TURISTIKU PODPORUJÍ
109 088 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 362 279,- odměny za články

Příbram

Příbram leží na řece Litavce pod Brdskou vrchovinou. Příbram má přibližně 35 tis. obyvatel. Příbram je proslulá jako historické hornické město, což připomíná Hornické muzeum.

Tip:
Turistika & volný čas Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Rožmitál pod Třemšínem / Město Sedlčany Ubytování Příbram
Turistické cíle / Mapa Příbrami Plešivec / Padrťské rybníky Ski areál Monínec
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Evropa
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
Druh vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
Doprava
Jídlo a ubytování
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní

Úvodní tabule NS  •  Fotografie (41)  • Foto: jircak
Zavádějící šipka NS - má se jít vpravo nebo nahoru

Sobota 9. 5. 2020
Když začínáme naši autosezonu, jsme zvyklí, že je chladno a spíme pod peřinou. Tentokrát však bylo teplo a s tím jsem včera nepočítala. Tenký spacák jsem měla řádně schovaný. Až konečně k ránu se trochu ochladilo a já konečně pořádně zabrala a spala až do devíti. Tedy my jsme turisté. Než si vezmeme všechny předsnídaňové prášky a nasnídáme se, je spousta hodin. Vyrážíme v 11. To je ostuda. Ale což, vždyť nás nic nehoní.
U parkoviště v blízkosti bývalých kasáren na jihu Rožmitálu pod Třemšínem začíná téměř okružní NS U drtiče – Bílá skála – tak je nazvaná na mapy.cz. Na úvodní tabuli je napsáno Naučná stezka Rožmitál pod Třemšínem. Je to trochu netypická NS. Nemá vlastní značení, směr trasy na křižovatkách cest udávají speciální dřevěné šipky. Její délka na úvodní tabuli není zapsána (je to cca 2,5 km), je na ní 8 zastavení. Jsou věnována přírodě, stromům, zvířátkům, také geologii. Většina tabulí je však bez textu, jen s hezkými obrázky – rostlin, zvířat apod. My si celou neprojdeme, ale její větší část, a to na začátku a na konci našeho výletu.
Na rozcestí Ptáci se držíme levé části, jdeme však téměř rovně. Mineme zastavení Modřín, u zastavení Smrk odbočujeme do kopce. Náhle nás směrovka upozorňuje, že vpravo je Bílá skála s krytým sezením, vlevo altán Na drtiči – tam má být i vyhlídka. Trasu máme naplánovanou přes altán, ale Bílá skála nás láká. Jdeme to prozkoumat. Nejdřív se nám líbí poměrně široká pěšina. Je tak úžasně měkoučká, že si hned vybavujeme podobné cesty ve Finsku. Tam však byli delší. Po chvíli jsme došli na kopec - vpravo už vidíme altán a informativní cedule. Jen místo bílého skalního masívu vidíme větší množství světlého kamení. Jak jsme se o chvíli později dozvěděli, jedná se o vápenec. Právě zde je geologické zastavení s výhledem na sever.
Vracíme se na hlavní cestu. Chci pokračovat po cestě mírně z kopce ve směru šipky. Jenže vyhlídku Ota vidí vpravo na skále. Tady nás tedy šipka posílá zcela špatně. Ota mne ani nemusí přesvědčovat, podřizuji se a stoupáme vpravo do kopečka. Z vyhlídky se kocháme pohledem na východ.
Tady pohledem na naši trasu v mapy.cz jsme si uvědomili, že přes Bílou skálu pokračuje NS, aby se vrátila zpátky na parkoviště. Sem k altánu vede jen odbočka. Odtud jdeme po vlastním značení. Prudce uhýbáme vpravo, po chvilce vlevo a přicházíme na modře značenou turistickou trasu. Po ní jdeme kousek vpravo, ale na první odbočce přecházíme na širokou cestu bez značení. Jen kousek od rozcestí je studánka Pod Štěrbinou. Štěrbina je kopec (753 m), kam naštěstí nemusíme - jen ho obcházíme. I když u studánky visí hrneček, je voda plná pilu a v každém případě hodně nevzhledná.
Konečně jdeme z kopce. Po levé ruce je malý rybníček. Po chvíli zjišťujeme, že tmavý flek u břehu je pohyblivý. Tolik pulců jsem snad ještě neviděla. Chvíli je pozorujeme, jak se rychle pohybují.
Scházíme na rozcestí a vydáváme se po žluté vlevo.
Vlevo v lese bychom měli vidět Černou skálu. U ní má být Kugelova chata, lavičky. Jenže skálu nevidíme, jen nějakou pěšinu tím směrem odbočující. Protože její cíl je nejistý, stejně jako nejistě začíná vypadat počasí - nad námi se to pěkně zatahuje - tak si jdeme svou předem naplánovanou cestou bez odboček.
U lovecké boudy Soudná, kde je posezení, zatáčíme stále po žluté vpravo. Už bychom si dali svačinu, jenže cyklisté v protisměru jsou rychlejší. Posvačili jsme tedy o kousek dál na kládách. Počasí si s námi zahrává, chvíli to vypadá, že musíme zmoknout, za chvíli svítí sluníčko. Jsou tu však krásné lesy a pohoda a klídek.
Po žluté přes rozcestí Chytava - hájovna jdeme až do Vacíkova ke kapličce. Ta zde stála již od r. 1760. Ta současná je z r. 1903. Zde je krátké, ale zajímavé povídání o historii obce i okolí. Na rozcestí je také informace, že o 450 metrů dál je restaurace u Lyšáka. Jenže ani místní neví, zda je dnes otevřeno. Trasu tedy neprodlužujeme, musíme si vystačit s vlastní zásobou pitné vody.
Až sem jsme prakticky klesali, nyní nás čeká opět převážně stoupání. Pokračujeme vpravo po zelené. Odbočku k zámečku nelze přehlédnout. Hned na rozcestí je Bartoňův kříž s připomínkou jedné tragické události – tady byl pytlákem zastřelen 8. 6. 1878 hajný Josef Bartoň.
Lovecký zámeček byl postaven v letech 1874-1875 Eduardem hrabětem Pálffy z Erdödu jako lovecké sídlo. V okolí bývalo hodně jelenů a pravidelně v září se zde konaly veliké hony. Je to dřevěná stavba na kamenné podezdívce s bohatě vyřezávanými štíty zepředu i zezadu. V interiéru je původní dřevěné schodiště a dřevěné obložení stěn a stropů. Okolo zámečku je anglický park s pyramidálními duby, douglaskami nebo hadími smrky. Pálffyové zámeček vlastnili až do r. 1945. Nyní ho vlastní Lesy ČR, které si ho pro svoji potřebu opravily.
Procházíme okolo zámku na neznačenou cestu, po které pokračujeme vpravo. Pyramidální duby zde vidíme – je to zvláštní strom, který z dálky připomíná topol, jen spodní část koruny je od topolu naprosto odlišná.
Jdeme po neznačené cestě, pečlivě sledujeme mapu. Naštěstí zpevněná cesta dál nevede a odbočuje i s námi vpravo, po chvíli však zahýbáme vlevo ke kamennému výklenku s litinovou sochou Panny Marie. Zde byl prý 8. 10. 1880 postřelen hrabě Pálffy, kterému se zde zjevila Panna Marie. Jako poděkování za svoji záchranu zde sochu umístil. K tomuto místu se vztahuje další pověst. Když r. 1954 vichřice zničila snad celý okolní les, tak žádný strom na tuto kapličku s plůtkem nespadl. Toto místo je udržované, navštěvované nejen poutníky. Každoročně se zde koná mše svatá.
Ke kapličce zprava přišla žlutá turistická trasa – my po ní pokračujeme k rozcestí Štadruž, odkud si trasu můžeme po modré zkrátit. Jenže zrovna svítí sluníčko, trasu nezkracujeme. Jdeme okolo studánky s opět nepitnou vodou a v závěru klesáme k obci Voltuš, abychom od odb. Rybova mohyla mohli zase po žluté stoupat. Kamenná mohyla Jana Jakuba Ryby je kousek výš v lese. Až tady jsme se dozvěděli, že zde dne 8. 4. 1815 tento hudební skladatel a pedagog spáchal sebevraždu.
Pokračujeme dál po neznačené cestě vzhůru a na odbočce vlevo na Voltušskou vyhlídku. Raději se orientujeme podle modré ťopky v tabletu. Cest je tu dost. V místech, kde by měla být vyhlídka, vlevo odbočuje úzká pěšinka. Výhledy tu jsou, ale tušíme, že ta správná skála s vyhlídkou je vedle nás. I cestička tam vede, ale šplhat tam se nám nechce. Dobře jsme udělali. O kousek dál je u cesty pěkné odpočívadlo (na mapě zakreslené není) a od něj vede na skálu pohodlná cestička.
Po neznačené cestě pokračujeme dál už z kopečka, přicházíme na šipku NS a okolo zastavení Borovice jdeme k nám známému zastavení Ptáci, kde odbočujeme vlevo a za chvíli už vidíme auto. Byli jsme rádi, že jsme nezmokli, zase to už strašilo. S převýšením 365 m nám to vyšlo na 16 km. Celou cestu bylo horko a dusno, ale tentokrát jsme došli v pohodě.

Líbilo by se nám zde přespat ještě jednu noc, ale musíme se přesunout do obce Planiny. Zítra nás tam kamarádi vyzvednou, až půjdou z Hořehled do Míšova. Nějaké místo tam mám vyhlédnuté, dokonce to vyšlo i v reálu. Tak hezké to tam však nebylo. Hlavní bylo, že jsme se tam mohli nerušeně umýt, i když se náhle pěkně ochladilo. Večeři, jsem dodělávala už za deště. Měli jsme brambory s pórkovou specialitou. Ota sice na to zpočátku koukal s nedůvěrou, ale pak si pochutnával. S přestávkami poprchávalo celý večer, ale pod zvednutá zadní dveře auta neprší, takže jsme si mohli i pivo vychutnat. Ochlazuje se, tak snad v noci horko nebude. Spát můžeme až do osmi, tak se snad vyspím.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor (49.544, 13.838)
Poslední aktualizace: 13.3.2023
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Datum a čas:

Odkud:
Kam:
4,7km od místa

Příspěvky z okolí Brdy – výlety v jižní části - 2. den - Rožmitál pod Třemšínem – Bílá skála – lovecký zámeček Vacíkov – mohyla J. J. Ryby – Voldušská vyhlídka - Rožmitál pod Třemšínem

Voltuš: Železná panna
Drobné památky
Stručný popis místa: Pokud budete z Vacíkova následovat žlutou turistickou značku mířící k rozcestí Štadruž nedaleko Voltuše, nemůžete toto zajímavé místo minout. Ač by se podle titulku mohlo zdát, že jde o mučící…
3.5km
Tipy na výlet
                      Zadními vrátky za kůzlátky Tak toto putování si vymyslela naše kamarádka Hanka, která vždy připraví něco zajímavého mimo celostátní kalendář turistických akcí. A i v tomto případě jsme se ne…
4km
Kostel
Stručný popis místa: Pročevily leží kousek od Březnice (asi pět až šest kilometrů) a poutní kostel svaté Barbory spolu s budovou staré školy tvoří nezaměnitelnou dominantu této malé vsi. Od kostela uvidíte napříkl…
Hradiště
Keltská čtyřúhelníková svatyně na návrší s pěkným rozhledem u obce Záhrobí západně od Bělčic na Blatensku. Ze svatyně se plně dochoval západní val s příkopem (severojižní směr) v délce 85 m a částečně val jižní,…
4.2km
Tipy na výlet
   I. etapa putování Po stopách Ladislava Stehlíka Zemí zamyšlenou.   Ladislav Stehlík velký obdivovatel a milovník jihočeské KRAJINY a jeho tří knihy Zemí zamyšlenou nás zaujaly natolik, že j…
4.5km
Jdeme krásnou krajinou kolem Bělčic a Blatné tak, jak chodil Ladislav Stehlík.   Po stopách Ladislava Stehlíka Zemí zamyšlenou IV. Etapa.   Na sobotu 29. 8. 2015 jsme se dohodli, že vyrazíme na trasu…
4.7km
Tipy na výlet
Předvánoční Bělčická Krásný prosincový den a to sobota 18. 12. 2010. Počasí kalamitní s intenzivním sněžením a proto o předvánoční vycházce jsme rozhodli na poslední chvíli. Sluneční den a krásný třpytivý sníh, t…
4.9km
Říčka
Nedaleko hradu Zvíkova se vlévá z levé strany do Otavy řeka Lomnice. Pramení na svazích vrchu Třemšína (827 m) ve středních Čechách ve výšce 733 m nad mořem. Od pramene směřuje její tok na jihovýchod k Blatné, kde napájí řadu rybníků. Zde se její tok obrací k východu a protéká kopcovitým Mirotickem. Za Miroticemi plyne k soutoku se Skalicí zalesněným údolím. Pod mohutnou borovicí, v místě zvaném "V Obouch", se obě řeky spojují a spo…
5km
Vesnice
Obec Bělčice leží asi 8 km severně od Blatné v okrese Strakonice ve výšce 562 m n. m. při železniční trati z Blatné do Březnice. Historie Bělčic zasahuje až do 13. století. Ve století 15. byla o…
Bouda
Třemšínská bouda byla postavena v polovině 19. století, původně zřejmě jako kaple, později upravená jako útulna a byl jí vestavěn komín. V roce 2007 byla opravena Lesy České republiky,…
5.3km
Vrchol
Tento vrchol, spolu s několika dalšími, tvoří základní členitost Brdské vrchoviny. Cestou na vrchol budete procházet nádhernými, velmi starými smíšenými lesy, v nichž se, při vaší tichosti, můžete setkat i s černý…
5.4km
Cestopisy
Konečně se koronavirová opatření zmírňují, je povoleno cestovat a dokonce i vytvářet menší skupinky. Jen hotely a restaurace jsou ještě zavřené. To nám nevadí, nám stačí, že už snad budeme moct spát v autě. Na nás…
Tipy na výlet
                                   Výstup na Třemšín  Jako každá věc vznikne náhodou, tak ani tento pochod není výjimkou. Původ celé akce vznikl od jednoho…
5.4km
Vážení kamarádi, příznivci turistiky na Turistice, protože jaro se někde zatoulalo do jiných krajů napíšu Vám ještě jeden retro výlet. Jak už jsem v minulém retro výletě popisoval s partou kamarádu jsme vyráželi n…
6.8km
Městečko
Rožmitál po Třemšínem leží ve Středních Čechách, jihozápadním směrem od města Příbram. Město se rozkládá u východního okraje Brd a jak název napovídá pod vrcholkem kopce Třemšín ( 827 m.n.m.). Městečko leží v údol…
Ostatní
Informační centrum Vám poskytne informace o společenských, kulturních a sportovních akcích ve městě a okolí. Dále máte možnost zajistit si ubytování čí stravování. V rámci centra si můžete zakoupit vstupenky na akce.…
7.1km
Tipy na výlet
Naše společná cesta začíná na dálnici D5 Exitu 73 (od Prahy, od Rozvadova 76). Odtud zamíříme na Nepomuk, po projetí obce Losiná odbočíme na Šťáhlavy a následující křžovatku projedeme rovně a další křžovatku odboč…
Muzeum
Podbrdské muzeum naleznete v historickém jádru města v nově zrekonstruovaném areálu. Hlavní expozice je umístěna v dvoupatrové budově. Expozice je rozdělena do několika částí. Část je…
7.1km
Zámek
Rozsáhlý zámek se nachází ve městě Rožmitál pod Třemšínem na Příbramsku ve Středočeském kraji. Zámek je trojkřídlá budova. Z původního hradu se dochovala hranolová věž se vstupní bránou, která má na třech straná…
7.3km
Městečko
Březnice je v Jižních Čechách jižním směrem od města Příbram. Město se rozkládá na obou březích říčky Vlčavy. Březnice je obklopena značným množstvím chovných rybníků. Nedaleko od Městečka, západn…
8.3km
Březnice (zámek)
Zámek
Renesanční zámek Březnice je hlavní dominantou stejnojmenného města, nacházejícího se na Příbramsku ve Středočeském kraji. Zámek si částečně uchoval gotické opevnění. Zámecké fasády zdobí renesanční s…
8.4km
Kostel
Kostel sv. Františka a Ignáce na náměstí v Březnici je raně barokní. Postavil jej v letech 1642-50 Carlo Lurago, a to včetně přilehlé Jezuitské koleje. Jednolodní stavba má boční kaple s emporami v patře a odsazený, trojboce zakončený presbytář. Nad vchodem do…
Most
Kamenný silniční most přes říčku Vlčavu (Skalici) se nachází mezi historickým jádrem města Březnice a zámeckým areálem. Celková délka mostu činí 34,4 metru a šířka 8,5 metru. Most je kamenný, tříobloukový, na vý…
8.6km
Tipy na výlet
Vážení přátelé Turistiky i turistiky,tentokrát Vás pozvu na výlet na zámek Březnice.Dostanete se sem vlake a pak od nádraží pěšky po směrovkách. Zámek Březnice,byl původně gotickou tvrzí,založenou ve 13.stol,pozdějí,tedy ve století 15. , se přestavovalo a přistavovalo a vznikl z toho hrad a ve století 16,se opět dostavovalo a rozšiřovalo,bouralo a výsledkem byl krásný zámek.Na…
Lnáře (zámek)
Zámek
Malebný zámecký areál je klenotem městečka Lnáře na Strakonicku v Jihočeském kraji. Renesanční Starý zámek je patrový a dvoupatrový objekt na půdorysu lichoběžníku. Na průčelí s věžovitou…
10.1km
Městečko
Město Blatná je v Jižních Čechách, severním směrem od města Strakonice. Město bylo postaveno na březích říčky Lomnice. Blatné je nazývána městem růží. Růže v době mezi světovými válkami pěstoval na plantážích u města…
12.7km
Rybník
Určitě, až je uvidíte, prohlásíte či budete souhlasit s těmi, co je už navštívili, že jde o jedny z nejkrásnějších rybníků Brd. Najdete je severozápadně od Rožmitálu pod Třemšínem. Pocházejí z 18. stolet…
13.3km
Blatná (zámek)
Zámek
Vodní zámek Blatná se nachází na Strakonicku v Jihočeském kraji. Nejstarší částí Blatné je částečně dochovaná románská kaple z doby kolem roku 1220. Zámecké interiéry jsou vybaveny cenným…
13.5km
Orlík (zámek)
Soutěž 1 bod
Zámek
Zámek Orlík se tyčí na skále nad Orlickým jezerem. Zámek se nachází na Písecku v Jihočeském kraji. Na zámku je téměř 150 místností včetně chodeb a přilehlých prostorů. Desetina z nich je upravena …