Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Import ojetin klesl. V dubnu se dovezlo deset tisíc škodovek a osm rollsů

  13:00
Dovoz ojetých osobních aut klesl od ledna do konce dubna meziročně o 23 procent na 44 299 vozů. V dubnu byl pokles dovozů kvůli opatřením proti koronaviru nižší o 53 procent, když se registrovalo 7 254 aut. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Drahoslav RamíkČTK

Nejvíce dováženou značkou z druhé ruky je tradičně Škoda s 9 686 vozy, následuje Volkswagen s 9 449 vozy a třetí je s importem 3 800 aut Ford. Na dalších místech jsou prémiové značky BMW a Audi. Češi si dovezli také 24 ojetých Ferrari, 18 Maserati, osm vozů Rolls-Royce nebo čtyři Lamborghini.

Dubnový pokles je podle generální ředitelky AAA Auto Karolíny Topolové podobný jako uprostřed nejhlubší ekonomické krize v únoru 2009. „Z hlediska kvality trhu je to jednoznačně pozitivní vývoj, který by bylo dobré udržet. Navíc hrozí, že pokud Německo zavede šrotovné, mohou se k nám opět začít dostávat falešně zlikvidované a opět zlegalizované ojetiny jako při minulé vlně,“ uvedla.

Průměrné stáří dovážených vozů bylo 10,4 roku, přičemž podíl vozidel starších deseti let byl téměř 52 procent. „Není špatné dovážet auta ze Západu, ale nedává smysl vozit do Česka rachotiny starší deseti let, které jsou nejčastěji přetočené a po bouračkách,“ uvedl předseda Asociace obchodu ojetými automobily Jiří Grund. 

Připomněl, že ve Sněmovně leží pozměňovací návrh na změnu ekologických poplatků. Pokud by se na vozy starší deseti let, tedy plnící normu Euro 3 a Euro 4, vztahoval ekologický poplatek za přihlášení auta do registru vozidel v řádu jednotek tisíců korun, bude to podle něj dovozce motivovat k tomu dovážet vozy mladší a čistší. Průměrné stáří českého vozového parku je nyní 15 let (čtěte více).

Lepší výbava ojetin

Poplatky se podle Topolové nezvyšovaly od roku 2009 a vzhledem ke konstrukci jejich výpočtu ztratily účinnost a dovozu aut starších deseti, patnácti či dokonce dvaceti let už nebrání.

Podle analýzy vývoje trhu ojetin za první čtvrtletí letoška, který vytvořila společnost Cebia, se tuzemské ojetiny prodávají v průměru o čtyři roky mladší než ty dovezené. „Na trhu se vyskytovalo více aut v lepší výbavě, a to především s isofixem, vyhřívanými sedadly, parkovacími senzory či kamerami, bluetooth, start/stop systémem, bezklíčovým odemykáním či asistentem rozjezdu do kopce,“ uvádí Barbora Minksová, manažerka marketingu a komunikace Cebie. 

„Zároveň se mírně zvýšila průměrná prodejní cena, oproti situaci na konci loňského roku o 5 600 Kč na 229 500 Kč. Tato cena však nezahrnuje slevy, ke kterým byli prodejci ochotni přistoupit v druhé polovině března, kdy kvůli koronavirovým opatřením mohli prodávat auta jen přes internet.“ 

Průměrný počet najetých kilometrů se podle analýzy od konce loňského roku naopak snížil o tři tisíce km na 154 tisíc km. „Skutečný průměrný stav ujetých kilometrů prodávaných vozidel však bude vyšší, neboť třetina aut vykazuje manipulaci s tachometrem. Lze očekávat, že podíl aut se stočeným tachometrem se v následujících měsících kvůli propadu tržeb a zisku prodejců zvýší. V závislosti na situaci na trhu by se mohl postupně opět přiblížit až ke
40 procentům,“ varuje Minksová.

Nabídka bude menší

„V současnosti je ještě možné koupit si ojeté auto za dobrou cenu. Očekává se však, že se během následujících týdnů zájem opět zvýší a prodejci již nebudou tak ochotní vyjednávat o slevě. Navíc se sníží i množství prodávaných ojetých aut a kupující tak budou mít méně z čeho vybírat,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia

„Propad v dovozech aut během koronavirové pandemie přinesl pokles v nabídce ojetin na českém trhu,“ komentuje Pavel Kašpar, manažer certifikovaného programu ojetých vozidel Škoda Plus. A uvádí, že během prvního letošního kvartálu zaznamenali zvýšený zájem zejména o vozy ve stáří do 18 měsíců od registrace. 

„Právě těchto aut byl ještě před rokem na trhu poměrně dostatek, zhruba od poloviny loňského roku jich ubylo, přičemž zájem o ně přetrvává,“ komentuje Kašpar a dodává, že aktuálně je v programu zánovních ojetých škodovek nejvíce aut od spuštění, bezmála 10 000 vozů.

„Co se týče motorizace prodávaných ojetých aut, stále u nich převládá motor na naftu (54 %) a podle statistických údajů z posledních několika kvartálů je zřejmé, že se situace kolem dieselů již stabilizovala a zájem o ně dál neklesá,“ cituje ze statistik Barbora Minksová. 

„Nejprodávanějšími ojetými modely vozů byly letos opět Škoda Octavia a Fabia. Na třetí pozici se tradičně umístil Volkswagen Passat,“ uvádí a dodává, že meziročně došlo ke zvýšení podílu zejména vozů značek Škoda a Volkswagen. 

„Zvýšení jejich podílu však nebylo dáno nižším počtem dovezených ojetých vozů ze zahraničí, ale pokračováním vývoje z druhé poloviny loňského roku. Vozy značky Škoda posílily meziročně o 4 procentní body na 25,1 %, což znamená, že čtyři nejprodávanější modely ojetých vozů značky Škoda si nárokovaly čtvrtinu trhu prodávaných ojetých aut.“

Prodej nových osobních aut na českém trhu se v dubnu kvůli opatřením proti koronaviru i celkově nižší poptávce propadl o 53 procent na 10 679 vozů. Za čtyři měsíce trh klesl o 26,3 procenta na 60 873 prodaných automobilů. Více o propadu prodejů aut čtěte zde.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...