Kam se poděly festivaly?
Kromě Pražského jara, které se odehrává po internetu, se většina festivalů vážné hudby přesouvá.
Níže vám nabízíme přehled změn u festivaů: Lípa Musica, Concentus Moraviae, PetraDvorského a Hybatelé resonance.
19. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica se uskuteční v termínu od 12. září do 28. října s tradičním epilogem ve spolupráci se ZUŠ Česká Lípa, který se bude konat 4. a 5. listopadu v České Lípě. Festival letos nabízí řadu 20 koncertů a doprovodných programů na 11 místech Libereckého a Ústeckého kraje. V reakci na aktuální situaci kolem pandemie Covid-19 a přijatá bezpečnostní opatření se letošní ročník uskuteční bez přítomnosti zahraničních umělců a nenabídne koncerty v Sasku. Tato skutečnost se promítá i do změny programu již dříve avizovaného zahajovacího koncertu a současně Koncertu pro Liberecký kraj, který se uskuteční 12. září v libereckém Divadle F. X. Šaldy. Místo původně plánovaného vystoupení mezinárodního souboru L’Arpeggiata bude na programu provedení Händelova oratoria Mesiáš v podání Collegia 1704 a kvarteta předních českých pěvců. Mezi největší hvězdy letošního ročníku se zařadí již avizovaný soubor věnující se autentické interpretaci Collegium 1704 společně se sólisty Hanou Blažíkovou, Markétou Cukrovou, Jaroslavem Březinou a Romanem Hozou pod taktovkou Václava Lukse, kteří nahradí původně plánovaného zahraničního hosta na zahájení festivalu. Zakoupené vstupenky na tento koncert zůstávají v platnost. Celý program festivalu najdete na www.lipamusica.cz
Festival Concentus Moraviae
Původně plánovaný program „Hudba jako na dlani“ s dlouhou řadou zahraničních hostů přesune z června 2020 na rok 2021 v té podobě, v jaké byl na letošek přichystán. Aby ale své příznivce festival nenechal dlouho čekat, v rekordně krátkém čase jeho organizátoři v čele s dramaturgyní Barbarou Marií Willi připravili ročník zbrusu nový a pod symbolickým titulem „Domov můj“ ho představí v netradičním podzimním termínu 11. 9. – 29. 10. 2020 v tradičních festivalových koncertních městech jižní Moravy a Vysočiny. Při přípravě letošní dramaturgie byla festivalu velkou inspirací spolupráce s MHF Lípa Musica a Svatováclavským hudebním festivalem. V souladu s hlavní myšlenkou společné podpory českého hudebního světa a české kultury bude trojice festivalů sdílet část programů. V rámci 25. ročníku je pro posluchače nachystáno třiadvacet koncertních večerů s umělci, jako jsou vokalisté Hana Blažíková (rezidenční umělkyně), Martina Janková, Kateřina Kněžíková, Irena Troupová, Markéta Cukrová, Tomáš Král, Jaroslav Březina či Roman Hoza, instrumentalisté Barbara Maria Willi, Monika Knoblochová, Michaela Ambrosi, Kateřina Ghannudi, Libor Mašek, Jan Krejča či Jan Ostrý, komorní uskupení Kchun či Czech Ensemble Baroque Quintet a ansámbly Musica Florea Marka Štryncla, Collegium Marianum Jany Semerádové, Ensemble Inégal Adama Viktory, Czech Ensemble Baroque & Choir Romana a Terezy Válkových, Capella Mariana Vojtěcha Semeráda, Schola Gregoriana Pragensis Davida Ebena či Tiburtina Ensemble Barbory Kabátkové. Festival zahájí Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 Václava Lukse, a to provedením Händelova oratoria Mesiáš. Tato skladba o naději se stane putovním symbolem zmíněné trojice festivalů. Národní tóny v moderním smyslu slova nabídne Brněnský filharmonický sbor pod taktovkou Petra Fialy, který se představí nejen jako dirigent, ale také jako skladatel.
Podrobný program letošního ročníku „Domov můj“ i přesunutého ročníku „Hudba jako na dlani“ naleznete na stránkách festivalu www.festivalcm.cz. Od čtvrtka 28. května 2020 bude v síti Ticketportal možno zakoupit vstupenky i vstupenky na přesunutý ročník „Hudba jako na dlani“, který se v téměř nezměněné podobě uskuteční v termínu 27. 5. – 24. 6. 2021.
Tisková zpráva festivalu
Třetí cyklus klavírních recitálů Hybatelé rezonance nabídne v příští sezóně koncerty čtyř mimořádných českých umělců mladší a střední generace. Mistrovský nástroj C. Bechstein D282 v Anežském klášteře rozezní od října 2020 do května 2021 postupně Martin Kasík, Kristina Barta, Nikol Bóková a Lukáš Klánský. Škála stylů a barev, které budou v příští sezóně rezonovat koncertním sálem, bude široká: Zatímco oba pánové jsou excelentními interprety klasického střihu, dvojice mladých žen se rozhlíží ráda tvořivě i za hranice artificiální hudby, k jazzu a dalším žánrům. Cyklus Hybatelé rezonance pořádaný C. Bechstein se stal nástupcem dvouleté série Saleema Ashkara Beethoven Residency, kde zaznělo v rámci osmi koncertů všech dvaatřicet Beethovenových mistrovských klavírních sonát. Strůjci úspěchu následujících „hybatelů“ pak dosud byli Tomáš Kačo, Beata Hlavenková, Jan Bartoš, Ivo Kahánek a Marek Kozák. Projekt tak již tradičně poskytuje výrazným hudebním osobnostem prostor a možnost připravit si osobitý recitál, vyjadřující plně jejich umělecký názor a preference. Jarní část druhého ročníku ( Najponk, Miroslav Sekera i Karel Košárek ) se ze známých důvodů uskuteční v sezóně 2021/2022.