí se čtvrtí Střekov a pro město je klíčovou spojnicí obou břehů. Kvůli jeho havarijnímu stavu tu je už od března 2018 omezená doprava.

„Je pravidelně kontrolován statikem. Určitě do opravy nespadne, pokud nedojde k nějakému zásahu vyšší moci,“ ujistil Drlý.

Protože oprava bude rozsáhlejší, bude i dražší než původně plánovaných 200 milionů. Kraj to právě řeší s projektantem. „Když vše půjde hladce, příští rok na podzim by mohl být známý dodavatel,“ dodal Drlý.

Klíčové pro stavbu bude také najít vhodné objízdné trasy, protože Mariánský most všechnu dopravu nezvládne. Řešením je provoz od Litoměřic do Ústí odklonit z pravého břehu na levý po silnici I/30 přes Lovosice a stejně tak svést dopravu z Děčína na hlavní silnici I/62.

„To je jediná možnost a jsme si vědomi, že než si řidiči zvyknou, bude třeba nasadit více policistů, protože u sjezdu z Mariánského mostu by mohlo docházet k nehodám,“ řekl šéf krajských dopravních policistů Jiří Ušák.