Týden s tancem

Týden s tancem je tu opět s tipy na přenosy a online streamy: Pražský komorní balet, La Putyka i divadlo Ponec a výběr událostí ze zahraničních scén.
Pražský komorní balet – Svět sedmikrásek (foto archiv PKB)

Pražský komorní balet uvede Svět sedmikrásek a Prolínání na internetové televizi Mall.tv
V tomto týdnu uvede Pražský komorní balet další dva záznamy inscenací na internetové televizi Mall.tv. V rámci série kulturních akcí #kulturažije představí dvě originální choreografie z dílny úspěšných tvůrců, kteří se proslavili především za hranicemi České republiky. Ve středu 13. května v 17 hodin to bude Svět sedmikrásek Jiřího Pokorného, v pátek 15. května v 17 hodin pak inscenace Prolínání, kterou vytvořil Lukáš Timulák. Záznamy budou divákům zpřístupněny vždy ještě dva dny po jejich odvysílání.

Tanečník a choreograf Jiří Pokorný prošel dlouholetým angažmá v Kyliánově Nederlands Dans Theater a několik let působil v souboru Kanaďanky Crystal Pite. Poslední roky se stále intenzivněji věnuje vlastní tvorbě. Jeho dílo Svět sedmikrásek, které vytvořil pro Pražský komorní balet, bylo premiérově uvedeno na jaře 2018. Zabývá se tématikou klimatu, zejména v jeho přirozeném chování během klimatických změn, jež mohou mít svazující vliv na naši existenci v současné době.

Úspěšná taneční inscenace Prolínání na hudbu Ivy Bittové a Henryho Vegy byla poprvé uvedena rovněž na jaře 2018. Jádrem díla slovenského tanečníka a choreografa Lukáše Timuláka, který také patří k odchovancům světoznámého Jiřího Kyliána, je člověk jako součást permanentního procesu změny. Filozofickým pilířem, o který se expresivní představení opírá, je otázka: Jak naše prostředí formujeme a jak jsme jím formováni my?

Obě choreografie měly premiéru ve společném večeru v dubnu 2018 ve Vinohradském divadle. Na tvorbě kostýmů se podílel Joke Visser, světelného designu se ujala naše přední domácí lightdesignérka Pavla Beranová.

Pražský komorní balet je největší český nezávislý profesionální taneční soubor s pětapadesátiletou historií, jehož zakladatelem byl legendární choreograf Pavel Šmok. Tvář PKB v tuto chvíli reprezentuje osm stálých tanečníků a sedm stážistů, kteří zvládají rozsáhlý pohybový rejstřík od technik vycházejících z klasického tance až po tanec současný, vlastní technický tým a management. Spolupracoval v posledních letech s mnoha známými jmény choreografické scény (Lukáš Timulák, Jiří Pokorný, Mário Radačovský, Marek Svobodník, Ondřej Vinklát, Tomáš Rychetský, Hana Polanská Turečková), současným rezidenčním choreografem souboru je Petr Zuska, bývalý umělecký šéf Baletu Národního divadla a tvůrce evropského formátu, uměleckou vedoucí je Linda Svidró. Pro Pražský komorní balet vytvořil Petr Zuska před rokem kritiky ceněné a divácky velmi úspěšné představení Kytice, za ztvárnění hlavní role v této inscenaci získal pak na podzim 2019 sólista souboru Dominik Vodička Cenu Thálie za nejlepší mužský výkon v kategorii tanec a pohybové divadlo, a Petr Zuska Cenu za nejlepší choreografii celostátní přehlídky Balet 2019. Na repertoár uvedl komponovaný program Carmina Vetera a se souborem pracuje spolupracuje dál. Pražský komorní balet je nyní zapojený i do dárcovské výzvy, která mu má pomoci překlenout období krize, informaci najdete ZDE.

La Putyka (foto Martin Faltus)

Cirk La Putyka připomene, jak přišel ke svému jménu
A to proto, že ve středu 13. května se uskuteční live stream představení La Putyka, které bude uvedeno jako live stream z opravdové hospody. Legendární inscenace je stále na repertoáru, ačkoli premiéru měla už v roce 2009, což je ve světě současného divadla velká rarita.

Co je La Putyka? „Momentky z (ne)obyčejné české hospody. Milostný příběh, rvačka, potácení štamgastů i břinkající kapela pod dohledem svérázného hostinského. Akrobacie, tanec, loutky, sportovní výkony a živá hudba slité do jedné novocirkusové sklenice. Hospodská fantazie a změněná realita, v níž přestávají platit fyzikální zákony a hosté jsou svědky i původci nečekaných akrobatických, hudebních i pohybových jevů.

Když v roce 2008 Rostislav Novák dával dohromady první pohybové, taneční a cirkusové workshopy, sešla se na nich skupina lidí, pro které byl nový cirkus opravdu nový. Spojovalo je nadšení a chuť zkoušet jiné přístupy. Po měsících příprav přišla první uvedení a nečekaně kladný ohlas. Na personálních i organizačních základech představení začal vznikat Cirk La Putyka.

Vysílání se bude konat na Youtube i na facebooku CLP a soubor můžete v jeho tvorbě podpořit ZDE. Podaří se Cirku la Putyka překonat magickou hranici jednoho milionu? Ztráty z posledních měsíců jsou nesporně větší, ale přízeň diváků je pro umělce stejně cenná a důležitá.

Michal Caban, Vojtěch Kopecký: Naučená bezmocnost (foto Vojtěch Brtnický)

Divadlo Ponec otevřelo archiv VerTeDance a přináší Naučenou bezmocnost
Čtvrtky patří nyní na internetu divadlu Ponec a jeho sérii Pusťte si tanec domů! Ponecká dramaturgie strategicky sahá k inscenacím po derniéře nebo speciálním projektům, které už diváci nemohou vidět. Do stejné kategorie patří i site specific performance zachycená filmovou kamerou – Naučená bezmocnost. Film v režii Michala Cabana a Vojtěcha Kopeckého vznikl v roce 2015. Na projekt navázala úspěšná inscenace souboru VerTeDance Korekce v režii Jiřího Havelky, která tak trochu přežila své tvůrce, soubor už neexistuje, inscenace ano.

Podívejte se na film, který zaznamenává původní zdroj inspirace k úspěšnému představení Korekce,“ komentuje produkce divadla Ponec. „Po více než 100 reprízách u nás i v zahraničí málokdo ví, že divadelnímu zpracování předcházel site-specific projekt v budově ORCO – někdejších Elektrických podniků, bývalých lázních – a že byl inspirován literární předlohou z prostředí komunistického lágru padesátých let. Už jste u nás Korekci viděli? Přidejte svému zážitku další rozměr. Pokud ne – připravte půdu pod reprízu, kterou uvidíte živě v divadle Ponec.

Projekt volně inspirovaný knihou Dagmar Šimkové Byly jsme tam taky z prostředí komunistického lágru 50. let zkoumá limity prostoru, prázdnotu času, hranice samoty, bohatství i svobodu vnitřního světa lidí žijících v omezených podmínkách. Sledujeme svébytné filmové dílo, nebo jen záznam 24 bezpečnostních kamer? Jejich nebezpečná všudypřítomnost není příjemná „odsouzeným“ ani divákům.“ (Festival tanečních filmů)

Záznam filmu poběží 14. května od 20:00 na stránkách divadla Ponec a bude dostupný k zhlédnutí až do půlnoci. Jako další soubory i umělce spojené s divadlem Ponec můžete podpořit v rámci sbírkové iniciativy zde a zde.

 

On-line tipy ze zahraničí
Anglický národní balet připravuje další premiérový stream záznamu představení na středu 13. května. Inscenace Fantastic Beasts kanadské choreografky Aszure Barton bude připravena na Youtube kanlálu souboru. K dispozici bude následující dva dny.

Hamburský balet Johna Neumeiera nasadí místo divadelní inscenace film: od 14. do 16. května dokument Nijinsky & Neumeier režisérky Annette von Wangenheim, která se zaměřila na klíčové momenty Neumeierových inscenací Nijinsky, Le Pavillon d’Armide a Le Sacre. O Nižinského vlivu na taneční umění hovoří sám Neumeier, ale ne jako historik, nýbrž umělec. V sobotu 16. máte ještě jednou možnost podívat se dva dny na záznam Neumeierovy inscenace Iluze jako Labutí jezero. Přinesli jsme čerstvou reflexi, takže si můžete porovnat své dojmy, dokud bude tento unikát k dispozici.

 

Na Youtube kanálu Comédie-Française se 14. května ve 20.30 hodin večer uskuteční přenos baletu La Source (Pramen) v podání pařížské Opery v choreografii Jean-Guillame Barta.

Televize france.tv uvádí ještě dnes na svých stránkách vystoupení Nederlands Dans Theater 1: Stop Motion Paula Lightfoota a The Statement Crystal Pite.

Stuttgart Ballett připravil na svých stránkách i na svém Youtube od 14. do 17. května záznam inscenace R. B. M. E. Johan Cranka. Choreografie vznikla v roce 1972 pro jeho hvězdy: Richard Craguna, Birgit Keil, Marcii Haydée a Egona Madsena na hudbu Johannesa Brahmse.

Královský balet v Londýně chystá na 15. května na svém Youtube vysílání záznamu inscenace Kennetha MacMillana Anastasia s Natalií Osipovou v hlavní roli.

San Francisco Ballet uvádí do 15. května na svém Youtube záznam baletu Romeo a Julie v choreografii Helgi Tomassona, v hlavních rolích Mathilde Froustey a Carlo Di Lanno.

Sadler´s Wells na svém Youtube i na Facebooku v rámci projektu Digital Stage záznam představení slavného taiwanského Cloud Gate Theatre, Moon Water, přístupný bude od 15. května na týden. Inscenace, která využívá manipulace se zrcadly a vodou, vychází z budhistického rčení „Květiny v zrcadle a měsíc v řece jsou pouhé iluze.“ Na kanálu divadla je zatím k vidění choreografie souboru Alexander Whitley Dance Company 8 Minutes, ve které si Whitley vzal inspiraci z astrofyzického výzkumu, 8 minut je doba než na Zemi doletí paprsek Slunce.

Festival Montepellier Dance zpřístupňuje na svých stránkách videa ze své čtyřicetileté historie.

Stále se objevují i společná videa tanečníků, někdy jen pro povzbuzení a na důkaz, že tančit se nepřestalo, jindy jako součást kampaní a sbírek. 32 tanečnic ze 14 zemí (a 22 souborů) se spojilo k vytvoření hromadného videa složeného ze záběrů ikonické choreografie Umírající labuť. Na Youtube kanálu Swans for Relief se postupně objeví všechna originální videa. Autorkou této kampaně je primabalerína Misty Copeland, jež je jednou z participujících. Nejde jen o povzbudivé video, ale crouwdfundingovou kampaň na platformě gofundme, jejíž výtěžek bude rozdělen mezi nadační fondy souborů, jejichž tanečnice je ve videovzkazu reprezentují. To mimo jiné připomíná, že drtivá většina světových souborů je odkázaná na sponzory a peněžité dary soukromníků a i ty nejslavnější mohou být nyní v ohrožení.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat