Ekonom Švejnar ke Smartwings: Nechť využijí stávající možnosti státní pomoci

Jan Švejnar

Zachránit Smartwings, nebo je nechat padnout? O hlavním tématu posledních dní v pořadu 360° Pavlíny Wolfové diskutovali Petr Kováč ze společnosti EY, poslanec Pirátské strany Jan Lipavský a ekonom z Kolumbijské univerzity Jan Švejnar. Jak by měla pomoc pro aerolinky vypadat? O co všechno se hraje?

Pomoc státu nedává smysl, bylo by to nemorální. Takovými slovy zahájil pondělní debatu v pořadu 360° Pavlíny Wolfové poslanec Jan Lipavský (Piráti) na téma možností záchrany letecké společnosti Smartwings. „Primárně jí mají pomoci současní vlastníci, kteří na to mají dostatečný kapitál. Nechť ukáží dobrou vůli a zachrání je sami,“ dodal politik, které v dané věci několikrát interpeloval členy české vlády.

Lipavský také argumentoval krachem maďarské společnosti Malev, jejíž kapacita byla údajně obsazena jinými aeroliniemi do několika týdnů. „To není dobrý příklad. Malev zkrachoval v době, kdy obor letectví zaznamenával rozmach. A i přesto trvalo dva roky, než byly přepravní kapacity Malevu zaplněny jinými společnostmi,“ opáčil Petr Kováč, partner poradenské společnosti EY. Podle něho by stát měl rovněž zvážit riziko snížení komfortu a zdražení letenek, pokud by měly kapacity Smartwings nahradit jiní přepravci. „Pokud je jediným dopadem mírné snížení pohodlí cestujících, je to přijatelná cena,“ oponoval Lipavský.

Odvedli jsme tři miliardy

Ve „třistašedesátce“ také zazněla dřívější slova generálního ředitele Smartwings Romana Vika, podle kterého je společnost nezanedbatelným přispěvatelem do státního rozpočtu. Za poslední tři roky tam prý aerolinie odvedly přes tři miliardy korun. Podle Vika je tedy legitimní, když teď chtějí Smartwings od státu pomoc. „Nás by sanovalo 100 milionů dolarů, které by zajistily naše přežití na celý rok, během kterého bychom se mohli restartovat,“ řekl Vik.

K oprávněnosti pomoci státu leteckému podniku se v pořadu moderátorky Pavlíny Wolfové vyjadřoval také ekonom Jan Švejnar, profesor newyorské Kolumbijské univerzity. „Neznám detaily, proto budu mluvit spíše o principech. Je třeba využít programy, které už existují, jako je Covid nebo Antivirus. Pokud by stát uvažoval o extrémnějším přístupu, měl by zajistit, aby daňoví poplatníci nepřišli o peníze,“ řekl.

Otázku transparentnosti považuje za klíčovou také Petr Kováč. „Můžeme okopírovat, co dělají v jiných zemích, kde vlády svým aerolinkám pomáhají. Je to především půjčkami a garancemi,“ řekl partner společnosti EY. Podle něho dnes na trhu neexistuje banka, která by letecké společnosti bez státních záruk půjčila. „Státní půjčka je součástí principů, které už fungují,“ opáčil Švejnar.

Kováč vyjádřil přesvědčení, že by stát neměl nechat Smartwings padnout, protože jsou důležitým odběratelem služeb Letiště Václava Havla. Jejich podíl činí asi třicet procent. Jan Švejnar nicméně zopakoval své stanovisko, že by firma měla využít možnosti, které už stát nabízí. „Jinak to bude precedens. Stát by měl jasně zvážit, které podniky jsou strategické a jaké ne,“ řekl česko-americký ekonom. „Evropské vlády považují letectví za klíčový sektor pro rozhýbání ekonomiky. Proč se tedy máme z tohoto pohledu vyčlenit, a tedy tento podnik odepsat?“ položil řečnickou otázku Kováč.

Tagy: