První brněnské autobusy se nevyplácely, dveře v nich zavíral průvodčí

  10:10
Přesně před devadesáti lety se začala psát nová kapitola brněnské hromadné dopravy. Moravskou metropolí totiž začaly vedle tramvají jezdit také první autobusy.

Autobus Karosa SM11 byl v Brně nasazován od roku 1965 až do roku 1988. | foto: Oldřich Pospíšil, archiv Tramvajklubu

„Kvůli nárůstu obyvatelstva bylo potřeba rozšířit dopravní obslužnost, nebylo totiž efektivní stavět tramvajové tratě do oblastí s malým počtem obyvatel,“ popsal počátky provozu Ivan Nedělka, jeden z autorů knihy 150 let MHD v Brně.

První linku spustila v pátek 2. května 1930 společnost brněnských pouličních drah. Trasa tří vozů vedla z Moravského náměstí k dnešní Mendelově univerzitě v Černých Polích, kam tehdy tramvajová trať nevedla.

Model Walter Diesel brázdil brněnské ulice v letech 1936 až 1947.

Deset autobusů v prvním roce provozu následně začalo jezdit na dalších šesti linkách, například do Bystrce, Tuřan, Starého Lískovce nebo Mokré Hory. Pro autobusy pak bylo třeba vytvořit zázemí. Společnost proto postavila nové moderní garáže v dnešní Grmelově ulici, které byly v provozu až do roku 2000.

Zatímco v současnosti řidičům „stačí“ na ovládání autobusu volant, pedály a několik tlačítek, dříve obsluhu autobusu zajišťoval průvodčí. První autobusoví cestující tak zažívali zcela odlišný zážitek z jízdy než dnes.

„Jakmile cestující nastoupili, průvodčí zavřel dveře a zvonkem dal řidiči znamení k odjezdu. Průvodčí následně procházel vozidlem a prodával jízdenky v pásmovém tarifu,“ popsal Nedělka.

V prvních letech provozu přepravily autobusy okolo dvou a půl milionu lidí, což tvořilo pět procent všech cestujících. „I kvůli panující ekonomické krizi ale provoz nebyl rentabilní a dotovaly jej tramvaje,“ upřesnil spoluautor knihy Autobusy v brněnské městské dopravě 1930–2005 Libor Čuma.

Autobusy svezou v Brně třetinu všech cestujících

Rozmach autobusů nastal až v šedesátých letech. Tehdy přepravily až okolo 70 milionů lidí za rok. „V dnešní době je to už téměř 130 milionů cestujících ročně. Podíl autobusů na brněnské dopravě tvoří 35 procent,“ vypočítala mluvčí Dopravního podniku města Brna (DPMB) Hana Tomaštíková.

V poslední době se dopravní podnik zaměřil zejména na ekologizaci autobusové dopravy. „Máme 160 autobusů na zemní plyn, testujeme hybridní pohony a sledujeme možnosti elektromobility,“ okomentoval ředitel DPMB Miloš Havránek.

Aktuálně podnik provozuje 327 autobusů na 60 linkách a o jejich řízení se stará více než 600 řidičů. „Na podzim pak autobusovou flotilu doplní dalších 40 vozů,“ doplnila Tomaštíková.

V plánu je také uspořádání oslavy k 90. výročí autobusů v Brně, vše ale záleží na vývoji epidemie covidu-19. Pokud bude příznivá situace, chystá se v září pro příznivce autobusové dopravy den otevřených dveří ve vozovně Slatina.

Dopravní podnik sází na ekologizaci:

Autor: